پنجره دوجداره ویتانوا

پنجره دوجداره کشویی بهتر است یا لولایی؟

کدام یک بهتر است : پنجره دوجداره کشویی یا پنجره لولایی

پنجره ها دروازه های هر ساختمانی به محیط بیرونی اند، که در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی ، تهویه و نورگیری و ارتباط با بیرون نقش مهمی دارند. دو نوع از رایج ترین پنجره های دوجداره  پنجره دوجداره لولایی و پنجره کشویی است که مزایا و معایب خود را دارند. سوالی که برای بیشتر مشتریان در هنگام خرید پنجره به وجود می آید این است که پنجره دوجداره کشویی بهتر است یا لولایی ؟

برای بررسی این دو نوع پنجره و پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید.

برای خرید و یا استعلام قیمت دقیق پنجره دوجداره کشویی یا لولایی ، با ما در ارتباط باشید

پنجره دوجداره کشویی

برای اینکه بدانیم پنجره دوجداره کشویی بهتر است یا لولایی باید ابتدا خصوصیات هر یک را در نظر بگیریم.

پنجره کشویی از مدل های بسیار رایج  و پر استفاده است که با پروفیل های آلومینیومی و upvc قابل تهیه اند. در گذشته بیشتر از نوع آلومینیومی استفاده می شد اما با گذشت زمان و پیشرفت در ساخت مصالح ساختمانی امروزه نیز بیشتر از پروفیل های upvc استفاده می شود. ما نیز به مقایسه بین پنجره دوجداره کشویی و لولایی upvc می پردازیم.

پنجره کشویی upvc از یک پروفیل قاب یا فریم ساخته شده که لنگه به صورت کشویی و به وسیله ی یک غلطک روی آن قرار داشته و حرکت می کند.

بنابراین همانطور که از نام آن پیداست باز و بسته شدن به صورت کشویی انجام می شود.

پنجره دوجداره کشویی چند لنگه دارد؟

پنجره کشویی upvc می تواند یک لنگه یا دو لنگه باشد.

پنجره کشویی یک لنگه بازشو  فقط دارای یک لنگه متحرک است که به سمت چپ یا راست حرکت می کند.

پنجره کشویی یک لنگه بازشو

پنجره دوجداره کشویی دو لنگه بازشو دارای دو لنگه متحرک است و می توان هر یک را به صورت جداگانه باز یا بسته کرد. بنابراین اگر تهویه و دسترسی بیشتری به فضای بیرون می خواهید، پنجره کشویی دو لنگه بازشو مناسب تر است .

پنجره دوجداره کشویی دو لنگه بازشو

هم چنین درب های کشویی دو لنگه بازشو نیز قابلیت رفت و آمد بیشتری دارند. به طور کلی انتخاب بین پنجره کشویی یک لنگه بازشو و دو لنگه بازشو بسته به سلیقه و نیاز مشتری است.

پنجره دوجداره لولایی

در سوی دیگر پنجره های لولایی اند که دارای انواع مختلفی چون پنجره دوجداره تک حالته، پنجره دوجداره دو حالته و یا پنجره سایبانی و کلنگی هستند.

همانطور که از نامشان پیداست، بازشوی این پنجره ها نیازمند لولا است و بازشو روی محور افقی یا عمودی بسته به نوع پنجره انجام می شود.

پنجره لولایی تک حالته :

این نوع پنجره لولایی دارای بازشو روی محور عمودی است و لنگه با حالتی ساده چون درب های معمولی باز و بسته می شود.

پنجره لولایی تک حالته

پنجره لولایی دو حالته :

علاوه بر قابلیت بازشدن روی محور عمودی، پنجره دوحالته دارای یراق الات مخصوصی است که سبب می شود بتوان با تغییر حالت دستگیره، لنگه را روی محور افقی هم باز و بسته کرد (البته با زاویه ای محدود). بنابراین در پنجره لولایی دو حالته، می توانید درب پنجره را به دو حالت عمودی و افقی باز و بسته کنید.

پنجره لولایی دو حالته

پنجره لولایی سایبانی یا کلنگی :

بازشوی این پنجره ها روی محور افقی است و معمولا زاویه ای محدود دارد. لولا ها می توانند در قسمت بالایی یا پایینی باشند که جهت بازشو بر خلاف آن خواهد بود.

پنجره لولایی سایبانی یا کلنگی

مقایسه مزایا و معایب پنجره کشویی و لولایی

برتری های پنجره کشویی

  • پنجره دوجداره کشویی بازشویی جذاب داشته و باز و بسته کردن آن اسان است.

پنجره upvc کشویی بازشویی بسیار جذاب دارد. از این رو باز و یا بسته کردن آن بسیار راحت و لذت بخش است. ساختار این گونه پنجره دوجداره کشویی بسیار ساده است. اما دقت داشته باشید که ریل این پنجره باید با کیفیت باشد. چرا که روند باز و یا بسته شدن پنجره upvc کشویی در گرو کیفیت ریل است.

  • در پنجره کشویی باز و بسته شدن لنگه فضایی را اشغال نمی کند و برای فضاهایی با محدودیت جا مناسب تر از پنجره لولایی است .

بسیاری از افراد در خانه هایی با متراژ کم زندگی می کنند. از این رو در این خانه ها بسیار مهم است که اجسام جای زیادی را اشغال نکنند. پنجره upvc کشویی به هیچ وجه فضای خانه را اشغال نمی کند. چرا که در پنجره کشویی یو پی وی سی باز و بسته شدن لنگه به هیچ وجه نیاز به فضای زیادی ندارد. این مدل پنجره دوجداره کشویی همان طور که اشاره کردیم برای فضا هایی با محدودیت جا مناسب تر از پنجره لولایی است.

  • پنجره کشویی برای نصب انواع پرده مانند پرده کرکره ای و محل نصب چوب پرده مزاحمتی ایجاد نمی کند. اما در پنجره لولایی باز و بسته شدن لنگه می تواند موجب محدودیت در نصب پرده ها شود.

به طور کلی پنجره upvc کشویی برای نصب انواع پرده مانند پرده های کرکره ای مزاحمت ایجاد نمی کند. همچنین پنجره دوجداره کشویی هیچ گونه مزاحمتی برای محل نصب چوب پرده ندارد. از این رو پنجره کشویی یو پی وی سی بسیار مناسب برای خانه هایی است که پرده بسیار نزدیک پنجره است. این در حالتی است که پنجره های لولایی بر خلاف پنجره upvc کشویی بسیار جاگیر هستند. چراکه لنگه های پنجره لولایی می تواند باعث محدودیت در نصب پرده ها شود.

  • پنجره کشویی نسبت به پنجره لولایی بخصوص پنجره لولایی دو حالته یراق آلات ساده تری دارد.

پنجره upvc کشویی به نسبت پنجره های دوجداره لولایی یراق آلات ساده تری دارند. از این رو هنگام خراب شدن به راحتی می توانید یراق آلات پنجره کشویی دوجداره را پیدا کنید.

پنجره کشویی

برتری های پنجره دوجداره لولایی

از سوی دیگر پنجره های لولایی دارای تنوع در نوع بازشدن هستند. (دو حالته ، تک حالته ، سایبانی)

پنجره های لولایی بر خلاف پنجره upvc کشویی تنوع زیادی در بازشو خود دارند. پنجره های دوجداره لولایی را می توان به صورت تک حالته، دوحالته و سایبانی باز کرد.

بزرگترین برتری پنجره لولایی نسبت به پنجره کشویی عایق بندی بسیار بهتر آن است. بنابراین اگر عایق بندی در ساختمان الویت دارد و در منطقه ای با سر و صدا یا آلودگی و گرد و غبار یا سرما و گرمای زیاد هستید، پنجره های لولایی بهتر اند.

بزرگترین مزیت پنجره لولایی نسبت به پنجره upvc کشویی عایق بندی بسیار بالا است. امروزه به علت مصرف بالای انرژی همواره متخصصین به دنبال راه کارهایی برای جلوگیری از اتلاف انرژی هستند. از این رو می توان گفت که پنجره لولایی برخلاف پنجره کشویی یو پی وی سی بیش ترین عایق بندی را دارند و بسیار مناسب هستند. دقت داشته باشید که اگر در یک منطقه پر سر و صدا زندگی می کنید، قطعاً نباید از پنجره دوجداره کشویی استفاده کنید. چراکه پنجره کشویی یو پی وی سی عایق بندی کمی دارد. پیشنهاد می شود در این صورت از پنجره لولایی استفاده کنید.

با وجود درزهای کمتر و هم چنین دسترسی کامل به دو سوی شیشه ها، تمیز کردن و نظافت پنجره لولایی بسیار آسان تر است. پنجره کشویی ممکن است در هنگام باز و بسته شدن سر و صدا داشته باش که در پنجره لولایی نیست.

دسترسی کامل پنجره دوجداره لولایی

پنجره های لولایی بر خلاف پنجره upvc کشویی دسترسی کامل را ایجاد می کنند. از این رو این گونه پنجره ها بر خلاف پنجره کشویی یو پی وی سی دسترسی کامل به دو سوی شیشه ها را امکان پذیر می کنند. همچنین همین موضوع موجب می شود تا تمیز کردن و نظافت پنجره لولایی بسیار آسان شود.

صدای کمتر هنگام باز و بسته کردن پنجره دوجداره لولایی

ممکن است پنجره upvc کشویی در هنگام باز و یا بسته شدن صدا ایجاد کنند. اما پنجره های دوجداره لولایی بر خلاف پنجره دوجداره کشویی صدای بسیار کمی ایجاد می کنند. می توانید با روغن کاری پنجره لولایی و یا پنجره upvc کشویی صدای ایجاد شده را کاهش دهید.

پنجره دوجداره لولایی

معایب و تفاوت های پنجره کشویی و لولایی

هردو نوع پنجره با وجود داشتن مزایای خاص معایبی نیز دارند که سبب می شود در برخی شرایط کارایی کمتری داشته باشند.

برجسته ترین معایب پنجره کشویی عایق بندی ضعیف تر آن (تا 20 درصد کمتر) نسبت به پنجره لولایی است. دلیل آن هم حالت ریلی است که سبب ایجاد فضا و درزهایی بیشتر می شود. پنجره های کشویی دارای پروفیل ضخیم تری هستند که هم در زیبایی و ظرافت موثر  است، هم سبب می شود تا بتوان از شیشه های نازک تری استفاده کرد که خود در عایق بندی تاثیر منفی دارد.

پنجره کشویی دارای پروفیل بازسازی نیست و برای تعویض محدودیت وجود دارد. حال آن که پنجره لولایی دارای پروفیل بازسازی می باشد. پنجره های لولایی دارای یراق آلات بیشتر و پیچیده تری هستند. بنابراین احتمال خرابی آن ها نیز بیشتر است. البته قطعات قابل تعویض اند و باید توجه داشت که برند و کیفیت ساخت در این امر تاثیر بسیار دارد.

تبدیل پنجره دوجداره لولایی به پنجره کشویی

یکی از سوالات رایج در رابطه با پنجره های دوجداره، این است که آیا می توان یک پنجره دوجداره لولایی را به پنجره کشویی تبدیل کرد؟

البته این سوال در جهت عکس هم وجود دارد و ممکن است کسی بخواهد پنجره کشویی را به لولایی تبدیل کند. به طور کلی باید گفت که بهتر است تا جای ممکن پنجره ای که نصب می کنید خود به صورت اورجینال مدل مورد نظر باشد.

اما ممکن است برای مثال با تغییر دکوراسیون تمایل داشته باشید که بجای پنجره لولایی که بازشوی آن فضا را می گیرد از پنجره کشویی استفاده کنید که بازشوی آن جا نگرفته و هم چنین به آسانی هم باز و بسته می شود. البته باید در نظر بگیرید که عایق بندی پنجره های کشویی کمی ضعیف تر از پنجره تک حالته لولایی است.

به سوال اصلی باز میگردیم، آیا می توان پنجره لولایی را به پنجره کشویی تبدیل کرد؟

در مورد تبدیل پنجره لولایی به کشویی این امکان وجود ندارد. چرا که ساختار آن ها به کل دو مدل متفاوت است و این امر امکان پذیر نیست.

دلیل فنی این که امکان تبدیل پنجره لولایی به کشویی وجود ندارد:

برای این که بتوانیم بهتر درک کنیم که چرا نمی توان پنجره لولایی را به کشویی تبدیل کرد باید از ساختار آن ها کمی بیشتر بدانیم.

در هر پنجره دوجداره قطعات و یراق آلاتی وجود دارند که وظیفه یا خاص دارند. مانند:

  • زهوار یا زوار که نگه دارند شیشه بر روی قاب است
  • خود شیشه دو یا سه جداره
  • لاستیک های آب بندی و درزگیر ها
  • پروفیل پنجره
  • لنگه بازشو
  • گالوانیزه داخلی پروفیل
  • فریم یا قاب پنجره

قطعات گفته شده به طور کلی عملکرد های ثابت و یکسانی دارند اما، شکل هندسی و نحوه قرارگیری آن ها متفاوت است. در مورد پنجره لولایی و کشویی، از نظر هندسی امکان نصب و قرار گیری قطعات گفته شده بجای هم وجود ندارد. در واقع این قطعات روی یکدیگر مچ نشده و قابل جایگزینی نیستند. اما برای مثال در مورد تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته این امکان وجود دارد و قطعات با یکدیگر قابل مچ شدند هستند.

هم چنین در مورد تبدیل پنجره کشویی به لولایی یا بالعکس، گوشه ها که در کارخانه ساخته شده اند نیز امکان اتصال روی هم را ندارند. ضخامت و اندازه محل نصب شیشه نیز در این دو مدل پنجره (کشویی و لولایی) با یکدیگر هم اندازه و هم ارتفاع نیست. یراق آلات نیز از مهم ترین تفاوت ها هستند که به طور کلی ماهیتی متفاوت دارند و امکان جایگزینی یا ادغام آن ها وجود ندارد.

راه حل چیست؟

با وجود موارد گفته شده، به طور خلاصه باید گفت که امکان تبدیل پنجره لولایی به کشویی و یا برعکس آن وجود ندارد .

اما ناامید نشوید! همیشه راه حلی وجود دارد.

در این مورد نیز راه حل، تعویض پنجره لولایی با پنجره کشویی است که به راحتی قابل اجرا بوده و نیازی به تخریب نیز ندارد. تعویض پنجره به راحتی ظرف یک روز نیز قابل اجرا است.

قیمت پنجره دوجداره کشویی

قیمت پنجره دوجداره کشویی به طور کلی از عوامل مختلفی مانند ابعاد پنجره، نوع ورق کاربری شده، نوع و نوعی پروفیل استفاده شده برای ساخت پنجره، نوع شیشه استفاده شده، نوع مکانیزم باز و بسته شدن و … تعیین می‌شود.

با توجه به تفاوت های مختلف در جزئیات پنجره‌ها، قیمت پنجره دوجداره کشویی نیز متفاوت خواهد بود.

به هر حال، برای تعیین قیمت پنجره دوجداره کشویی ، با ما تماس بگیرید و علاوه بر قیمت ، از مشاوره ما نیز بهرمند شوید.

مقایسه قیمت پنجره دوجداره کشویی و لولایی

قیمت پنجره دوجداره کشویی و لولایی بستگی به متراژ پنجره، نوع و جنس پروفیل، شیشه و متعلقات آن دارد. اما به طور کلی، پنجره دوجداره کشویی قیمت بیشتری نسبت به پنجره دوجداره لولایی دارد زیرا دارای سیستم کشویی است که قابلیت باز و بسته شدن راحت‌تری دارد و به دلیل دوجداره بودن، دارای کارایی بالاتری در حفظ حرارت و آکوستیک محیط است. از طرفی، پنجره دوجداره لولایی نیز نسبت به پنجره تک جداره هزینه بیشتری دارد ولی نسبت به پنجره دوجداره کشویی ارزان‌تر است. به علاوه، پنجره دوجداره لولایی کارایی بهتری در جلوگیری از نفوذ هوا و صدا دارد. لذا در نهایت، تفاوت قیمت پنجره دوجداره کشویی و لولایی به نوع و شرایط مختلفی بستگی دارد.

نتیجه گیری

با وجود موارد گفته شده، در پاسخ به این که پنجره دوجداره کشویی بهتر است یا لولایی ، باید گفت که این امر بستگی به نیاز مشتری و فضای ساختمان دارد.

اما به طور کلی استفاده از پنجره های لولایی رواج بیشتری دارد. پنجره کشویی برای فضاهایی آرام با آب و هوای معتدل گزینه مناسبی است. اما اگر در ساختمانی با سر و صدای زیاد یا منطقه ای با گرد و خاک زیاد و یا سرما و گرمای شدید هستید، پنجره کشویی گزینه مناسبی نیست.

البته اگر با وجود این شرایط همچنان مایل به استفاده از پنجره کشویی هستید می توانید از پنجره دوجداره فولکس واگنی استفاده کنید که علاوه برمزایای پنجره کشویی و حالت بازشوی کشویی، عایق بندی کاملی هم دارد.

از سوی دیگر، پنجره های لولایی با عایق بندی بالا و بازشوی آسان برای هر فضا و منطقه ای مناسب اند. ضمن اینکه دوام بالا و نظافت آسان هم دارند. اما، نصب پرده برای آن ها محدودیت دارد و باید در نظر داشته باشید که شعاع کافی برای بازشدن لنگه وجود دارد و در صورت داشتن محدودیت فضا برای بازشدن گزینه ی بهتر پنجره کشویی است. اگر عایق بندی بالا در برابر صوت، گرما و سرما و کیپ شدن پنجره برایتان الویت دارد، پنجره های لولایی گزینه بهتری اند. اما اگر محدودیت فضا دارید و عایق بندی اولویت ندارد، پنجره کشویی گزینه مناسبی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟