پنجره دوجداره ویتانوا

بخار در شیشه دوجداره

بخار در شیشه دوجداره

بخارزدگی در شیشه دوجداره

برای بسیاری از افرادی که از پنجره های دوجداره استفاده می کنند پیش آمده است که شاهد ایجاد بخار در شیشه دوجداره باشند. اما علت این امر چیست ، و برای رفع آن باید چه کرد .

 

پیش از هر چیز باید بدانید که بخار زدن شیشه دوجداره حالت های متفاوتی دارد ، و همیشه نشانی از خراب بودن و نقص در عملکرد پنجره دوجداره نیست .

 

تفاوت آب و هوای داخل و بیرون در فصل های سرد و کم شدن درجه حرارت سبب می شود تا قطرات آب به صورت بخار درآیند و روی شیشه تجمع کرده و بخارزدگی را به وجود آورند . بخار معمولا بیش از 2 یا 3 ساعت ماندگار نیست و از بین می رود .

اما نکته ای که میتواند موجب نگرانی شود، وجود بخار درون شیشه است که می تواند نشانی از عملکرد ناقص شیشه دوجداره باشد .

بخار آب در حالت های دیگری هم ایحاد می شود، مانند زمانی که شیشه را شست و شو کرده ایم ، و یا پس از استحمام در سرویس بهداشتی .

بخار در شیشه دوجداره

حالت های مختلف بخار در شیشه دوجداره

حالت اول : بخار روی جداره بیرونی شیشه

وجود بخار آب در جداره ی بیرونی شیشه ، زمانی اتفاق می افتد که دمای داخل ساختمان بالاتر از دمای بیرونی است ، و معمولا در زمستان اتفاق می افتد .

در چنین حالتی ، اگر بخار در جداره ی بیرونی باشد، نشان از عملکرد درست شیشه دوجداره است ، بدین معنی که شیشه و پنجره به خوبی دمای گرم را در ساختمان حفظ کرده اند و دمای بیرون سرد تر بوده و بخار آب تشکیل شده است . پس در صورتی که بخار تنها در جداره ی بیرونی شیشه وجود داشت، جای نگرانی نیست .

البته نبود بخار هم به معنی کارکرد نادرست پنجره نیست .

 

حالت دوم : بخار در سطح داخلی شیشه

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند سبب تشکیل بخار در بخش بیرونی شیشه شود. نبود تهویه مناسب ، افزایش رطوبت در داخل ، و اختلاف زیاد دمای ساختمان و جداره شیشه از این جمله دلایل هستند.

اما یکی از دلایل هم می تواند نقص در کارکرد شیشه دوجداره باشد .

به طور کلی این نوع بخار بیشتر در شیشه های تک جداره رخ می دهد. در صورتی که در شیشه دوجداره چنین حالتی (بخار روی جداره درونی شیشه) اتفاق بی افتد، در صورتی که مربوط به عوامل داخلی مانند رطوبت و تهیه ساختمان نباشد، بهتر است با یک متخصص پنجره دوجداره مشورت کرد، و یک کارشناس سلامت پنجره را بررسی کند.

 

حالت سوم : بخار بین دو شیشه دوجداره

تشکیل بخار در بین شیشه ها اما برخلاف سایر حالت ها ، نشانی بارز از نقص و خرابی در شیشه دوجداره است .

ایجاد ترک یا شکستگی در شیشه ، کیفیت ضعیف شیشه و قاب پروفیل ، نبود ماده خشک کن مناسب در اسپیسر های موجود، نبود راه آب باران و تخلیه آب در پروفیل ، و ایراد فنی در دستگاه CNC دوجداره ، از جمله دلایلی هستند که سبب می شوند در بین شیشه ها قطرات آب و بخار دیده شود .

واضح است که در چنین حالتی ، پنجره باید تعمیر شود ، چراکه می تواند موجب آسیب بیشتر در دراز مدت به شیشه ها و پروفیل شود، و عملکرد عایق بودن در برابر سرما و گرما ، نفوذ گرد غبار و صوت نیز در چنین حالتی به درستی عمل نمی کند.

بخار در شیشه دوجداره

راه های از بین بردن بخار در شیشه دوجداره

اگر بخار موجود طبق مطالب گفته شده بر اثر خرابی و نقص کارکرد شیشه ها باشد، باید تعمیر یا تعویض شوند. بهترین حالت نیز عوض کردن کامل شیشه ها، و رعایت اصول نصب و کیفیت پس از آن است .

اما اگر به هر دلیل قصد تعویض شیشه های دوجداره را ندارید ، می توانید روش زیر را برای از بین بردن بخارزدگی انجام دهید :

 

شیشه را از چارچوب آن خارج کرده و قسمت انتهایی را برای خارج کردن بخار سوراخ کنید. دقت کنید که سوراخ باید به وسیله ی ابزار و دریل مناسب ، و نوک دریل مناسب انجام شود. با ایجاد این صورت ، در صورت تابش نور خورشید به شیشه ، بخار آب از بین رفته و از شیشه خارج می شود. پس از رفع بخار نیز می توانید قسمتی از شیشه که سوراخ کرده اید را با استفاده از چسبی مناسب بپوشانید.

توجه داشته باشید که در هنگام سوراخ کردن ، از ورود گرد و خاک ، مواد زائد و آشغال به درون شیشه جلوگیری کنید، چراکه خارج کردن آن دشوار و حتی گاهی ناممکن خواهد بود.

بهتر است محل سوراخ کردن ، همان محل ترزیق گاز بین شیشه ها باشد.

 

جلوگیری از بخارزدگی شیشه دوجداره

بهترین راه برای جلوگیری از بخار روی شیشه ، در صورتی که بخار ناشی از نقص شیشه باشد ، این است که پنجره و شیشه خود را از برند ها و افراد معتبر تهیه کنید، و نصب آن را نیز به تکنسین ماهر بسپارید.

اما اگر نقصی در پنجره وجود نداشته باشد هم حتی گاهی بخار ایجاد می شود.

برای از بین بردن بخاطر و جلوگیری از به وجود آمدن بخار در شیشه خانه ، می توانید چند راه حل ساده را به کار ببرید.

عامل اصلی ایجاد بخار ، رطوبت است، بنابراین یکی از اقدامات ساده اما موثر می تواند کاهش رطوبت خانه باشد، برای مثال برای مدتی پنجره ها را باز بگذارید تا بخار و رطوبت داخل خانه خارج شود.

دستگاه بخور :

اگر از دستگاه های بخور استفاده می کنید،این دستگاه ها می توانند سبب ایجاد بخار در شیشه ها شوند. دستگاه ها را برای مدتی خاموش کنید.

شومینه :

استفاده از شومینه به دلیل ایجاد گاز طبیعی و گاز پروپان هم سبب بخار می شود، بنابراین می توانید برای ساعاتی شومینه را خاموش کنید.

اگر  منبع رطوبت مانند لوله ها آسیب دیده و نم ، و یا عدم تهویه در سرویس و حمام و آشپزخانه دارید، آن را رفع کنید.

رطوبت ناشی از نم دیوار ها و لوله ها نه تنها موجب بخار شیشه ها می شود، بلکه حاوی کپک هم هست که برای سلامتی شما خوب نیست.

ماشین لباسشویی :

ماشین لباسشویی یا خشک کن از وسایلی هستند که موجب ایجاد رطوبت می شوند. بنابراین بخصوص اگر در آشپزخانه باشند ، با پخت و پز میعان بیشتری تولید می شود و رطوبت زیاد می شود. راه حل باز هم این است که پس از شست و شوی لباسها با ماشین لباسشویی ، پنجره ها را کمی باز بگذارید.

لباس های شسته شده :

امروزه بیشتر افراد در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند که امکان دسترسی به حیاط یا بالکن و فضای باز هم ندارند، و مجبورند لباس های شسته شده را در خانه به روی رخت آویز ها پهن کنند.

پهن کردن لباس های خیس مطمئنا موجب افزایش رطوبت و بخار کردن شیشه های پنجره می شود.

اگر به هیچ وجه به بالکن یا فضای بازی دیگری دسترسی ندارید، تا حد امکان از خشک کن ها برای خشک کردن لباس استفاده کنید، یا در مدتی که لباس ها هنوز خیس هستند کمی پنجره را باز بگذارید.

پخت و پز :

آشپزخانه هر خانه به دلیل اینکه مکان پخت و  پز است همیشه مملوء از رطوبت است. بخصوص اگر در حال جوش آوردن آب باشید این بخار بیشتر می شود.

در هنگام آشپزی، یا از هود استفاده کنید و یا پنجره ها را باز بگذارید.

 

یک راه حل ساده برای جلوگیری از بخار شیشه ها :

اگر موارد گفته شده را رعایت کنید و رطوبتی در خانه نباشد، بخار روی شیشه ها نیز از بین خواهد رفت.

اما یک راه حل ساده که بیشتر افراد در خودرو ها در فصل زمستان از آن استفاده می کنند، این است که شیشه را به کمی ماده شوینده مانند آب و صابون یا مایع ظرفشویی آغشته می کنند.

وجود مایع شوینده تا حد زیادی از بخار کردن شیشه جلوگیری میکند که البته باید یک راه حل موقت باشد و بیشتر در خودروها انجام می شود.

استفاده زیاد از مواد شوینده شیشه را کثیف و مات می کند.

 

شیشه های ضد بخار

همانطور که گفتیم بخار روی شیشه پنجره دوجداره همیشه هم نشانی از اشکال نیست ، و به هر حال ممکن است با سرد بودن شیشه در محیطی گرم به وجود آید.

راه حل هایی نیز گفته شده تا بتوان از بخار روی شیشه کاست .

اما تکنولوژی این روزها برای همه چیز چاره ای اندیشیده ، که در مورد بخار کردن شیشه ها هم صدق می کند.

شیشه هایی وجود دارند که با داشتن مواد شیمیایی خاص ، ضد تعریض و بخار هستند.

این مواد ضد بخار از جمع شدن قطرات آب بر روی سطح جلوگیری میکنند.

مواد ضد بخار در ابتدا توسط ناسا و برای کاربرد های علمی ساخته شده اما به مرور به صنایع ساده تر هم راه پیدا کرد.

مواد ضد بخار در موارد مهم علمی چون  شیشه ها و عدسی میکروسکوپ ها، آینه ها، تلسکوپ ها و عینک ها ایمنی و آزمایشگاهی ، و لنز دوربین ها استفاده می شود.

اما این پوشش ضد بخار می تواند برای شیشه پنجره ها هم استفاده شود .

البته قیمت بالای این شیشه ها سبب شده تا استفاده محدودی داشته باشند.

هم چنین باید توجه داشت که مواد ضد بخار پس از مدتی اثر خود را از دست میدهند و شیشه ضد بخار نخواهد بود.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟