پنجره دوجداره ویتانوا

مقابله با آلودگی صوتی با پنجره دوجداره

آلودگی صوتی و پنجره دوجداره

گسترش شهرنشینی ، ازدیاد جمعیت و وسایل حمل و نقل، و ساخت آپارتمان ها در فضاهای شلوغ شهری ، سبب شده است تا آلودگی های صوتی بسیاری در ساختمان ها به وجود آید . یکی از روش های مقابله با آلودگی صوتی ، استفاده از پنجره های دو یا چند جداره و پروفیل های upvc است . اما پنجره دوجداره چگونه از آلودگی صوتی جلوگیری می کند؟ این مبحثی است که در این مطلب بدان می پردازیم، و نقش پنجره دوجداره مقابله با آن می پردازیم . با ما همراه باشید.

پنجره دوجداره upvc چگونه از آلودگی صوتی جلوگیری می کند؟

پنجره های دوجداره در انواع مختلف upvc و هم چنین آلومینیومی وجود دارند.

اصطلاح دوجداره ، در واقع به معنی استفاده از دو لایه شیشه در پنجره است، که به صورت موازی در کنار هم قرار میگیرد. بنابراین شیشه ها را می توان در انواع سه یا چهار جداره هم استفاده کرد، که البته کمتر رایج است.

شیشه ها و گاز درون آن

قرار گیری دو شیشه کنار هم ، مسلما از ورود صوت تا حد بیشتری از یک شیشه جلوگیری می کند، اما وجود گاز بین آن ها نیز نقش مهمی در این باره دارد.

استفاده از گاز بین شیشه ها، هم برای به وجود آوردن فضایی بین شیشه ها برای تعادل فشار است، و هم جلوگیری از ورود سر و صدا .

در بیشتر پنجره ها ، گاز آرگون استفاده شده است.

آرگون یکی از گازهای نجیب بوده که به صورت خنثی است، و رنگ و بو و خطری نیز ندارد. بنابراین یکی از مناسب ترین گازها برای این منظور است.

مولکول های گاز آرگون موجود بین شیشه ها ، خود از تبادل صدا و حرارت جلوگیری می کنند، و بدین ترتیب سبب می شوند تا آلودگی صوتی به مقدار چشم گیری کاهش یابد.

مقابله با آلودگی صوتی

نوع پروفیل

مورد دیگری که از آلودگی صوتی در پنجره های دوجداره جلوگیری می کند، پروفیل آن است.

گرچه پنجره های دوجداره در انواع آلومینیومی هم وجود دارند، اما پروفیل های upvc از این حیث دارای مزیت بیشتری هستند؛ بدین معنی که پروفیل های آلومینیومی ، خود تا حدودی صوت و همچنین دما را انتقال می دهند، اما متریال upvc ، از ضریب هدایتی پایین ترینی برای صوت و دما داشته ، و از ورود آلودگی صوتی نیز جلوگیری می کنند.

بنابراین اگر جلوگیری از آلودگی صوتی برای شما اهمیت زیادی دارد، و در مکانی شلوغ زندگی می کنید، بهترین انتختب می تواند پنجره دوجداره upvc باشد.

 

عایق بندی

عایق بندی و درزگیری پنجره ها نیز نقش موثری در کاهش سر و صدا ها دارد . پنجره های دوجداره upvc ، با داشتن درزگیر ها و عایق های لاستیکی ، فومی و دیگر انواع ، بیشترین میزان جلوگیری از آلودگی صوتی را دارند.

لازم به ذکر است که درزگیری باید اصولی و با متریال استاندارد، و نصب درست انجام گیرد تا کارا ترین اثر را داشته باشد.

 

چرا مقابله با آلودگی صوتی اهمیت دارد؟

 

زندگی در شهر های شلوغ و نزدیک به خیابان های پر ترافیک ، زندگی در نزدیکی مکان هایی پر سر و صدا مانند فرودگاه یا ریل راه آهن ، و یا هر مکان پر سر و صدای دیگری ، در دراز مدت می تواند سبب سلب آسایش و مشکلات روانی برای ساکنین یک ساختمان شود.

با افزایش جمعیت و ساخت و ساز ، امکان قرار گیری تمام ساختمان ها در فضایی آرام و به دور از سر و صدا امکان پذیر نیست ، بنابراین یکی از روش ها این است تا سعی کنیم از ورود این آلودگی های صوتی به داخل ساختمان جلوگیری کنیم .

هم چنین امروزه بیشتر خانه ها بخصوص در شهرهای پر جمعیت ، به صورت آپارتمان هستند، که مشترکاتی با دیگر واحد ها دارند.

تبادل سر و صدای معمولی حتی بین دو خانه یا اتاق ها ، می تواند آزاردهنده باشد، و حریم خصوصی را به خطر اندازد.

استفاده از درب و پنجره های دوجداره ، در این مورد نیز می تواند راه حلی باشد تا از تبادل صدا جلوگیری کرده ، و حریم خصوصی را حفظ کرد.

 

حفظ آرامش و سکوت تنها برای منازل نیست ، بلکه برای ادارات و دفاتر و مشاغل هم امری ضروریست.

ثابت شده است که کارمندانی که در اداراتی با فضایی آرام تر و ساکت تر کار می کنند، راندمان کاری بالاتری دارند، و از تمرکز و آرامش اعصاب بیشتری برخوردار بوده ، و کمتر دچار خشم و اضطراب می شوند.

 

بنابراین ، می توان گفت که سلامت روان افراد، آسایش و حفظ حریم خصوصی ، دلایل مهمی است که مقابله با آلودگی صوتی را مورد توجه قرار می دهد.

 

با نصب درب و پنجره های دوجداره upvc علاوه بر حفظ آرامش ساختمان ، می توان در مصرف انرژی نیز تا حد زیادی صرفه جویی کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟