پنجره دوجداره ویتانوا

جلوگیری از ورود گرد و غبار با پنجره دوجداره

ضریب رسانایی حرارتی پنجره upvc

ضریب رسانایی حرارت در انواع پنجره ها

هر جسم بسته به نوع ساختار خود و مواد سازنده اش دارای ضریب رسانایی حرارتی است که در واقع میزان حرارتی که منتقل می کند را نشان می دهد.هر چه این ضریب به میزان کمتری باشد، میزان انتقال حرارت نیز کمتر است و در واقع جسم دارای عایق بندی بیشتری است. در صنایع مختلف نیاز به مقادیر متفاوتی از این ضریب است که بسته به نیاز کم بودن یا زیاد بودن آن مزیت محسوب می شود. در مورد پنجره ها، با توجه به این که عبور گرما و سرما یک اثر منفی است، پایین بودن این ضریب و در واقع عایق تر بودن مطلوب تر است. در ادامه ضریب رسانایی حرارتی پنجره های upvc و دیگر انواع سازنده پنجره ها را مقایسه می کنیم.

نوع پروفیل پنجره ضريب رسانایی حرارتی (w/mk)
آهنی 50
آلومینیومی 220
چوبی 0.13
یو پی وی سی 0.14

 

ضریب رسانایی حرارتی پنجره آلومینیومی

پنجره آلومینیومی

در جدول بالا می بینیم که میزان ضریب رسانایی حرارتی در پنجره چوبی از همه کمتر، و پنجره آلومینیومی بیشتر است. این بدان معنا است که میزان عبور حرارت در پنجره آلومینیومی بیشتر از سایر انواع است. چنین حالتی سبب می شود تا هوای گرم خانه در فصل های سرد با سرعت و مقدار بیشتری به بیرون منتقل شود که مسلم است چنین حالتی مطلوب نیست و موجب هدر رفتن انرژی و سرد شدن فضای داخل می شود.

البته پنجره های آلومینیومی ترمال بریک ضریب و عایق بندی متفاوتی دارند و با تغییراتی که روی آن صورت گرفته عایق بندی بهتری دارند، این عدد درباره پنجره های آلومینیومی ساده است.

عایق بندی با ضریب رسانایی حرارت رابطه عکس دارد و هر چه این ضریب عدد بزرگتری باشد، عایق بندی کمتر است.

ضریب رسانایی حرارتی پنجره آهنی

پس از پنجره های آلومینیومی ، مشاهده می شود که پنجره آهنی با ضریب 50 بیشترین مقدار را دارد. بنابراین عایق بندی آن از پنجره های آلومینیومی بهتر ، اما  بازهم به میزانی ضعیف است و اتلاف انرژی را در پی خواهد داشت.

پنجره های آهنی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع پنجره در بسیاری از ساختمان ها هستند، اما با توجه به ایرادات زیاد ، امروزه مطلوب نیستند. از جمله عایق بندی ضعیف، امکان درزبندی ضعیف، وزن بالا و زیاد کردن بار مرده ساختمان، و آسیب پذیری در برابر عوامل جوی و زنگ زدگی و پوسیدن.

ضریب رسانایی حرارتی پنجره چوبی

در جدول بالا مشاهده می کنیم که ضریب رسانایی حرارتی چوب کمترین مقدار است که این نشان از عایق بندی بسیار بالای این متریال دارد. اما پنجره های چوبی دارای معایب زیادی هستند که نسبت به این یک مزیت بیشترند، بنابراین استفاده از آن ها صرفه نداشته و منسوخ شده اند.

از جمله این ایرادات می توان به آسیب پذیری بالا در برابر عوامل جوی، تغییر حالت با مرور زمان، وزن و قیمت بالا، پوسیدگی با گذشت زمان و آسیب پذیری در برابر جانوران اشاره کرد.

ضریب رسانایی حرارتی پنجره upvc

پس از پنجره های چوبی مشاهده می کنیم که کمترین میزان ضریب رسانایی حرارتی متعلق به یو پی وی سی است. حتی این اختلاف در بین چوب و upvc بسیار ناچیز است. بنابراین با توجه به این که استفاده از پنجره های چوبی منسوخ و از رده خارج شده است، می توان گفت که بالاترین میزان عایق بندی و مقاومت رسانایی حرارتی متعلق به پنجره های upvc است.

پنجره های یو پی وی سی با وجود داشتن ضریب رسانایی پایین و عایق بندی بالا، در برابر عوامل جوی نیز مقاوم اند و ضد زنگ و پوسیدگی بوده و به مرور زمان تغییر حالت نمی دهند. وزن سبک نیز سبب می شود تا به بار مرده ساختمان اضافه نشود، و نصب و استفاده از آن ها نیز آسان باشد.

ضمن این که در صورتی که تمایل به استفاده از متریال چوب به منظور دکوراسیونی کلاسیک را داشته باشید نیز می توانید از انواع پنجره upvc لمینت طرح چوب استفاده کنید.

 

بنابراین باید گفت که از نظر ضریب رسانایی حرارتی پنجره های upvc کمترین مقدار و در نتیجه بالاترین عایق بندی را دارند، که پس از آن نیز پنجره های آلومینیومی ترمال بریک میزان عایق بندی بالایی دارند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟