پنجره دوجداره ویتانوا

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال چیست؟

با نگاه کردن به یک ساختمان، هر کاربری ای که داشته باشد و در هر کجا که باشد، آن چه بیش از هر چیز مورد توجه قرار میگیرد، نما و ظاهر ساختمان است. پنجره ها نیز خود بخش بسیار زیادی از نما را تشکیل می دهند، و انواع شیشه ها از مورد توجه ترین اجزای یک پنجره اند. نمای کرتین وال ، در واقع نمایی شیشه ای برای ساختمان هاست که مانند دیواره ای شیشه ای است و پروفیل پنجره دیده نمی شود. کرتین وال که خود واژه ای انگلیسی است Curtainwall در واقع به معنای دیوار پرده ای می باشد و از آن جهت که این نما به صورت یکدست و شبیه به یک دیوار پوشیده شده است به این نام خوانده می شود.

نمای کرتین وال

ساختمان ها دارای انواع بسیار متنوعی از نما ها هستند که البته کاربری آن ها هم در طراحی نما موثر است. مثلا نمای کرتین وال اکثرا برای ساختمان های بزرگ تجاری و اداری استفاده می شود تا ساختمان های مسکونی. این نوع نما برای مراکز شهر های پر جمعیت و شلوغ ، با انعکاس نمایی از آسمان و دیگر تصاویر، زیبایی بسیاری می آفریند.

نمای کرتین وال

مشخصات نمای کرتین وال

نمای کرتین وال که نمای لامل نیز گفته می شود، از مدرن ترین و پیشرفته ترین سیستم های ساختمانی برای نما است، که با ساختار خود ایستایی که دارد، وزن ساختمان را زیاد نمی کند.

منظور از داشتن ساختار خود ایستا، این است که وزن شیشه ها بر رو شاسی کشی های خود سازه کرتین وال (لامل ها) اعمال می شود و بار مرده بر ساختمان اضافه نمی کند.

نمای کرتین وال

ساختار نمای کرتین وال

نمای کرتین وال ترکیبی از شیشه و آلومینیوم است که از مصالح سبک هستند.

استراکچر آلومینیومی لامل در کرتین وال، قابلیت نصب دیگر پوشش هایی مانند نمای سرامیک را نیز در صورتی که محاسبات لازم برای آن اجرا شود دارد.

کرتین وال را می توان از جمله نماهای خشک و تهویه شونده حساب کرد که جایگزین نمای فریم لس آهن شده است.

نمای کرتین وال در صورتی که به طور صحیح و به خوبی نصب شود، در مقابل نیروی وزن خود و دیگر نیروی های وارده مانند باد و طوفان و باران نیز مقاوم است و صدمه ای نمی بینید.

به صورت فنی باید گفت که کرتین وال شامل شاسی هایی است که در اطراف ساختمان نصب می شود، و شیشه ها نیز روی آن سوار می شوند. بنابراین ، در واقع سازه ای جدا از ساختمان است و باری را به آن وارد نمی سازد.

البته باید توجه داشت که وزن سازه، متریال مورد استفاده ، روش اجرا و دیگر موارد همگی باید در نظر گرفته شوند و به طور دقیق توسط مهندس سازه محاسبه شوند و سپس نصب شود.

نمای کرتین وال

لامل چیست؟

نمای کرتین وال را با نام نمای لامل هم می شناسند. منظور از لامل در این نما ، همان شاسی ها هستند که از آلومینیوم بوده و شیشه های روی آن نصب می شوند.

لامل ها در جهت افقی و عمودی نصب شده و در واقع فضایی مشبک را ایجاد می کنند.

لامل های عمودی نصب شده را مولیون ، و لامل های افقی را ترنسم می گویند.

جنس های دیگری برای لامل هم وجود دارد، مانند لامل آهنی و لامل چوبی ، اما پرکاربردترین آن ها همان لامل های آلومینیومی هستند.

لامل ها در نمای کرتین وال که به صورت افقی نصب می شوند ( ترنسم ها) معمولا سایز طولی کوچکتری دارند ، اما عرض لامل های افقی و عمودی برابر است.

لامل ها حتما باید دارای کیفیت ساخت بالایی باشند ، که یکی از بهترین انواع آن، لامل های ساخت کشور آلمان است.

نمای کرتین وال

آیا نمای کرتین وال عایق است؟

گرچه زیبایی نما هدف اصلی از اجرای نمای Curtailwall است، اما مطمئنا عایق بندی نیز مد نظر است، چرا که بیشترین بخش سازنده شیشه است و تصور می شود عایق بندی خوبی وجود ندارد.

اما خوشخبتانه می توان به آسانی از انواع شیشه های دوجداره که حاوی گاز مابین هستند استفاده کرد که عایق بندی بالایی دارند.

همچنین شیشه ها را می توان با لاستیک های درزگیری EPDM نیز عایق بندی کرد و از این رو عایق بندی و آب بندی مناسبی هم در نمای کرتین وال داشت.

نمای کرتین وال
نمای کرتین وال از داخل

نصب نمای کرتین وال

در مورد انواع شیشه ها ، پنجره ها و نماها در هر ساختمانی، به جز اجزای تشکیل دهنده و متریال مورد استفاده، نصب آن ها نیز نقش بسیار مهمی در کیفیت و عملکرد پروژه دارد. بنابراین، نصب باید حتما با رعایت استاندارد ها و به صورت اصولی صورت گیرد.

در نصب نمای کرتین وال نیز همانطور که پیش تر گفته شد، باید حتما محاسبات لازمه انجام شود و این کار مهندسی شود.

نصب نمای کرتین وال، به دو صورت فریملس framless یا بدون قاب ، و فیس کپ  یا facecap یا درپوش دار انجام می شود.

نمای کرتین وال

در نمای فیس کپ ، لامل های آلومینیومی نصب شده از بیرون ساختمان مشخص است ، و می توان ان را به راحتی متمایز از شیشه ها دید. اما در نمای فریم لس ، این لامل ها دیده از بیرون دیده نمی شوند و سازه به صورت کاملا شیشه ای به نظر می رسد که زیباتر است.

در نوع فریم لس یا بدون قاب می توان از نوع fullframe و Uframe استفاده کرد که هر یک با در نظر گیری نوع طراحی و نمای ساختمان متفاوت اند.

نمای کرتین وال

تفاوت نمای کرتین وال با دیگر نما ها

اصلی ترین تفاوت نمای کرتین وال با دیگر نما ها، (نمای سنگی، آجری و …) در این است که این نما خود سازه ای جدا از ساختمان است که سبک بوده و مقاومت خوبی هم دارد. این ویژگی ها سبب می شود تا بار اضافه ای به ساختمان وارد نشود و هیچ بار مرده ای از طرف نمای کرتین وال وجود نداشته باشد.

بنابراین ، در اثر نیروهای فشاری دیگر مانند باد و طوفان و زلزله نیز ، وزن نمای کرتین وال به ساختمان منتقل نمی شود.

زیبایی یکپارچه و سراسری از شیشه نیز دیگر تفاوت نمای کرتین وال با دیگر انواع نماها است که بسیار مناسب برای ساختمان های بزرگ و مدرن می باشد.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال داخل

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟