پنجره دوجداره ویتانوا

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره upvc و انواع آن

عایق بندی بالا در برابر حرارت و صوت ، و به دست آمدن آرامش و کاهش مصرف انرژی به دنبال آن، مهم ترین دلیلی است که افراد به دنبال پنجره های دوجداره می روند. یکی از مواردی که نقش مهمی در عایق بودن این پنجره ها دارد نیز به جز پروفیل و شیشه ها، درزگیر ها و لاستیک های درزبندی هستند که حتما باید همراه با پنجره نصب شوند. لاستیک درزگیر پنجره دوجداره upvc معمولا از لاستیک های EPDM است.

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره سیلیکون

لاستیک EPDM

لاستیک EPDM یکی از بهترین انواع درزگیرهاست که در صنایع مختلفی هم استفاده می شود.

اما لاستیک های EPDM غیر قابل بازیافت هستند. نوع دیگر از آن ها ، درزگیر های TPV و TPE هستند که بر پایه همان مواد EPDM ساخته شده اند ، با این تفاوت که قابل بازیافت هستند و می توان آن ها را با پروفیل جوش داد.

هم چنین لاستیک های TPE در رنگ های متنوعی هم وجود دارند.

طول عمر آن ها نیز به 10 سال می رسد.

این لاستیک ها به طور کلی با نام EPDMPP شناخته می شوند.

لاستیک های EPDM و EPDMPP عایق های بسیار خوبی بوده ، و مقاومت خوبی هم در برابر نور خورشید، حرارت ، و رطوبت دارند و تا سالها به خوبی عمل می کنند.


برای دیدن تصاویر پنجره دوجداره کلیک کنید


لاستیک درزگیر پنجره دوجداره ای پی دی ام

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره upvc

لاستیک درزبندی سیلیکونی

نوع دیگری از درزگیر ها ، چسب های سیلیکونی و لاستیک سیلیکونی هستند . لاستیک سیلیکونی یا پلی سیلوکسان ، پلیمر های قابل انعطاف هستند که از ترکیب پلیمر و مواد کانی-آلی به دست می آیند.

این نوع عایق هم استفاده بسیار گسترده ای برای عایق بندی انواع فضاها و صنایع دارد، که یکی از آن ها نیز به عنوان عایق درزگیر برای پنجره دوجداره UPVC است.

از مزایای لاستیک سیلیکون می توان به عایق بندی بالا در برابر هوا، حرارت و صدا ،عایق در برار رطوبت و آب ، مقاومت بالا در برابر برخی اسید ها ، مقاومت در برابر روغن ها و هم چنین خاصیت نارسانایی الکتریسیته و در نتیجه ایمن بودن آن اشاره کرد.

لاستیک سیلیکون مقاومت بالاتری در برابر حرارت نسبت به لاستیک EPDM دارد و عمر طولانی تر و مفید تری هم دارد.

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره سیلیکونی رنگی

انواع لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

لاستیک PVC

لاستیک های پی وی سی هم نوع دیگری از درزگیر های پنجره اند که البته نسبت به دو نوع دیگر کمتر استفاده می شوند و پیشنهاد می شود از انواع لاستیک های درزبندی دیگر استفاده شود. چراکه لاستیک PVC دوام و مقاومت و کیفیت چندان بالایی ندارد، و خیلی زود خشک شده و ترک می خورد و خاصیت عایق بندی خود را ازدست می دهد. عمر مفید لاستیک پی وی سی نهایتا 1 تا 2 سال است . از مزایای آن می توان به تنوع رنگی ، ارزان بودن و قابلیت بازیافت اشاره کرد، اما بازهم بهتر است به دنبال دیگر انواع لاستیک های درزگیر برای پنجره دوجداره باشید تا کارایی بیشتری داشته باشد.

نکته ی دیگر این است که لاستیک های پی وی سی به سرعت در برابر آتش سوزی از بین می روند، واشتعال زا هم هستند و در صورت سوختن بوی نامطبوع لاستیک سوخته هم تولید می کنند.


برای دیدن درب و پنجره upvc کلیک کنید


لاستیک درزگیر پنجره دوجداره pvc

معیار هایی برای انتخاب لاستیک درزگیر پنجره با کیفیت :

عملکرد و کارایی : لاستیک مناسب برای درزبندی پنجره ، باید کمی خاصیت ارتجاعی داشته باشد و با قرار گیری لنگه کمی برگشته و به صورت ارتجاعی عمل کند.

  • ضخامت : حداقل میزان ضخامت لاستیک درزگیر که به خوبی پوشانندگی داشته باشد، باید 8 میلی متر باشد.اگر ضخامت از این مقدار کمتر باشد، عملکرد کافی را برای جلوگیری از انتقال هوا و حرارت نخواهد داشت.
  • مقاومت در برابر آتش : درزگیر با کیفیت ، اگر در برابر آتش قرار گیرد به سرعت نمی سوزد، و از خود بوی نایلون سوخته نمی دهد، در غیر این صورت کیفیت پایینی دارد.
  • مقاومت در باربر دما : لاستیک درزگیری مناسب است که در برابر گرما و سرما ترک نخورده، شکل خود را از دست ندهد و خشک یا بیش از حد نرم نشود.
  • مقاومت در برابر اشعه : لاستیک درزگیر در برابر اشعه ماوراء بنقش خورشید مقاوم است و تغییر حالت نمی دهد.
  • عایق بندی در برابر رطوبت و آب : علاوه بر جلوگیری از ورود هوا و انتقال آن، لاستیک درزگیر خوب باید از ورود آب و رطوبت هم جلوگیری کند و ضدآب بوده و با رطوبت آسیب نبیند.
  • عدم چسبندگی : لایه رویی لاستیک درزگیر نباید چسبنده و جذب کننده گرد و غبار و آلودگی ها به خود باشد.

نکته : برخی پروفیل های پنجره دارای لاستیک درزگیر سر خود هستند که در این صورت باید به محل جوش لاستیک و سطح دقت شود که یکسان باشند. محل اتصالات پروفیل و لاستیک هم باید به خوبی روی هم منطبق باشند.

نصب لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

تعویض لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

لاستیک های درزگیر حتی با کیفیت ساخت خوب نیز پس از سالها استفاده کمی خاصیت خود را از دست می دهند که می توان آن ها را به آسانی تعویض کرد.

برای تعویض لاستیک درزگیر قدیمی ، باید ابتدا آن را از ریل و شیار های محل قرار گیری خارج کرد.

سپس جای باقی مانده از لاستیک باید با آب و دستمال تمیز شود تا آلودگی و ذرات گرد و خاک باقی نمانند. هم چنین توجه کنید که محل قرار گیری برای لاستیک جدید باید حتما خشک باشد و آب و رطوبت روی آن وجود نداشته باشد.

سپس لاستیک مورد نظر ، از نوع TPE1 یا سیلیکون یا EPDM در محل نصب می شوند.

تعویض لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام
    پنجره های خانه ما آلمینیومی کشویی مدل قدیمی است چه درزگیر لاستیکی مناسب است برای پنجره ی ما ؟
    لطفا راهنمایی کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟