پنجره دوجداره ویتانوا

تفاوت upvc و pvc چیست؟

تفاوت pvc و upvc

Pvc و upvc هردو از متریال ساختمانی هستند که با استفاده از فرایندهای شیمیایی ساخت می شوند. اما بین این دو تفاوت هایی وجود دارد که سبب می شود کاربرد آن ها نیز متفاوت شود.

تعریف ساده هریک از این متریال :

PVC : پی وی سی که مخفف شدهی “پلی وینیل کلراید” است، از لحاظ فیزیکی مقاوم است و وزن سلکی نیز دارد، هم چنین دارای خاصیت انعطاف پذیری بوده ، چراکه پلاستیکی است.

UPVC : یوی پی وی سی به معنای “پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی” است. در واقع یو پی وی سی ، همان pvc غیر پلاستیکی است. Upvc محکم تر و مقاوم تر بوده، و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی نیز مقاومت بیشتری دارد.

 

Pvc :

بیشتر در صنایع مربوط به لوله کشی استفاده می شود. پی وی سی که جایگزین خوبی برای لوله های آلومینیومی و مسی است، در نقاط بسیار زیادی از ساختمان ها استفاده می شود . لوله های پی وی سی ، از گزینه های بسیار مناسب برای سیستم های آبیاری و خطوط زهکشی هستند. از دیگر مصارف آن ، استفاده در لوله های فاضلاب، کارت های نوار مغناطیسی، انواع کانال ها، و حتی صفحات گرامافون ، اشاره کرد.

 

Upvc :

پلیمر های pvc نسبت به گرما و نور حساس هستند، و با اکسیژن نیز ترکیب می شوند، بنابراین کاربرد آن ها برای مناطقی که در معرض هوای آزاد، نور و گرما قرار دارند امکان پذیر نیست.

با اضافه شدن یک پایدار کننده به پی وی سی، upvc تولید می شود، که استقاومت آن را افزایش میدهد. برای افزایش استحکام نیز از پرکننده هایی مانند کربنات کلسیم استفاده می شود.

Upvc ها از مناسب ترین گزینه های برای استفاده در فضای باز هستند.

پروفیل های یو پی وی سی، مناسب با شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی ساخته می شوند، و در دمایی بین -60 درجه تا +80 درجه سانتی گراد، تغییر حالت نداده و فرم و رنگ خود را کاملا حفظ می کنند.

استفاده از کلسیم و روی در ترکیبات ساخت یو پی وی سی به جای سرب، سبب می شود تا سازگار با محیط زیست باشد، و در برابر جذب آلودگی ها نیز مقاومت داشته باشد.

 

به طور خلاصه باید گفت pvc و upvc هردو از مواد مشابهی ساخته شده اند، اما pvc ها دارای انعطاف بیشتری بوده و جنسی پلاستیکی دارند، که سبب می شود برای کاربرد های لوله کشی مناسب باشند، اما برای فضاهای باز و شرایط جوی استقاومت ندارند. در عوض، upvc ها مناسب برای فضاهای باز هستند و تحت شرایط آب و هوایی تغییر حالت پیدا نخواهند کرد. یو پی وی سی ها، انعطاف کمتری دارند، چراکه هنگام تولید عوامل پلاستیسیته حذف می شود ، و نسبت به pvc ها حالت پلاستیکی ندارند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟