پنجره دوجداره ویتانوا

مقاومت پنجره دوجداره upvc در زلزله

نقش پنجره های دوجداره upvc در زلزله

مقاوم سازی ساختمان ها در برابر خطرات طبیعی و غیر طبیعی مبحثی مهم و گسترده است که نه تنها شیوه ساخت و ساز ساختمان، بلکه متریال سازنده آن و روش ساخت و خصوصیات آن ها را نیز شامل می شود. متاسفانه در سالهای گذشته شاهد چند زلزله بزرگ در کشورمان بوده ایم، که البته هریک درس و تجربه ای برای بالابردن سطح ایمن سازی شده اند. مانند زلزله رودبار و زلزله بم ، و زلزله کرمانشاه که هموطنان زیادی طی آن ها درگذشتند. یکی از خطرآفرین ترین اجزای ساختمان در هنگام زلزله، می توانند پنجره ها باشند. بنابراین لازم است تا در مورد ایمن هر یک اجزا به نوبه خود، و ایمن سازی پنجره ها نیز صحبت شود. در ادامه در مورد مقاومت پنجره دوجداره upvc در برابر زلزله صحبت می کنیم، که یکی از مزایای بزرگ این پنجره هاست.

مقاومت پنجره دوجداره upvc در زلزله

نقش پنجره در زلزله چیست و چرا خطرناک است؟

وجود پنجره در هر ساختمانی امری اجتناب ناپذیر است که مزایای فراوانی دارد، اما در هنگام حوادث خطرزا با منشاء طبیعی و غیر طبیعی می تواند یک عامل خطر زا باشد.

هر پنجره ساخته شده از پروفیل و قاب، شیشه ها و یراق آلات است. شیشه خود یکی از خطرساز ترین موارد است که با وارد آمدن فشار ناشی از زلزله و تکان ها، یا برخورد اشیاء شکسته و شده و خورد شوند که قطعات تیز آن بسیار خطرناک است. اگر توجه داشته باشید، بیشتر زمین لرزه ها در نیمه های شب و زمانی که افراد خواب هستند اتفاق می افتند، که محل خواب بیشتر افراد نیز نزدیک به پنجره هاست. بنابراین شکستن شیشه می تواند بسیار خطرناک باشد.

راه حل چیست؟

استفاده از شیشه هایی که هم مقاومت بیشتری دارند و هم خرد نمی شوند.

بالاترین میزان ایمنی را از این نظر شیشه های لمینت شده دارند، که با شکستن خرد نشده و تکه های آن ها سقوط نمی کند. بنابراین در صورت شکستن هم خطری را متوجه افراد نمی سازند.

مقاومت پنجره دوجداره upvc در زلزله

نقش پروفیل پنجره در زلزله

جدای از شیشه که مشخص است می تواند خطر ساز باشد، خود قاب و پروفیل پنجره نیز نقش مهمی در سلامت افراد در هنگام زلزله دارد. بخصوص زلزله های شدید که امکان تخریب ساختمان وجود دارد.

در صورتی که شدت زلزله به حدی باشد که چارچوب خراب شده و قاب پنجره سقوط کند، می تواند بر روی افراد افتاده و خطرساز باشد. در مورد پنجره های آهنی این خطر بیشتر از همه است. وزن بالای پنجره های آهنی سبب می شود که هم احتمال سقوط و تخریب آن ها بیشتر باشد، و هم در صورت سقوط صدمه بیشتری به افراد برساند.

استفاده از مصالح سبک در ساختمان هم از بالا رفتن بار مرده ساختمان می کاهد که خود شدت خسارات وارده به ساختمان را کم می کند، و هم در صورتی که سقوط کند خطر بسیار کمتری دارد.

پروفیل upvc از مصالح با وزن سبک است که بار مرده کمتری به ساختمان وارد می کند، بنابراین هم احتمال سقوط آن کمتر است، و هم اگر هم سقوط کند خطر کمتری برای افراد دارد.

مقاومت پنجره دوجداره upvc در زلزله

مقاومت پنجره دوجداره upvc در زلزله ها

میزان مقاومت و تحمل تکان ها و بار وارده در هنگام حوادث طبیعی مانند زلزله بسته به شدت آن دارد.

پنجره های upvc در برابر ارتعاشات خفیف و تکان های نه چندان شدید معمولا آسیبی نمی بینند.

در زلزله های بیش از 4.5 ریشتر و در مقیاس های بالا اما شدت به ایمنی ساختمان ، فاصله از کانون زلزله ، و دیگر مصالح ساختمان هم بستگی دارد. ممکن است پنجره مقاومت خوبی داشته باشد اما خود ساختمان تکان ها را به خوبی تحمل نکند و ریزش کند. در این صورت نیز اگر پنجره سقوط کند، مسلما سقوط پنجره آهنی بسیار خطرناک تر از پنجره upvc است و وزن بیشتری دارد.

مقاومت پنجره دوجداره upvc در زلزله

همین موضوع در مورد دیگر حوادث چون باد و طوفان های شدید نیز وجود دارد و برای ایمنی بالاتر بهتر است از پنجره های upvc  و شیشه های لمینت شده استفاده کرد.

 

پرداخت هزینه مالی برای تهیه پنجره upvc و شیشه لمینت شاید بیشتر باشد، اما در صورتی که حادثه ای رخ دهد، می تواند از پرداخت هزینه های جانی بکاهد بنابراین قطعا ارزش آن را خواهد داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟