پنجره دوجداره ویتانوا

مقاومت پنجره upvc در برابر آتش

مقاومت پنجره upvc در برابر آتش

مقاومت درب و پنجره های upvc در برابر آتش

ایمنی ، مقاومت و کاهش خطر و خسارت ، یکی از عواملی است که در استفاده از متریال و مصالح ساختمانی مطرح است. درب ها و پنجره ها نیز از مواردی هستند که در آتش سوزی ها آسیب زیادی دیده ، و سبب بروز حوادث خطرآفرین می شوند. اما آیا امکان کاهش این خطر وجود دارد؟ مقاومت پنجره upvc در برابر آتش چقدر است؟ و آیا می توان این پنجره ها را پس از آتش سوزی تعمیر کرد؟ این ها سوالاتی است که در این مطلب به آن ها پاسخ می دهیم .

 

آتش سوزی و درب و پنجره ها

آتش سوزی یکی از حوادث ناگوار برای هر ساختمانی است ، که متاسفانه در هر ساختمانی امکان پذیر است ، و می تواند خطرات بسیار جدی ای را بیافریند.

مهندسان و معماران همواره در تلاش اند تا آسیب ها و خطراتی که در حوادث آتش سوزی به وجود می آید را به حداقل برسانند، و این کار علاوه بر در نظر گیری ایمنی و احتیاط های لازم در ساختمان ها ، با استفاده کردن از مصالح و متریالی که بیشترین مقاومت را داشته باشند هم امکان پذیر است .

استفاده از درب و پنجره هایی که در برابر آتش سوزی مقاومت بیشتری داشته باشند نیز در برنامه ی سازندگان درب و پنجره بوده  است.

خوشبختانه ، با ساخت پنجره های upvc ، تولیدکنندگان این متریال ، آن را به گونه ای ساخته اند که بیشترین مقاومت را در برابر شعله آتش نشان دهد ، و در شرایط آتش سوزی ، شعله ور و آتش زا نباشد .

مقاومت پنجره upvc در برابر آتش

پنجره دوجداره upvc چگونه در برابر آتش مقاوم است؟

دانشمندان علم شیمی و صنعت ، در ساخت متریال upvc ، با اضافه کردن ترکیبانی در پروفیل ها ، شرایطی را به وجود آورده اند که تا حد زیادی پروفیل شعله آتش را پخش نکند. ترکیبات CPE که در پروفیل ها به کار رفته است ، سبب می شود تا حرارت تثبیت شده و با کشیده شدن شعله های آتش به آن ، آتش نگرفته و شعله را گسترش ندهد.

 

ایمنی با درب و پنجره های upvc

آتش نگرفتن پنجره ها از آن جهت مورد اهمیت است که گسترش آتش می تواند سبب بروز بیشتر خطر و خسارات شود.

در بسیاری از ساختمان ها ، با آتش سوزی های شدید ، مصالح و قاب پنجره ها نیز آسیب می بینند ، و پنجره فرو میریزد. حال در چنین شرایطی ، اگر پنجره آهنی باشد، با وزن بسیار بالایی که دارد ، با سقوط روی افراد یا اشیاء می تواند خطرات بیشتری را به وجود آورد .

اما پنجره های upvc سبک بوده و حتی در صورت سقوط ، سبب آسیب بسیار کمتری می شوند.

واضح است که پنجره و درب های چوبی نیز خود به سرعت آتش گرفته و شعله را هرچه شدید تر و شرایط را خطرناک تر می کنند.

مزیت دیگری که پنجره های دوجداره upvc دارند ، شیشه های آن است. این شیشه ها ، نسبت به شیشه های پنجره های معمولی مقاومت بیشتری دارند، و درصورت شکستن پودر نشده و خطرات بیشتر را برای افراد به وجود نمی آورند.

استفاده از شیشه های سکوریت نیز می تواند روشی با اطمینان بسیار بیشتر در برابر آتش سوزی باشد. شیشه های سکوریت علاوه بر مقاومت بسیار بالاتر ، در صورت شکستن ریزش ندارند.

نکته ی دیگری که سبب ایمنی بیشتر پنجره های UPVC در آتش سوزی می شود، این است که حتی در صورت شدید بودن آتش سوزی ، پروفیل های UPVC پنجره به آرامی خواهند سوخت ، که این سبب می شود تا حریق بیشتر نشده ، و فرصت بیشتری برای دوری از خطر وجود داشته باشد.

آیا پنجره upvc به طور کامل در برابر آتش مقاوم است؟

Upvc ، تا حد بسیار زیادی در برابر شعله آتش مقاومت دارد ، که این امر بخاطر وجود تثبیت کننده های حرارتی و ترکیبات ضدآتش در مواد سازنده آن است.

بنابراین باید گفت که پنجره های upvc در برابر شعله های آتش تا حد زیادی مقاوم اند، اما اگر آتش سوزی بسیار شدید باشد ، و به مدت طولانی ادامه داشته باشد، این پنجره ها نیز می توانند آسیب ببینند.

البته کیفیت ساخت پروفیل نیز تا حد زیادی بر مقاومت آن تاثیر دارد، و پنجره های UPVC با کیفیت پایین ، ممکن است مقاومتی که انتظار می رود را نداشته باشند.

 

آیا پنجره های UPVC پس از آتش سوزی قابل تعمیر هستند؟

پاسخ به این پرسش به میزان آتش سوزی و شعله ، و خسارت وارد شده ، و هم چنین نوع و کیفیت پروفیل بستگی دارد .

در آتش سوزی های مهار شده ، پروفیل های با کیفیت می توانند تا حدی قابل تعمیر باشند ، اما به طور کلی باید گفت که تعمیر شدن یا نشدن ، به میزان خسارت وارد شده بستگی دارد .

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟