پنجره دوجداره ویتانوا

دوام پنجره دوجداره

دوام پنجره دوجداره چقدر است؟

پنجره دوجداره چقدر دوام دارد و چند سال عمر می کند؟

پنجره های دوجداره upvc امروزه یکی از پر استفاده ترین انواع پنجره برای تمام ساختمان ها، چه مسکونی چه تجاری و اداری ، چه نوساز چه قدیمی ، و چه آپارتمانی و چه ویلایی هستند. دلیل آن نیز مزایای بسیار زیاد این پنجره ها و به صرفه بودن استفاده از آنهاست. مزیت های پنجره دوجداره بارها گفته شده و مورد بررسی قرار گرفته است. عایق بندی بالا در برابر حرارت و صدا، سازگاری با محیط زیست، کاهش هزینه های مصرفی و انرژی ، طراحی متنوع و زیبا و البته دوام و طول عمر بالا. این بار می خواهیم طول عمر و ماندگاری پنجره های upvc را بررسی کنیم و بدانیم دوام پنجره دوجداره چقدر است و آیا خرید آن به صرفه تر از انواع دیگر پنجره است؟

با ما همراه باشید

دوام پنجره دوجداره

طول عمر پنجره upvc چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

نسل های اول از پنجره های upvc که از اوایل دهه 90 میلادی استفاده می شدند، دوام و طول عمر کمتری نسبت به نمونه های امروزی دارند، که این امر نتیجه ی تلاش و پیشرفت سازندگان و تکنولوژی است. پنجره های دوجداره به طور کلی بین 10 تا 35 سال ، و میانگین حدود 22 سال عمر می کنند.

اما این بدان معنا نیست که پنجره ها پس از مثلا 20 سال از بین بروند، بلکه کارایی آن ها کمتر می شود و نیاز به جایگزینی یا تعمیر پیدا می کنند.

حتی پنجره های آهنی نیز پس از گذشت مدت زمانی بسیار کمتر دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می شوند و قابل استفاده نخواهند بود.

اما چرا این رقم از 10 تا 35 متفاوت است؟ پاسخ این است که عوامل بسیاری در دوام پنجره upvc نقش دارند. مهم ترین آن ها عبارتند از :

کیفیت ساخت پنجره و مواد سازنده آن :

مسلما در مورد دوام و طول عمر هر وسیله ای چگونگی ساخت آن و مواد سازنده مهم ترین نقش را دارند.

پنجره های upvc زیادی در بازار موجودند که فاقد استاندارد های کیفی بوده ، و خیلی زود دوام و کارایی خود را از دست می دهند. حتی بسیاری از این پنجره ها با نام برند های معروف چون وین تک نیز ساخته می شوند که فاقد کیفیت اصل بوده و تقلبی اند.

بنابراین در نظر داشته باشید که شما قرار است یک بار پنجره را خریداری کرده و برای چندین و چند سال استفاده کنید، پس از همان ابتدا از فروشندگان معتبر و برند های شناخته شده که کیفیت خود را اثبات کرده اند استفاده کنید.

در غیر این صورت، برای پرداخت هزینه کمی پایین تر و خرید یک محصول ارزان، ممکن است خیلی زود دوباره نیازمند نصب پنجره جدید شوید.

 

محل نصب پنجره و شرایط منطقه

این که ساختمان مورد نظر شما در چه منطقه باشد ، بر دوام پنجره دوجداره هم تاثیر می گذارد. دوام هر محصولی در شرایطی که موارد آسیب زا مثل گرما یا سرمای زیاد ، و یخبندان یا اشعه خورشید به مقدار زیادی باشد، تحت تاثیر قرار می گیرد.

اما نگران نباشید. پنجره های upvc بیش از هر نوع دیگری در شرایط مختلف آب و هوایی دوام می آورند، و در واقع در چنین مناطقی بهترین گزینه هستند چراکه از پنجره های فلزی و چوبی و فایبرگلاس دوام بهتری دارند.

با این حال دوام پنجره در منطقه ای با آب و هوای معتدل ، کمی بیشتر از پنجره ای است که در هوای فوق العاده سرد یا گرم باشد.

 

نحوه نصب پنجره

نحوه نصب پنجره و مهارت و عملکرد نصاب ، تقریبا نیمی از کارایی یک پنجره دوجداره را شامل می شود. اگر پنجره بهترین کیفیت ساخت هم داشته باشد اما به خوبی نصب نشود، کارایی خود را از دست خواهد داد. نه تنها کارایی ، بلکه حتی دوام و طول عمر آن هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

 

نحوه نگهداری

گرچه پنجره های دوجداره upvc نیاز به نگهداری خاصی ندارند، و نگهداری آن ها به مراتب آسان تر و کم هزینه تر از دیگر انواع پنجره است، اما مسلما رعایت نکاتی در استفاده از آنها و مراقبت از آن ها می تواند طول عمر پنجره را افزایش دهد.

دوام هر وسیله ای تا حدی به نگهداری مالکش هم مربوط می شود.

برای مثال ، بهتر است یراق آلات پنجره ها به موقع روغن کاری شوند، اگر رگلاژ نیاز است انجام شود، و این که باز و بسته کردن پنجره بدون ایجاد فشار و در نحوه ی صحیحش باشد.

 

چرا دوام پنجره دوجداره بیشتر از سایر پنجره هاست؟

آنچه موجب فرسودگی و از بین رفتن پنجره می شود، شرایط مختلفی است که می توانند موجب آسیب به متریال ساختمان شوند.

پنجره های دوجداره به گونه ای ساخته و طراحی شده اند که بیشترین مقاومت را در برابر شرایط مختلف داشته باشند.

برای مثال ، در مواد سازنده ی خمیر upvc در کارخانه موادی به عنوان پایدار کننده حرارت و تابش (Stablizier) اضافه می شوند، که موجب می شوند پروفیل یو پی وی سی در برابر اشعه خورشید مقاوم باشد و پوسیده نشود.

هم چنین بهبود دهنده مقاومت در مقابل ضربات یا (Impact Modifier) ها موجب می شوند تا مقاومت فشاری پنجره بیشتر شود.

از سوی دیگر ، پنجره ی یو پی وی سی مانند پنجره های فلزی دچار انقباض و انبساط در برابر سرما و گرما نمی شود ، که این عمر خود موجب دوام بیشتر آن می شود.

پنجره های فلزی و چوبی در برابر رطوبت نیز بسیار آسیب پذیرند و دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می شوند، که به دلیل جنس شبیه پلاستیک upvc ، این اتفاق برای پنجره های یو پی وی سی نمی افتد.

جالب است بدانید که پنجره های یو پی وی سی حتی در برابر شعله آتش نیز تا حد بسیار زیادی مقاومت دارند و نمی سوزند، که خود موجب ایمنی بیشتر هم می شود. در آتش سوزی هایی که شدت آنها چندان بالا نباشد حتی در بسیاری موارد پنجره آسیبی نمی بیند.

مقاومت در برابر تمام شرایط گفته شده (رطوبت، اشعه خورشید، گرما و سرما ، یخبندان و طوفان و …) خود سبب می شود دوام پنجره دوجداره upvc بیشتر باشد.

 

آیا دوام همه ی پنجره های دوجداره به یک میزان است؟

خیر. همانطور که گفته شد عوامل بسیاری در دوام پنجره موثرند، که کیفیت ساخت مهم ترین آن هاست و این کیفیت در برند های مختلف متفاوت است.

اما حتی دو پنجره که از یک کارخانه باشند نیز دوامی دقیقا یکسان ندارند؛ چرا که عوامل دیگر که شامل نصب و نگهداری و محیط زندگی است هم دخیل اند.

پس از پایان عمر پنجره دوجداره چه آسیب هایی می بیند؟

با گذشت سالها و از دست رفتن عمر مفید پنجره ها ، آسیب ها به تدریج ظاهر می شوند.

پوسیدگی و تغییر رنگ پروفیل ، کاهش میزان عایق بندی و اختلال در باز و بسته کردن و کارایی است که البته همه ی این موارد نیازمند زمان زیادی است.

بسته به میزان آسیب برخی از آن ها قابل تعمیر بوده و برخی به کل باید جایگزین شوند.

گاز بین جداره ها (شیشه ها) نیز با گذشت زمان از بین رفته و اثر عایق بودن پنجره کم می شود. اگر گاز به تنهایی از بین رفته باشد، می توان دوباره آن را تزریق کرد و یا شیشه ها را تعویض کرد که مورد دوم بهتر است.

 

جمع بندی

به طور کلی پنجره های دوجداره ، یکی از با دوام ترین پنجره ها هستند چراکه نسبت به دیگر انواع پنجره مقاومت بیشتری در برابر شرایط آسیب زا دارند. اما هر وسیله و ماده ای با گذشت زمان دچار تغییر می شود و باید تعمیر یا تعویض شود.

کیفیت ساخت ، نگهداری و محل نصب نقش مهمی در دوام پنجره دوجداره دارند، اما به طور میانگین ، پنجره های یو پی وی سی 20 سال عمر مفید دارند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟