پنجره دوجداره ویتانوا

عایق بندی مناسب پنجره های دوجداره

عایق بندی صحیح پنجره های دوجداره

مهم ترین دلایلی که افراد تمایل به استفاده از پنجره های دوجداره دارند، عایق بودن آن در برابر حرارت و نفوذ گرد و خاک، و هم چنین صوت است. بنابراین مصرف کننده انتظار دارد تا پنجره به خوبی عایق باشد و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

پنجره های دوجداره upvc ، خود دارای عایق بندی بالاتری از دیگر انواع پنجره هستند، چراکه پروفیل های یو پی وی سی ، و شیشه ها به گونه ای ساخته شده اند که تا حد بسیار زیادی عایق هستند، اما آب بندی درز ها نیز نکته ی مهمی است، که برای نتیجه گیری هرچه بهتر، حائز اهمیت است .

شرکت هایی که به عرضه و نصب پنجره های دوجداره می پردازند، درزگیر ها و انواع روش ها و لوازم آب بندی را نیز ارائه می دهند.

نکته ای که وجود دارد، این است که بسیاری از افراد تصور می کنند درزگیری پنجره دوجداره upvc نیز همانند پنجره های معمولی است؛ اما باید بدانید که برای نتیجه گیری بهتر، آب بندی باید متناسب با این پنجره ها، و به صورت تخصصی انجام گیرد .

 

مواردی که در عایق بندی پنجره دوجداره upvc موثر است:

پنجره دو جداره ، از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، که هر یک با طراحی خاص سبب این خاصیت عایق بودن می شوند .

شیشه :

شیشه دو یا سه جداره، که در پنجره upvc استفاده می شود، به گونه ای ساخته شده است که عایق صوتی، و حرارتی باشد .

این شیشه ها به وسیله ی یک اسپیسر از یکدیگر جدا شده اند، و در فاصله ی بین آن ها ، یک گاز ، (معمولا آرگون) وجود دارد، که خود به نوعی مانع از ورود و خروج انرژی و اتلاف آن می شود .

ساختار خوب و با کیفیت شیشه، و گاز درون آن ، یکی از عواملی است که در عایق بندی مناسب پنجره موثر است .

 

فریم upvc

یو پی وی سی ، نوعی از متریال است که با داشتن ظریب رسانایی کمتر از فلز ، و تقریبا نزدیک به چوب، مانعی در برابر جابجایی گرما و سرماست. بنابراین، جنس و کیفیت فریم یو پی وی سی خود تاثیر بسزایی در عایق بندی دارد . در صورت خرید پنجره دوجداره upvc ، حتما از کیفیت و اصل بودن آن مطمئن شوید، و از فروشندگان معتبر خرید کنید.

 

لاستیک های درزگیر

لاستیک های درزگیر نیز نقش مهمی برای عایق بندی پنجره دارند . این لاستیک ها با محکم کردن هرچه بیشتر قاب و فریم، و از بین بردن فاصله هر چند کم، از تبادل حرارت و صدا جلوگیری می کنند.

 

چسب ها

چسب هایی که در اطراف و دورتادور پنجره استفاده می شود اهمیت بالایی دارد .

اگر چسبی که برای درزگیری درب و پنجره upvc استفاده می شود کیفیت خوبی نداشته باشد، و یا به درستی اعمال نشود، به مرور زمان خاصیت خود را از دست خواهد داد، و عایق بندی را کاهش می دهد .

 

رگلاژ بودن پنجره

علاوه بر مواردی که گفته شد، و دیگر قطعات و لوازم عایق بندی، رگلاژ بودن پنجره نیز در عایق بندی آن نقش دارد . اگر پنجره به درستی رگلاژ نباشد، و به علت ضربه، نصب نا درست و یا هر مورد دیگری از رگلاژ خارج شود، مسلما به درستی بسته نمیشود و درزهایی باقی می ماند، و همین درزها هرچند جزئی، عایق بندی را ناقص می کند .

هم چنین رگلاژ نبودن گاهی حتی به دلیل نبود گالوانیزه، و یا کیفیت پایین upvc استفاده شده ، به مرور زمان اتفاق می افتد، که باز هم نشان از اهمیت استفاده از محصولات اورجینال و با کیفیت دارد .

 

عایق بندی بیشتر درب و پنجره در برابر صدا

اتاق خواب، اتاق کار، پذیرایی و یا هر فضای دیگری که افراد وقت زیادی را در آن می گذرانند، نیاز به آرامش دارد . امروزه نیز به خصوص در فضاهای شلوغ شهری، که تراکم جمعیت بالاست، آلودگی صدا یکی از معضلاتی شده است که آرامش را سلب می کند.

پنجره های دوجداره یو پی وی سی، خود عایق بسیار خوبی برای صوت هستند، اما برای اینکه باز هم در برابر آلودگی صوتی عایق بندی بهتری داشته باشید، می توانید با برخی روش ها ، عایق بندی را موثر تر کنید .

 

  • اکوستیک کردن درب و پنجره به وسیله ی جاذب ها

یکی از ساده ترین روش ها برای قوی کردن عایق بندی درب و پنجره های ساختمان، استفاده از جاذب هاست .

این عمل با اضافه کردن سطوح جاذب صدا ، و پنل های آکوستیک انجام می شود . می توان برای این کار از پنل های 3 سانتی متری نیز استفاده کرد .

 

  • استفاده از دیفیوزر ها

روشی دیگر که می تواند آلودگی صوتی را به حداقل برساند، استفاده از دیفیوزر هاست .

پنل های دیفیوزر به گونه ای ساخته شده اند که امواج صوتی در برخورد با آن ها پراکنده می شود، و صوت بازنگشت پیدا نکرده، و در نتیجه سر و صدا کمتر می شود .

 

  • عایق بندی سایر اجزای ساختمان

برای به دست آوردن بهترین نتیجه در عایق بندی در برابر سر و صدا، علاوه بر عایق بندی پنجره و درب ها، می توان بخش های دیگری از ساختمان را نیز عایق کرد .

 

  • عایق بندی کف

کف ساختمان نیز جاذب صدا است، بخصوص برای آپارتمان ها که خانه های به به روی هم ساخته شده اند و سر و صدا در بسیاری از مواقع از کف ساختمان هم نفوذ می کند . استفاده از موکت و فرش گرچه از این صداها می کاهد، اما برای نتیجه گیری صد درصدی، می توانید از انواع کفپوش های مخصوص، و یا پدهای جذاب صوت استفاده کنید ، که نسبت به فرش و موکت ها معمولی خاصیت عایق بندی بهتری دارند .

 

  • آکوستیک کردن دیوار ها

استفاده از مصالح آکوستیک و ضد صوت، نسبت به مصالح معمولی ، عایق بندی بالاتری دارد.

استفاده از این مصالح در آپارتمان ها و خانه هایی که دیوار مشترک دارند، بسیار کاربردی و مفید خواهد بود .

 

  • عایق بندی منافذ دیوار

اگر هوا از منافذ ریز و درزهای دیوار ها عبور کند، مسلما صوت نیز عبور می کند . بنابراین محل هایی مانند دریچه هود، کانال ها و جعبه های تقسیم ، محل عبور سیم آنتن، محل دودکش و یا هرمکان دیگری که روزنه ای دارد، می توانند با استفاده از چسب و فوم عایق بندی شوند تا عملکرد بهتری در آب بندی ساختمان حاصل شود .

 

عایق بندی درب و پنجره های upvc در برابر گرما و سرما

خروج هوای گرم و ورود هوای سرد در فصول سرد، و گرم شدن خانه و هدر رفتن انرژی سرمایشی ایجاد شده در فصل های گرم ، از مشکلاتی است که با نبود عایق بندی مناسب در ساختمان اتفاق می افند .

در و پنجره ها عامل اصلی تبادل هوا هستند، و سبب ورود و خروج گرما و سرما هم می شوند، که در مواردی این موضوع مطلوب نیست .

درزگیری و ایجاد عایق مناسب ، می تواند تا حد بسیار زیادی از این اتلاف انرژی جلوگیری کند.

البته درب و پنجره های دوجداره upvc به طور کلی بسیار کمتر از درب و پنجره های معمولی گرما و سرما را عبور می دهند، اما برای بهره گیری از بهترین نتیجه ، می توان عایق بندی و درزگیری را به حداکثر میزان ممکن رساند .

  • استفاده از درزگیر ها

درزگیر ها در انواعی فومی، رزینی ، وینیلی و … وجود دارند، که با توجه با شرایط مورد نیاز ، قابل نصب در درب و ها و پنجره ها هستند .

درزگیر ها وینیلی و رزینی ، از رایج ترین و راحت ترین انواع درزبند ها هستند، که برای تمام فصول نیز مناسب اند.

اما برای درب و پنجره های قدیمی ، که مشکلات بیشتری برای عایق بندی دارند، بهتر است از درزگیر های فومی استفاده شود، چراکه این درزگیر ها با داشتن بافت فشرده خود ، پوشش دهی بیشتری دارند .

 

  • استفاده از کرکره و سایبان

روش دیگری که برای جلوگیری از اتلاف انرژی و تبادل دما وجود دارد، استفاده از کرکره ها ، پرده های کرکره ای ، و سایبان هاست .

وجود سایبان ها و کرکره ها به خصوص با ایجاد سایه، برای فصول گرم مناسب اند، و از گرمای ناشی از تابش خورشید می کاهند .

  • لاستیک ها و چسب ها

لاستیک ها و چسب های مخصوصی برای افزایش عایق بندی برای حرارت وجود دارند، البته این لاستیک ها با داشتن خاصیت آگوستیک، از نفوذ صدا هم جلوگیری می کنند .

استفاده از این لاستیک ها فقط برای پنجره های دوجداره قابل اجرا است .

این لاستیک ها از مواد خام و پروپلین اتیلن دین مونومر ساخته شده اند، که در برابر فشار هوا، اشعه خورشید، و اکسید شدن و رطوبت هم مقاوم اند .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟