پنجره دوجداره ویتانوا

پنجره برای مناطق مختلف

انواع پنجره برای مناطق مختلف آب و هوایی

هر پنجره ای مناسب چه منطقه آب و هوایی است؟

اصول معماری و ساخت و ساز و استفاده از اشکال مختلف مصالح ساختمانی و متریال دیگر آن از مواری هستند که تا حدودی می توانند با توجه به شرایط متفاوت جغرافیایی، مختلف باشند. این تفاوت ها سبب می شود تا بیشترین کارایی برای هر منطقه به دست آید. در صنعت پنجره نیز این مسئله اهمیت بسیاری دارد، چرا که پنجره ها از مهم ترین فضاها برای تبادل هوا و نور و ارتباط با فضای خارج از ساختمان اند. در ادامه با ما همراه باشید تا در انواع پنجره برای مناطق مختلف آب و هوایی را بررسی کنیم.

پنجره برای مناطق مختلف

چرا در هر منطقه ای باید پنجره ای متفاوت استفاده کرد؟

در هر ساختمان درب و پنجره ها اصلی ترین فضاهایی هستند که تبادل هوا و نور از طریق آن ها صورت می گیرد. بنابراین ، گرما و سرما ، باد و باران، و نور و تهویه همگی از پنجره ها عبور می کند.

اگر در شهری سردسیر باشید و زمستان هایی سرد و پر بارش داشته باشید، بیشتر اتلاف انرژی شما از طریق پنجره ها خواهد بود. سوز و سرما نیز از طریق پنجره ها وارد فضای ساختمان می شود و به طور دائم هوای سرد داخل می شود که نیاز به گرمایش دارد.

از سوی دیگر اگر در منطقه ای با آب و هوای بسیار گرم هم باشید، مانند مناطق کویری و جنوبی کشورمان، در هوای گرم بسیاری از انرژی سرمایش یا خنک سازی که ایجاد شده است، از طریق پنجره ها به هدر می رود و نیاز به استفاده بیشتر از ابزار سرمایش مانند کولرهای گازی و آبی است.

در هر صورت نتیجه این است که باید انرژی بیشتری برای گرمایش یا سرمایش مصرف کنید که نه تنها هزینه های قبوض بیشتر می شود، بلکه هیچگاه هم بهترین نتیجه را از نظر عایق بندی نخواهید داشت.

همین موضوع در مورد آب و باران ، طوفان ، آلودگی هوا و صوتی نیز وجود دارد و پنجره های شما فضایی برای عبور این موارد هستند که می تواند در محیط ساختمان آزاردهنده باشد.

در ادامه پنجره برای مناطق مختلف آب و هوایی را بررسی می کنیم.

 

پنجره برای مناطق مختلف : پنجره برای مناطق سردسیر و کوهستانی

برای مناطقی که سرمای زیادی وجود دارد و در فصل های سرد سال شاهد بارش یا یخبندان هستیم ، بیشترین اتلاف انرژی هم وجود دارد.

قطعا بهتر است انرژی گرمایی ای که تولید کرده ایم را نگه داریم، تا این که بخواهیم مرتبا گرمای بیشتر تولید کنیم.

می توان گفت بهترین و مطلوب ترین کاربرد پنجره های دوجداره و سه جداره، برای همین مناطق سردسیر است.

داشتن عایق بندی بالا در برابر گرما و سرما، سبب می شود تا گرما در ساختمان بماند و هوای سرد بیرون هم داخل نشود.

از میان انواع پنجره های upvc بهترین نمونه برای این شرایط (مناطق سردسیر) مدل های ثابت و لولایی هستند.

اگر پنجره تنها برای نورگیر و دید استفاده می شود بهترین گزینه پنجره ثابت است، اما اکثر افراد تمایل دارند پنجره بازشو هم داشته باشد.

در میان پنجره های دارای بازشو نیز ، بهترین گزینه برای مناطق سردسیر ، پنجره لولایی دو حالته است. پنجره های دوحالته از مدل های تک حالته هم عایق بندی بالاتری دارند و بهترین گزینه هستند، که بازشویی زیبا و مدرن هم دارند.

پس از پنجره دوجداره دوحالته، مدل تک حالته نیز از بهترین گزینه هاست.

پنجره برای مناطق مختلف

چه پنجره ای مناسب مناطق سردسیر نیست؟

در میان پنجره های upvc (که البته ضعیف ترین آنها هم عایق بندی بالاتری از پنجره های معمولی دارد ) پنجره های کشویی عایق بندی و درزبندی ضعیف تری دارند، که به دلیل نوع بازشو و یراق آلات مصرفی است.

توصیه می شود که اگر در مناطق بسیار سردسیر هستید، از دیگر انواع بجز کشویی (ریلی) استفاده کنید که عایق بندی بالاتری دارند.

اما اگر حتما تمایل به نصب پنجره ریلی دارید هم نگران نباشید، مدل های فولکس واگنی پنجره کشویی دارای عایق بندی کامل هستند و با حالت بازشویی که دارند از ورود هوای سرد جلوگیری می کنند.

نتیجه گیری :

بهترین پنجره برای مناطق سردسیر : پنجره دوحالته upvc

ضعیف ترین پنجره برای مناطق سردسیر : پنجره های کشویی

 

پنجره مناسب مناطق کویری

پنجره برای مناطق مختلف

در مناطق کویری ، معمولا شاهد تابستان هایی گرم و زمستان هایی خشک و سرد هستیم و این یک خصوصیت بارز مناطق کویری است.

بنابراین، پنجره ای را می خواهیم که دارای بازشویی خوب و مناسب برای فصول گرم بوده، و در سرمای خشک روزهای سرد سال نیز عایق بندی خوبی داشته باشد.

ضمن اینکه توجه داشته باشید متاسفانه امروزه در کشورمان در بسیاری از شهر ها با مشکل آلودگی و ریزگرد ها مواجه ایم، از جمله برخی شهر های کویری چون اصفهان دارای آلودگی هوای زیادی هستند، و در برخی شهر های دیگر هم معضل ریزگرد ها را داریم. (خصوصا شهرهای جنوبی و غربی)

استفاده از پنجره های upvc در چنین شرایطی بهترین گزینه است. چراکه بازشویی مناسب و کارا، به همراه عایق بندی خوب دارد.

از جمله بهترین انواع ان پنجره های دوحالته اند که هم سیرکولاسیون خوبی را ایجاد می کنند که برای فصل های گرم که می خواهیم چرخش هوا داشته باشیم مناسب اند، و هم برای روزهای سرد عایق بندی خوبی دارند.

پنجره های تک حالته هم به خوبی پاسخگوی نیاز شما هستند

استفاده از پنجره های کشویی هم به اندازه مناطق سردسیر در این مناطق معضل نیست و اگر آب و هوای چندان سردی وجود ندارد پنجره های کشویی نیز برای روزهای گرم مناسب اند.

از انواع دیگر چون پنجره های کلنگی، آکاردئونی هم استفاده می شود و محدودیتی وجود ندارد.

نتیجه :

بهترین پنجره برای مناطق کویری : پنجره های تک حالته و دو حالته upvc

ضعیف ترین پنجره برای مناطق کویری : محدودیتی وجود ندارد

پنجره دوجداره دوحالته
پنجره دوحالته upvc مناسب هر آب و هوایی است

پنجره برای مناطق گرمسیر و شرجی

در مناطق گرمسیر کشور که در عین حال شرجی هم هستند، مانند شهر های جنوبی ، معمولا روزهای سرد زیادی در سال نداریم. تفاوت این شهر ها با مناطق کویری در نبود هوای بسیار سرد، و هم چنین وجود حالت شرجی به علت مجاورت با دریا یا رودهاست.

در این مناطق بر حفظ سرمایش و خنک سازی درون ساختمان است که باید حفظ شود. عایق بندی بالا خود از تلف شدن این سرمایش جلوگیری می کند، اما بیش از آن، خود تابش خورشید تاثیر دارد. در شهر های جنوبی با توجه به زاویه تابش خورشید و آفتاب شدید دیده می شود که بسیاری از خانه ها دارای پنجره هایی با شیشه های رنگی هستند بنباربراین، اولویت بیشتر جلوگیری از ورود نور شدید به داخل خانه است.

استفاده از شیشه های رنگی مانند سبز ، قرمز و … ، و شیشه های سندبلاست، یا شیشه های مات و پنجره های هوشمند سبب می شود تا شدت تابش نور داخل ساختمان کاهش یابد.

پنجره برای مناطق مختلف

پنجره برای مناطق مختلف

پنجره های ارسی و رنگی

اگر توجه کنید در بسیاری از شهرهای کویری و گرمسیری کشور ،مانند شهرهای جنوبی مثل بوشهر، اهواز ، بندرعباس و غیره، و یا شهر های کویری مرکزی چون یزد ، در معماری ایرانی از پنجره های رنگی و ارسی به وفور استفاده می شود.

زیبایی و در عین حال کاربردی بودن این پنجره ها سبب شده تا این فرهنگ زیبا هنوز هم وجود داشته باشد و حتی در سازه های مدرن هم به کار برده شود.

خوشبختانه، پنجره های ارسی در انواع upvc نیز تولید می شوند تا بیشترین میزان کاربردی بودن را در کنار زیبایی داشته باشید.

پنجره دوجداره طرح سنتی
پنجره ارسی

از نظر جنس نیز بهترین انواع پنجره برای این مناطق upvc است چراکه هوای شرجی موجب ایجاد پوسیدگی و زنگ زدن آن نمی شود.

نتیجه :

بهترین پنجره ها برای مناطق گرمسیر: پنجره ها با شیشه های رنگی

ضعیف ترین انواع پنجره برای مناطق گرمسیر : پنجره های آهنی و آلومینیومی که زنگ می زنند.

 

بهترین پنجره برای مناطق پر باران و شرجی

شهر های شمالی کشورمان از مناطقی هستند که در بسیاری از روزهای سال دارای آب و هوای بارانی بوده، و در فصول گرم و تابستان هم شرجی هستند.

الویت برای انتخاب پنجره در مناطق پر بارش، اطمینان از داشتن راه آب ، و ضد آب بودن پنجره است.

پروفیل های upvc با توجه به این ویژگی که ضدآب و ضد زنگ زدن هستند، عملکرد بهتری از پنجره های آهنی و آلومینیومی در این شرایط دارند.

بنابراین، جنس پنجره در این جا اولویت دارد.

پنجره برای مناطق مختلف

از سوی دیگر باید مطمئن باشید که پنجره دارای آبراه، یا شیار تخلیه آب است، به این ترتیب آب باران از آن خارج می شود و داخل پروفیل یا فضای داخلی نفوذ نمی کند.

با توجه به بارش های زیاد، ممکن است پنجره های کشویی کمی عایق بندی ضعیف تری داشته باشند که باید به خوبی عایق بندی شوند.

بهترین پنجره برای مناطق شرجی و پر بارش : همه انواع پنجره های upvc

ضعیف ترین پنجره برای مناطق بارانی و شرجی : پنجره هایی که در برابر پوسیدگی و زنگ زدن آسیب پذیر اند، مانند انواع آهنی پنجره

پنجره برای مناطق مختلف

پنجره برای مناطق با آب و هوای معتدل

در مناطقی که آب و هوا معتدل تر است، محدودیتی وجود ندارد و می توان از هر نوع پنجره upvc استفاده کرد.

در صورتی که الویت شما عایق بندی صوتی باشد اما باید به سراغ مدل هایی مانند دو حالته لولایی، تک حالته یا کلنگی و سایبانی بروید که به خوبی چفت می شوند و عایق بندی صوتی خوبی دارند.

البته خود شیشه های دوجداره که دارای گاز بین جداره ها هستند عایق بندی صوتی ایجاد می کنند و همه انواع پنجره های upvc عایق صوتی هستند.

پنجره برای مناطق مختلف

آیا استفاده از پنجره برای مناطق مختلف ، محدودیت دارد؟

با وجود موارد گفته شده باید این مطلب را عنوان کنیم که گرچه برای مثال پنجره کشویی upvc عایق بندی ضعیف تری دارد، اما این میزان در مقایسه انواع دیگر پنجره های upvc است، اما بازهم عایق بندی بهتری از پنجره های آهنی و الومینیومی دارد.

بنابراین، محدودیت در مورد پنجره برای مناطق مختلف وجود ندارد، و نکات گفته شده تنها برای داشتن بهترین نتیجه است.

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟