پنجره دوجداره ویتانوا

پنجره چهارجداره upvc

پنجره چهارجداره و موارد کاربرد آن

پنجره چهار جداره چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما تاکنون بارها و بارها نام پنجره های دوجداره و سه جداره را شنیده اید، و با آنها آشنایی دارید. اما سیستم ساخت پنجره های چند جداره تنها به انواع دو و سه جداره ختم نمی شود و می توان پنجره ها را در انواع چهار و حتی پنج جداره نیز تهیه کرد. اما پنجره چهار جداره چه کاربردی دارد؟ آیا وجود پنجره چهارجداره به این معنا است که پنجره های دوجداره وسه جداره کافی نیستند؟ و کاربرد و استفاده پنجره 4 جداره در کجاست؟

با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است را در مورد پنجره چهار جداره upvc بدانیم.

پنجره چهار جداره

مهم ترین ویژگی و مزیت پنجره چهارجداره

پنجره های دوجداره و سه جداره در بیشتر محیط ها به خوبی پاسخگوی نیاز افراد برای داشتن پنجره هایی با عایق بندی بالا هستند. اما مواردی هم وجود دارد که محیط نیاز به حدی بسیار بالا از عایق بندی حرارتی و صوتی دارد، که در این صورت می توان از پنجره های چهارجداره و یا حتی پنج جداره استفاده کرد.

پنجره چهار جداره آلودگی صوتی را به میزان بسیار چشمگیری کاهش می دهند، تا حدی که صدای وارد شده به 7 درصد می رسد.

بنابراین این می توان گفت که پنجره چهارجداره، حدود 5 برابر پنجره های دو و سه جداره قابلیت عایق بندی دارد، که این برای برخی موارد ضروری است.

پنجره چهارجداره upvc

جنس پنجره های چهار جداره چیست؟

پنجره های چهار جداره نیز همانند پنجره های دوجداره و سه جداره، ساختاری تشکیل شده از پروفیل های مختلف، شیشه و یراق آلات دارند.

پروفیل پنجره چهارجداره

پروفیل این پنجره ها می تواند از upvc یا آلومینیوم باشد که هریک مزایای ویژه ای دارند. البته نوع رایج تر با توجه به این که نیاز به پروفیلی با دوام و تحمل بیشتر است، انواع upvc است.

پروفیل مهم ترین بخش یک پنجره است، و باید دارای ضخامت، کیفیت، تحمل وزن و استقامت کافی برای تحمل پنجره را داشته باشد.

پنجره های چهار جداره به علت کارایی ویژه ای که دارند معمولا در ابعاد بزرگ استفاده می شوند. داشتن چهار جداره شیشه نیز خود باعث می شود وزن پنجره بالاتر برود، بنابراین پروفیل حتما باید با کیفیت و از انواع بسیار مستحکم باشد. بنابراین در مورد خرید پنجره چهار جداره به هیچوجه سراغ نمونه های شناخته نشده و تقلبی نروید و تنها از برند های با کیفیت و اصل استفاده کنید.

پروفیل در پنجره ی چهار جداره، ضخامت بیشتری از انواع دو و سه جداره دارد، و باید حتما دارای پروفیل گالوانیزه داخلی نیز باشد در غیر این صورت استحکام و تحمل وزن کافی را ندارد.

پنجره چهارجداره

پنجره چهار جداره

شیشه های چهار جداره

داشتن چهار جداره به جای دو و سه جداره، مهم ترین تفاوت این پنجره با دیگر انواع پنجره های upvc است. چهار لایه شیشه در این پنجره ها استفاده شده، که بین آن ها را نیز گاز مخصوصی پر کرده است.

شیشه ها می توانند انواع بسیار مختلفی از نظر کارایی و طرح داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر می توانید انواع شیشه های پنجره را نیز بخوانید.

معمولا استفاده ی پنجره های چهارجداره به طوری است که نیاز به داشتن مسحکم ترین و ایمن ترین پنجره هاست، که در ادامه کاربرد پنجره چهار جداره را نیز بررسی می کنیم. بنابراین معمولا از شیشه های لمینتی، شیشه های سکوریتی و شیشه هایی با استحکام و ایمنی بالا استفاده می شود.

پنجره چهار جداره

گاز درون پنجره چهارجداره

همانطور که گفتیم میزاین عایق بندی بسیار بالا، مهم ترین دلیل استفاده از پنجره های چهارجداره است.

قرار گیری شیشه ها به تنهایی اما مانع عبور سر و صدا و انتقال حرارت نمی شود. بین شیشه های پنجره های چند جداره را (از دوجداره تا چند جداره) گازی مخصوص فرا گرفته ، که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال حرارت و صوت دارد.

گازهای مختلفی به این منظور به کار می رود، که بسته به میزان نیاز به عایق بندی ، هزینه و دیگر ویژگی ها متفاوت اند. در مورد پنجره های دوجداره و سه جداره، اکثرا از گاز آرگون استفاده می شود که گازی بی خطر و خنثی است.

انواع گاز در پنجره را بخوانید.

اما در مورد پنجره های چهارجداره، به دلیل این که اکثرا مصارفی صنعتی دارند، از گاز کریپتون که کارایی بیشتری دارد استفاده می شود.

البته کریپتون موجب عایق بندی بالاتری نسبت به آرگون هم می شود، اما سمی است و هزینه آن نیز گران است.

بنابراین ، در مورد پنجره های چهارجداره که موارد استفاده خاص تری نسبت به پنجره های دو و سه جداره دارد، از کریپتون استفاده می شود.

پنجره چهارجداره
QGU

گاز SF6 نیز از دیگر گازهایی است که برای پنجره های چهار و پنج جداره ای که در موارد معدود استفاده می شوند، کاربرد دارد.

این گاز نیز عایق بندی خوبی را ایجاد می کند، بی رنگ و بی بو است و البته خطرناک و سمی. بنابراین برای پنجره های پر استفاده ای چون دو و سه جداره استفاده نمیشود، اما برای پنجره های چهارجداره، در موارد خاص مانند فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یراق آلات پنجره چهارجداره

یراق آلات نیز دیگر بخش مهم در هر پنجره ای هستند. بخصوص در مورد پنجره های چهارجداره و بالاتر، که موارد استفاده خاص تری دارند، کیفیت یراق آلات پنجره اهمیت بسیار بالایی دارد.

برخی یراق آلات در تمام انواع پنجره یکسان هستند، اما سایز و اندازه آن ها متفاوت است. اما باید توجه کنید که یراق آلات حتما با کیفیت باشند،که کارایی و دوام لازم را در مقابل فشار و وزن بیشتر پنجره های چهارجداره داشته باشند.

برخی یراق آلات نیز با توجه به نوع بازشوی پنجره متفاوت اند و مختص به بازشوی خاص پنجره می باشند.

پنجره چهارجداره

کاربرد پنجره چهارجداره

کاربرد پنجره های چهار جداره نیز معمولا خاص است، و کاربرد آن ها محدودتر از پنجره های دو جداره و سه جداره می باشد.

از پنجره های 4 جداره معمولا در مواردی استفاده می شود که عایق بندی بسیار بالاتری، بخصوص عایق بندی صوتی بالاتر نیاز است.

مراکز صنعتی، کارخانه ها و کارگاه های پر سر و صدا، مراکزی چون فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن، و یا دیگر مراکزی که آلودگی صوتی زیادی وجود دارد معمولا پنجره های 4 جداره استفاده می شود.

البته اگر تمایل به داشتن کمترین میزان سر و صدا هستید، و محل زندگی شما نیز در شرایطی با آلودگی صوتی بسیار بالا است هم می توانید از پنجره های چهارجداره استفاده کنید.

برای مثال اگر خانه شما نزدیک به فرودگاه، یا ایستگاه راه آهن است و از سر و صدای زیاد هواپیما و قطار کلافه هستید.

کاربرد پنجره چهارجداره

آیا پنجره های دو و سه جداره در مقابل پنجره چهار جداره کارایی ندارند؟

برخی افراد تصور می کنند که اگر پنجره ی چهار و پنج جداره نیز وجود دارد، به این معنی است که حتما پنجره های دو و سه جداره کافی نیستند و عملکرد مناسب را ندارد.

اما این تصور اشتباه است و به هیچ وجه این چنین نیست.

پنجره چهار جداره یا پنجره سه جداره

در واقع برای بیشتر ساختمان ها در محیط های شلوغ شهری حتی ، پنجره های دوجداره و یا سه جداره کفایت می کنند. می توانید از پنجره چهارجداره نیز استفاده کنید، اما حقیقت این است که نیازی به خرید این پنجره ها و صرف هزینه بیشتر نیست و انواع دو و سه جداره به خوبی جوابگوی نیاز شما هستند.

حتی باید بدانید که معمولا پنجره های چهارجداره به دلیل ابعاد و وزن بالا، محدودیت نصب بیشتری از انواع 2 و 3 جداره دارند و در همه ساختمان ها نمی توانند نصب شوند.

مطمئن باشید که یک پنجره با کیفیت و اصل، در انواع دو جداره و سه جداره نیز در اکثر مواقع پاسخگوی نیاز شما حتی در شهرهای شلوغ را نیز دارد.

اگر در مورد خرید پنجره و این که چه نوع پنجره ای تهیه کنید شک دارید، می توانید از یک کارشناس و افراد متخصص در زمینه ارائه و نصب پنجره های upvc مشورت بخواهید.

 

مزایای پنجره چهار جداره

بیشترین حالت عایق بندی صوتی

عایق بندی حرارتی بسیار عالی

دارای استحکام و ایمنی بالا

معمولا از شیشه های امنیتی استفاده می شود بنابراین امنیت خوبی نیز دارند

 

معایب پنجره چهارجداره

به دلیل استفاده از پروفیل با ضخامت بالا،هم  بار مرده ساختمان را زیاد می کند و وزن زیادتری دارد، و هم استفاده آن در برخی ساختمان ها محدود است و امکان پذیر نیست.

در بین شیشه ها معمولا از گاز کریپتون استفاده می شود که سمی است

قیمت پنجره چهارجداره گرانتر است و برای مصارف خانگی و معمولی ، هزینه ی بالایی دارد.

 

قیمت پنجره چهارجداره

قیمت پنجره چهارجداره، بسته به نوع پروفیل و برند آن که تهیه می شود، و نوع شیشه ها و گاز به کار رفته درون آن ها متفاوت است.

اما به طور کلی معمولا قیمت پنجره چهارجداره بیشتر از انواع دوجداره و سه جداره است و کاربرد های محدود تری دارد.

توجه کنید که برای خرید پنجره چهارجداره به هیچ وجه نباید از یراق آلات و پروفیل های با کیفیت پایین، یا حتی متوسط استفاده کنید ، و حتما باید از متریال با کیفیت بالا استفاده شود.

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟