پنجره دوجداره ویتانوا

پنجره دوجداره ویژه معلولین

پنجره دوجداره ویژه معلولین چه ویژگی های دارد؟

در کشور ما حدود پانزده درصد از جمعیت را معلولین گرامی تشکیل می دهند. علاوه بر اینکه طراحی های شهری همانند پله ها، نرده ها، پیاده رو ها و… برای این عزیزان نیاز به ویژه سازی دارند، درب و پنجره های دوجداره هم باید ویژگی های خاصی داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل و با خیالت راحت از آن ها استفاده کنند. رعایت این نکات و ریزه کاری ها می تواند سهولت در استفاده را برای این افراد به همراه داشته باشد.

ویژگی های درب و پنجره دوجداره ویژه معلولین

داشتن عرض استاندارد

در درب های دوجداره که برای ورودی به کار برده می شوند باید عرض ویلچر معلولین هم در نظر گرفته شود. این فضا متفاوت باید بین 90 تا 110 سانتی متر باشد. لازم است تا فضایی که دست فرد بر روی دسته های ویلچر ایجاد می کند هم در نظر گرفته شود.

داشتن ارتفاع استاندارد

درهای یو پی وی سی ویژه معلولین علاوه بر عرض، باید ارتفاع مناسبی هم داشته باشند تا معلولین عزیز بتوانند بدون مشکل از در دوجداره عبور کنند.

قرار گیری دستگیره در مکان مناسب

با توجه به محدودیت معلولین جهت ایستادن لازم است تا دستگیره درب و پنجره یو پی وی سی ویژه معلولین در ارتفاع مناسبی قرار بگیرد. این دستگیره باید طوری طراحی شود که دست فرد معلول نشسته بر روی صندلی به راحتی به آن برسد و بر روی دستگیره عمود باشد تا بتواند بیشترین فشار را برای باز و بسته کردن در اعمال کند.

به همین جهت باید دستگیره را در ارتفاع پایین تری قرار داد. به طور معمول ارتفاع استاندارد قرار گیری دستگیره برای افراد معلول 965 سانتی متر است.

جهت باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره ویژه معلولین

با توجه به میزان فضای در اختیار باید بیشترین میزان راحتی را برای معلولین عزیز در نظر بگیرید. سمت باز و بسته شدن در را با توجه به فضای موجود و عبور راحت ویلچر باید از هر دو طرف انتخاب کنید. یعنی درب و پنجره دوجداره ویژه معلولین باید به گونه ای طراحی شده باشد که هم از داخل و هم از خارج قابلیت باز شدن داشته باشد.

علاوه بر این درب و پنجره دوجداره ویژه این افراد باید به گونه ای طراحی شود که با کمترین فشار باز و بسته شود. در طراحی پنجره یو پی وی سی برای این عزیزان معمولا از پنجره های دوجداره کشویی استفاده می شود. جهت راحتی بیشتر باید دستگیره پنجره دوجداره در ارتفاع پایین تری قرار بگیرد تا محدودیتی در باز و بسته کردن آن برای معلولین گرامی وجود نداشته باشد.

به جهت ایمنی بیشتر بهتر است از شیشه های سیکوریت ، نشکن و لمینت در درب و پنجره های دوجداره ویژه معلولین گرامی استفاده شود. در صورت بروز حادثه شیشه های معمولی به راحتی می شکنند و ممکن است خسارت های جبران ناپذیری برای بدن فرد ایجاد کند.

بهترین گزینه مدل درب و پنجره دوجداره ویژه معلولین

درب و پنجره های یو پی وی سی در مدل های مختلف تولید می شود. انتخاب بهترین مدل از بین این همه تنوع ممکن است برای شما گیج کننده باشد. در واقع بهترین گزینه برای انتخاب درب و پنجره ی ویژه معلولین درب های دوجداره کشویی یا اسلایدینگ می باشد.

این درها علاوه بر جاگیر نبودن، به راحتی و با فشار یک دکمه قابلیت باز و بسته شدن دارند. پاخور این درب ها کاملا همسطح با زمین می باشد و مشکلی هم در رفت و آمد ویلچر ایجاد نخواهند کرد.

ارتفاع چهارچوب در قسمت پایین (ارتفاع پاخور)

در حالت معمول در قست پایین در های دوجداره پاخور قرار دارد.کمترین ارتفاعی که به طور کلی در درب های آلومینیومی و یو پی وی سی یک در قسمت پاخور استفاده می شود ارتفاع شش سانتی متری است. این ارتفاع باعث می شود تا ویلچر به سختی از در عبور کند و در هنگام تردد ویلچر مشکل ساز است.

در این مواقع می توان از آستانه های الومینیومی استفاده کرد که با یک سانت ارتفاع به عبور راحت تر افراد سالمند و معلولین کمک می کند. این آستانه های کم ارتفاع به Threshold معروف هستند.

طراحی پنجره با ارتفاع مناسب

هنگامی که فرد معلول بر روی ویلچر نشسته است باید بتواند مناظر بیرون از پنجره را مشاهده کند. بنابراین در ساخت پنجره های ویژه ی معلولین باید سطح دید فرد معلول نشسته بر روی ویلچر را در نظر گرفت. برای داشتن سطح دید بهتر این افراد، بهتر است از شیشه های یک تکه بدون پروفیل استفاده کرد.

با توجه به این که این عزیزان بیشتر زمان خود را در روز درون اتاق می گذرانند دیده شدن فضای بیرون بدون مانع می تواند به فرد دارای معلولیت حس خوبی را منتقل کند.
امیدواریم با به کار گیری موارد بالا بتوانید به سهولت زندگی روزانه افراد معلول کمک کنید. تمامی این موارد نکاتی هستند که باید با دقت اجرا شوند تا بتوانند بهترین کارایی را برای معلولین عزیز داشته باشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟