پنجره دوجداره ویتانوا

ساب فریم یا فریم انتظار

ساب فریم یا فریم انتظار چیست و چه کاربردی دارد؟

ساب فریم یا فریم انتظار پنجره upvc

پنجره دارای چهارچوبی فلزی است که تایین کننده حدود پنجره ، و در واقع به عنوان قاب پنجره در داخل دیوار قرار دارد. این چارچوب ، ساب فریم یا فریم انتظار نامیده می شود . ساب فریم باید زمانی که دیوار چینی به اتمام رسیده، و پیش از سفید کاری در دیوار قرار بگیرد ، تا پنجره بعدا روی آن سوار شود.

معمولا ساب فریم را پیش از نصب پنجره رنگ می کنند تا با مرور زمان زنگ زدگی ایجاد نشود.

برای پنجره های دوجداره UPVC معمولا از ساب فریم فلزی (آلومینیومی یا آهنی) استفاده می کنند.

 

فریم انتظار در کجا قرار میگیرد؟

فریم انتظار یا ساب فریم باید معمولا مابین نمای خارجی و داخلی ، و یا لب به لب دیوار داخلی باشد، که این که کدام مورد باشد بسته به نظر معماران و مهندسان سازنده ساختمان دارد.

اگر فریم انتظار به صورت مماس در نمای داخلی نصب شود، برای پوشاندن قاب باید از پروفیل لبه دار ، و یا قاب دور پنجره استفاده شود.

ساب فریم یا فریم انتظار

نکات مهم در نصب ساب فریم یا فریم انتظار

قاب انتظار بستری برای نصب پنجره است، بنابراین نحوه ی صحیح نصب آن بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر کارایی پنجره می گذارد. بنابراین باید توسط افراد ماهر و خبره انجام شود ، و نکاتی نیز در نصب آن در نظر گرفته شود.

فریم انتظار باید استاندارد بوده و ابعادی مناسب با سطح مقطع پروفیل پنجره ای که قرار است نصب شود، داشته باشد.

قاب انتظار یا ساب فریم باید کاملا تراز باشد ، و بدون خمیدگی و پیچ خوردن نصب شود. لازم است تا در هنگام نصب حتما از ابزارهای تراز استفاده شود.اگر فریم تراز و صاف نباشد، پنجره در هنگام نصب با مشکل مواجه خواهد شد و یا کارایی خود را از دست می دهد.

در هنگام نصب فریم انتظار باید دقت شود که به گونه ای در محل مورد نظر قرار گیرد که ادامه ی کار بنایی ، موجب حرکت کردن آن نشود.

سطح داخلی فریم انتظار باید با کیف دیوار مماس باشد.

فریم انتظار اگر در ابعاد بزرگ باشد باید از تسمه های آهنی در نصب استفاده شود تا با توجه به ابعاد بزرگ تاب برندارد.

اگر نیازی به نصب حفاظ بر روی پنجره نیست ، بهتر است برای زیبایی بیشتر نما ، دیواره ی بیرونی فریم با مصالح مناسب پوشیده شود.


برای اطلاعات بیشتر درباره پنجره دوجداره کشویی کلیک کنید

قاب انتظار

ابعاد ساب فریم یا قاب انتظار چگونه است؟

پروفیل قوطی که در فریم انتظار استفاده می شود دارای ابعاد خاصی است.

معمولا این قوطی ها از ابعاد 30 در 60 میلی متر شروع می شوند.

بیشتر پروفیل های قوطی مورد استفاده دارای ابعاد 40 در 60 میلی متر یا کمتر هستند، که بسته به عرض سطح و ابعاد پروفیل upvc دارد.

بیشتر پروفیل های مصرفی از سری 60 یا 6 سانتی متری هستند،که برای ان ها از قاب فلزی 6 سانتی متری استفاده می شود.

پروفیل UPVC پس از نصب روی فریم انتظار ، به پروفیل قوطی پیچ شده و حداقل تا 2 سانتی متر در آن فرو می رود.

ساب فریم فریم انتظار

آیا می توان بجای استفاده از ساب فریم از سنگ و سیمان استفاده کرد؟

در برخی موارد دیده شده است که سازندگان بنا ، بجای استفاده از ساب فریم از سنگ یا سیمان استفاده می کنند، و قاب پنجره را با آن پر می کنند. این کار گرچه عملی است، اما به دلیل تراز نبودن و وجود اختلاف اندازه و دقیق نبودن پیشنهاد نمی شود، بخصوص برای پنجره های upvc که می تواند موجب از دست رفتن کارایی و اشکال در نصب آن شود.

هم چنین در صورت استفاده از سیمان یا سنگ بجای قاب انتظار ، انتقال بار دیواره ها به پنجره وارد می شود و موجب ایجاد فشار اضافی بدان می شود. بنابراین ، در هر صورت بهتر است از ساب فریم (قاب انتظار) استفاده شود.


برای دیدن درب و پنجره upvc کلیک کنید


نصب ساب فریم یا فریم انتظار چگونه انجام می شود؟

متوجه شدیم که ساب فریم پنجره اهمیت زیادی در نصب آن دارد و هر پنجره ای چه پنجره دوجداره upvc و چه پنجره های آهنی ، آلومینیومی و … باید دارای فریم انتظار باشند.

با توجه به اهمیت بالای ساب فریم و نقشی که در عملکرد پنجره ایجاد می کند، نصب آن نیز مرحله ای مهم و حساس است. در واقع اگر ساب فریم که از اولین مراحل نصب پنجره است به درستی انجام نگیرد، پنجره بعدا دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

  • برای نصب ساب فریم ، ابتدا باید محل نصب فریم کاملا عاری از آلودگی ها مانند مصالحی چون گچ و سیمان و … باشد. هم چنین محل باید خشک باشد و رطوبت یا آب وجود نداشته باشد.
  • پس از تمیز کردن محل نصب فریم انتظار پنجره ، باید فریم را به گونه در جای مناسب قرار داد، و حتما با استفاده از تراز وشاقول، صاف بودن و تراز بودن آن نسبت به قاب و زمین بررسی شود.
  • علاوه بر تراز بودن فریم انتظار نسبت به زمین و جایگاهش در دیوار، خود بدنه فریم هم باید از نظر صاف بودن و نداشتن خم و پیچ یا پستی و بلندی بررسی شود.
  • در صورتی که فریم آهنی پنجره دارای خم یا ناهمواری باشد باید رفع شود و کاملا صاف شود و یا به کل تعویض شود.
  • برای نصب فریم انتظار توجه شود که ساب فریم به صورت مماس با سطح دیوار باشد و بیرون تر یا داخل تر نباشد.
  • پیش از آنکه پنجره آماده نصب روی فریم انتظار شود، باید پنجره نیز از نظر صاف بودن شکل و نداشتن اشکال بررسی شده و نقاط جوش و اتصال آن هم چک شود تا پس از نصب بر روی ساب فریم دچار اشکال نشود.
  • بهتر است قاب پنجره را نیز پیش از نصب تمیز کنید.
  • در هنگام ساب فرم پنجره باید به ارتفاع پنجره هم دقت کنید، زیرا لنگه بازشو ممکن است جلوی لوستر یا سقف کاذب یا پرده را بگیرد، بنابراین باید دیگر موارد دکوراسیون داخلی و ارتفاع مورد نیاز پنجره نیز اندازه گیری شده ، و سپس ساب فریم به طور کامل نصب شود.

فریم انتظار

  • ارتفاع و عرض استاندارد برای ساب فریم پنجره دوجداره ، باید به میزانی باشد که ارتفاع بازشو حداکثر 180 سانتی متر بوده، و عرض بازشو نیز بین 50 تا 80 سانتی متر باشد. (این ابعاد ممکن است در برخی پروژه ها متغیر باشد.)
  • در هنگام نصب ساب فریم باید به فضایی که در آن نصب می شود دقت داشت.
  • برای مثال ارتفاع ساب فریم در هال باید به گونه ای باشد که باز و بسته شدن پنجره بعدا جلوی مبلمان یا وسایل دیگر در هال را نگیرد.
  • در آشپزخانه نیز باید توجه شود که ساب فریم طوری طراحی و نصب شود که بازشوی پنجره مزاحم سینک ظرفشویی یا کابینت ها نشود.
  • در نصب فریم های انتظاری که عرض و ارتفاع بیش از 50 سانتی متر دارند، باید از شاخل های اتصال افقی و شاخک های اتصال به سقف استفاده شود.
  • پس از نصب ساب فریم ، سوراخ کاری های لازم روی پروفیل پنجره که موجب اتصال آن به فریم انتظار می شود باید انجام گیرد.
  • پنجره در جای خود ثابت شده و بر روی ساب فریم نصب می شود.
  • پس از نصب پنجره  بر روی فریم انتظار ، درزبندی ها با استفاده از انواع درزگیر و چسب های سیلیکونی انجام می شود تا تمام درزها بین فریم انتظار و پنجره به طور کامل از بین بروند.
  • توجه کنید که برچسب پروفیل پنجره پس از کامل شدن نصب باید کنده شود چون موجب سخت شدن دسترسی شده و هم چنین ماندگاری طولانی مدت آن ها موجب آسیب به رنگ پروفیل می شود.
  • پس از نصب پنجره روی ساب فریم ، شیشه های پنجره نیز نصب شده، رگلاژ نهایی آن انجام شده و نصب پنجره نیز کامل می شود.
  • نکته دیگر در مورد پنجره ها با اشکال هندسی خاص است. برای پنجره های دایره ای شکل ، قوسی شکل ، شش ضلعی ، مثلثی یا هر شکل دیگری باید ساب فریم پنجره نیز مطابق با شکل پنجره تهیه شده باشد و توسط دستگاه نورد خم به اندازه مناسب خم داده شود.

ساب فریم پنجره دوجداره

عملکرد ساب فریم پنجره در صورتی که به درستی نصب شده باشد:

اگر ساب فریم یا فریم انتظار پنجره دوجداره به شکل صحیح و بدون ایراد نصب شده باشد، انتظار می رود که موارد زیر به دست بیاید. (اگر این موارد دارای اشکال باشد می تواند نشان از نصب غیرمناسب ساب فریم باشد .)

با نصب فریم انتظار پنجره به طور صحیح ، پنجره بارهای وارده زنده و مرده ای که بر آن وارد می شود را به راحتی تحمل می کند و فشار و آسیبی بدان وارد نمی شود.

در صورتی که نصب ساب فریم پنجره بدون اشکال باشد پنجره آب بندی بسیار بهتری خواهد داشت و آب و رطوبت ، و هوا و صوت از سمت اتصال ساب فریم و پنجره نفوذ نخواهد کرد.

بازشوی پنجره (در صورتی که دیگر اجزای پنجره استاندارد باشند) بدون هیچ گونه مشکل عمل کرده و پنجره باز و بسته می شود.

هم چنین در صورت رعایت استاندارد ها بازشو جلوی دیگر وسایل را نخواهد گرفت.

در صورت رعایت نکات نصب ساب فریم پنجره دوجداره ، در نصب پنجره بر روی آن مشکلی نخواهد بود و به راحتی در جای خود قرار میگیرد.

توجه : توصیه می شود پیش از اقدام به نصب ساب فریم ، حتما از زمان خرید آن با فروشندگان پنجره دوجداره مشورت کنید تا بهترین فریم انتظار از نظر طراحی و تطابق و کیفیت را تهیه کنید. هم چنین نصب فریم انتظار هم به تیم حرفه ای بسپارید. ساب فریم ، جزو اولین مراحل نصب و استفاده موفقیت آمیز شما از پنجره دوجداره است و باید توجه ویژه ای بدان شود.

ساب فریم درب :

همانطور که پنجره ها نیاز به فریم انتظار دارند تا بتوان آن ها را درون قاب قرار داده و نصب کرد، درب ها نیز باید دارای ساب فریم یا فریم اتنظار باشند.

برای نصب ساب فریم درب نیز نیاز است تا نکاتی رعایت شود .

برای ساب فریم در، باید دیوار چینی و سفید کاری انجام شده باشد .

رنگ کاری نیز باید به پس از نصب ساب فریم و نصب درب انجام داد ، چرا که در حین کار احتمال صدمه به رنگ وجود دارد و برای تمیز تر بودن کار ، کلیه عملیات رنگ کاری، گچ کاری و سایر تمیز کاری ها باید پس از نصب فریم انتظار درب انجام شود.

در مورد خود ساب فریم درب اما باید آن را پیش از نصب در دیوار رنگ آمیزی کرد، تا مورد خوردگی یا زنگ زدگی قرار نگیرد.

در هنگام نصب ساب فریم درب نیز همانند سابفریم پنجره ، باید حتما از تراز و شاقول استفاده کرد تا فریم انتظار کاملا تراز و در محل و زاویه درست باشد، در غیر این صورت بعدا تاب افتاده و درب نیز به خوبی در جای خود قرار نمیگیرد، و نصب لنگه درب با مشکل مواجه می شود.

قسمت پاخور ساب فریم درب نیز باید دقیقا هم سطح با زمین باشد و بالاتر یا پایین تر نباشد.

ابعاد فریم انتظار درب

برای انواع درب ها ساب فریم ها با ابعاد متعددی وجود دارد.

درب ها و شرکت های ارائه دهنده در استاندارد های خاصی هستند .

از ابعاد رایج فریم انتظار درب 8×4 سانتی متر است که البته کمتر از این مقدار هم با می تواند باشد.

ابعاد ساب فریم درب داخل به داخل باید بیشتر از یک سانتی متر از ابعاد پشت به پشت درب باشد.

ضخامت دیوار پس از سنگ کاری یا گچ کاری داخل، باید حدودا 5 سانتی متر در نظر گرفته شود.

روش نصب ساب فریم درب

پیش از آن که چارچوب درب نصب شود، باید اندازه گیری های لازمه با دقت و توسط اندازه گیر انجام شود.

پس از اندازه گیری و مشخص شدن ابعاد ساب فریم درب ، ساب فریم انتخاب شده را با رنگ یا ضد زنگ آماده می کنند.

برای نصب ساب فریم درب همانطور که گفته شد باید از تراز و شاقول استفاده کرد، و ساب فریم با دقت تمام در تراز بودن نصب شود.

نصب چارچوب باید به گونه ای باشد که سطح بالایی پاخور فریم ، و سطح کف آن با یکدیگر مماس باشند ، و بالاتر یا پایین تر نباشند.

پس از نصب گچ کاری و رنگ کاری انجام می شود، و درب در ساب فریم نصب شده و آماده استفاده است.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. ممنون از مقاله خوبتون. ساب فریم واقعا یه عنصر خیلی مهمه . تیم مهرادوین ساب فریم یا فریم انتظار های با کیفیتی تولید می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟