پنجره دوجداره ویتانوا

مقایسه پنجره آهنی و upvc

پنجره آهنی یا پنجره یو پی وی سی؟

پنجره ها عضوی اساسی از هر ساختمانی هستند و در هر ساختمانی با هر کاربردی بی شک پنجره های زیادی وجود دارد. تبادل هوا و ارتباط با فضای بیرونی، داشتن دید و بهره وری از نور، از مهم ترین کاربرد های پنجره هستند. در طی سالهای مختلف نسل های متفاوتی از پنجره ها از نظر جنس و متریال سازنده، و مدل و طرح ها ساخته شده است. برخی از انواع پنجره با گذشت زمان منسوخ شده اند و دیگر برای دنیای امروز کارایی ندارند، اما برخی دیگر با وجود قدیمی بودن هنوز مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله پنجره های آهنی که هنوز هم استفاده می شوند، اما آیا صرفه و کاربردی لازم را دارند؟ پیش تر تفاوت پنجره های آلومینیومی را با پنجره upvc شرح دادیم، در این مقاله نیز به مقایسه پنجره آهنی و upvc می پردازیم.

همراه ما باشید.

درباره پنجره آهنی :

پنجره های آهنی از قدیمی ترین انواع پنجره هستند، که هنوز هم در بسیاری از ساختمان ها شاهد استفاده از این پنجره هستیم. بخصوص اگر به ساختمان های قدیمی تر نگاه کنید، اکثرا دارای پنجره های آهنی هستند، که متاسفانه برخی هنوز با نسل جدید پنجره ها تعویض نشده اند.

آهن فلزی بسیار کاربردی است که بخش اعظمی از صنایع بدون آن وجود ندارد، اما از سوی دیگر با وجود برخی معایب، دیگر برای بعضی از کاربرد ها مناسب نیست و نه صرفه لازم را دارد، و نه توانایی برای نیاز های روز.

عصر طلایی برای پنجره های آهنی

همانطور که می دانید در قدیم تر بخش اعظم خانه ها از جمله پنجره ها از چوب ساخته می شدند، که برای زمان خود قابل قبول بودند، چرا که متریال مناسب تری برای ساخت پنجره وجود نداشت.

پنجره های چوبی دچار تغییر حالت، پوسیدگی ، نم و رطوبت و حمله حشرات می شدند. با روی کار آمدن پنجره های آهنی بنابراین، پنجره های چوبی منسوخ شدند و دیگر کارایی زیادی نداشتند. امروزه نیز تنها شاهد استفاده از چوب برای روکش و زیبایی پنجره ها هستیم.

پنجره های آهنی اشکالاتی چون شکستن و یا پوسیدگی به اندازه پنجره های چوبی را نداشتند. هم چنین ساخت ان ها در طرح های متنوع تر نیز با ساخت قالب ها و آهنگری آسان تر بود.

مقاومت بالا در برابر ضربات و کمتر بودن پوسیدگی و تغییر شکل تفاوت اصلی پنجره های آهنی با پنجره های چوبی بود،که سبب شد استفاده از پنجره های چوبی به سرعت منسوخ شود و جای خود را به پنجره های اهنی بدهد.

البته باید اشاره کرد که در زمینه عایق بندی، پنجره های چوبی عملکرد بهتری داشتند  و پنجره های آهنی اصلا عایق صوتی و دمایی خوبی نیستند.

 

مزایا و معایب پنجره های آهنی

مزایای پنجره آهنی :

در مقابل پنجره های چوبی ، مقاومت فشاری و تحمل ضربات بیشتری دارند

پوسیدگی و تغییر حالت در زمان طولانی تری نسبت به پنجره های چوبی اتفاق می افتد

امکان ساخت در ابعاد بزرگتر و با اشکال متنوع تر وجود دارد

معایب پنجره آهنی :

آسیب پذیر در برابر رطوبت و پوسیدگی ناشی از آن

آسیب پذیر در برابر زنگ زدگی

دارای وزن بالا که موجب بالا رفتن بار مرده ساختمان می شود

وزن بالا سبب بروز خطر بیشتر در هنگام حوادث می شود

عایق بندی صوتی و حرارتی خوبی ندارد

 

پایان عصر طلایی پنجره های آهنی

اما همانطور که تکنولوژی پیشرفت می کند و مصالح ساختمانی نیز مدرن تر شدند، متریالی نیز برای جایگزینی با پنجره های آهنی  ساخته شدند. نسل دیگری از پنجره ها که پس از پنجره های آهنی باب شدند، پنجره های آلومینیومی بودند. این پنجره ها وزن بسیار کمتری دارند و بار مرده ساختمان را زیاد نمی کنند.

اما مشکل عایق بندی هنوز هم وجود داشت، بنابراین پنجره های آلومینیومی ترمال بریک ساخته شدند، که عایق بندی خوبی هم داشتند.

اما برای رفع تمام عیوب پنجره های اهنی، نیاز به متریالی با مزایای بیشتر حتی از پنجره های آلومینیومی بود.

پنجره های upvc ، که ساخته شده از متریال یو پی وی سی (مخفف Unplasticized PolyVinyl Chloride یا پلی وینیل کلوراید غیر پلاستیکی) است، که ساخته شده بر اساس نفت و نمک می باشد.

با فراگیر شدن استفاده از پنجره های upvc و آلومینیومی ، بخصوص پنجره های دوجداره و سه جداره ، عصر طلایی برای پنجره های آهنی نیز پایان یافت و امروزه بیشتر افراد در حال جایگزین کردن این پنجره ها با پنجره های آهنی هستند.

 

مقایسه پنجره آهنی و upvc :

اما می رسیم به مقایسه مستقیم این دو نوع پنجره.

با وجود عیوب زیاد، هنوز هم برخی ساختمان ها دارای پنجره های آهنی هستند، بنابراین در ادامه این نوع پنجره را مقایسه می کنیم تا در صورتی که هنوز در خانه خود از پنجره های آهنی استفاده می کنید، در مورد آن تجدید نظر کنید.

عایق بندی در پنجره آهنی و یو پی وی سی

مهم ترین ویژگی پنجره های upvc که پنجره های آهنی فاقد آن هستند، عایق بندی بالا در برابر حرارت و صوت است.

فلز آهن گرما و سرما را به خوبی از خود عبور می دهد و رسانای حرارتی است. اگر در هوای  سرد به پنجره ای آهنی دست بزنید، خواهید دید که بسیار سرد است و در هوای گرم نیز بالعکس.

اما متریال سازنده upvc ، به خوبی عایق گرما و سرما اند و آن را از خود عبور نمی دهند. بنابراین در هوای سرد زمستان ، سرمای بیرون به درون ساختمان منتقل نمی شود، و گرمای به وجود آمده در داخل نیز هدر نمی رود.

در برابر عبور صوت نیز این قضیه وجود دارد و آهن به راحتی ارتعاشات صوتی را منتقل می کند، که در مورد پنجره های یو پی وی سی این چنین نیست.

هزینه ها و صرفه اقتصادی

مزیتی که در مورد پنجره های upvc نسبت به پنجره های آهنی گفتیم، یعنی عایق بندی حرارتی و صوتی، سبب می شود تا نیاز کمتری به تولید گرمایش یا سرمایش داشته باشید، چرا که کمتر هدر می روند. بنابراین هزینه قبوض و مصرف انرژی به حد چشمگیری کاهش می یابد.

این مورد، قیمت بالاتر پنجره upvc را نسبت به پنجره آهنی جبران می کند و در نهایت صرفه اقتصادی استفاده از پنجره upvc نیز با توجه به کاهش هزینه های انرژی، و دوام آن، بیشتر است.

 

مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی

آهن حتی در صورتی که رنگ شود، به تدریج مقاومت خود در برابر رطوبت را از دست میدهد. بنابراین می بینید که رنگ نیز می ریزد، و پنجره دچار پوسیدگی شدید می شود، که خود موجب از دست رفتن استحکام و مقاومت می شود.

در مقابل پروفیل upvc در برابر پوسیدگی مقاوم است و رطوبت روی آن اثری ندارد. از این رو دوام و طول عمر بیشتری هم خواهد داشت.

مقاوم در برابر آب و زنگ زدگی

آب و رطوبت موجب زنگ زدن فلزات می شوند و ضد زنگ ها نیز اثر طولانی مدت در این باره ندارند. بنابراین پنجره های آهنی خیلی زود دچار زنگ زدگی می شوند که خود موجب از دست رفتن مقاومت می شود، حتی جای زنگ آهن می تواند اطراف پنجره را در بر بگیرد که از بین بردن آن دشوار است.

یو پی وی سی همانطور که گفتیم کاملا ضد رطوبت و ضد آب است و زنگ زدگی در پنجره upvc معنایی ندارد.

طول عمر و دوام پنجره

پنجره ها در معرض همه نوع آب و هوا و شرایطی قرار می گیرند،  که این عوامل بر طول عمر آن ها اثر می گذارد. نور خورشید، باد و طوفان، باران های اسیدی، تگرگ و یخبندان و دیگر موارد، همگی موارد آسیب زایی هستند که متاسفانه پنجره های آهنی در برابر آن ها مقاومت ندارند، بنابراین کیفیت خود را از دست می دهند و عمر مفید آن ها کم می شود.

اما پنجره upvc در برابر این عوامل به خوبی مقاوم است و آسیب کمتری می بیند، که سبب افزایش طول عمر آن می شود.

 

وزن و بار مرده ساختمان

وزن بالای مصالح یک معضل بزرگ برای ساختمان سازان و معماران است، که سبب ایجاد بار مرده در ساختمان می شود. علاوه بر عیوبی که در ساخت ساختمان ایجاد می شود اما، خطرات بیشتری هم با بالا بودن وزن مصالح وجود دارد.

اتفاقاتی چون آتش سوزی، طوفان، زمین لرزه و غیره ممکن است در هر زمانی رخ دهند. در صورتی که بار مرده ساختمان زیاد باشد شدت خرابی ها بیشتر خواهد بود، و در صورت سقوط مصالحی چون آهن در پنجره نیز خطرات برای افراد بیشتر خواهد بود.

بنابراین upvc که وزن بسیار کمتری را ایجاد می کند، بسیار کم خطر تر از پنجره های آهنی است.

 

امکان استفاده از شیشه های چند جداره

بیشتر ما پنجره های upvc را با نام پنجره های دوجداره می شناسیم، که منظور از جداره شیشه های آن است. در پنجره های اهنی امکان استفاده از چند شیشه وجود ندارد، اما پنجره های upvc به عنوان محبوب ترین انواع پنجره های چند جداره، امکان نصب شیشه ها در دو، سه ، چهار یا حتی پنج جداره را نیز دارند.

شیشه های دوجداره و چند جداره خود دارای مزایای بسیار زیادی هستند، همچون ایجاد عایق بندی حرارتی بالاتر، عایق صوتی، مقاومت در برابر اشعه های مضر خورشید و غیره.

مقایسه پنجره آهنی و upvc : نتیجه

در مقایسه پنجره آهنی و upvc به سادگی می توان متوجه شد که پنجره های upvc از هر نظر به صرفه تر هستند و وقت آن است که اگر هنوز از این پنجره ها استفاده می کنید، به فکر تهیه نسل جدید تر یعنی پنجره های یو پی وی سی باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟