پنجره دوجداره ویتانوا

آیا همه ی پنجره های دوجداره عایق صوتی هستند؟

آیا تمام پنجره های دوجداره عایق صوتی هستند؟

در زندگی شلوغ و پر سر و صدای امروزی ، و گسترش ساخت و ساز شهر ها ، آلودگی صوتی تبدیل به یک معضل برای بسیاری از افراد شده است. یک راه حل بسیار مناسب برای رفع این مشکل ، استفاده از درب و پنجره هایی است که عایق صوتی باشند ، تا سر و صدا و آلودگی صوتی تا جای ممکن وارد ساختمان نشود. پنجره های دوجداره که در انواع upvc و آلومینیومی ساخته می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که عایق صوتی باشند. اما سوالی که برای خریداران به وجود می آید، این است که آیا همه ی پنجره های دوجداره عایق صوتی هستند یا خیر؟

پاسخ به این پرسش کاملا وابسته به نوع پنجره دوجداره خریداری شده است.

به طور کلی باید گفت که پنجره های دوجداره باید عایق صوتی باشند و تا حد چشم گیری سر و صدا را کم کنند.

در واقع دلیل مهمی برای بسیاری از افراد برای خرید پنجره های دوجداره ، جلوگیری از ورود سر و صدا و ویژگی عایق صوتی بودن آن است.

بنابراین بدیهی است که افراد از پنجره دوجداره خریداری شده انتظار این عمل کرد را دارند، اما متاسفانه مشخص شده است که حدود 30 تا 40 درصد خریداران پنجره های دوجداره ، این رضایت را نداشته و پنجره آن ها آن طور که باید عایق صوتی نیست.

کلاس انتقال صدا یا Sound Transmission Class

این عبارت به معنای مقیاسی است برای اندازه گیری توانایی جلوگیری ازانتقال صدا در یک پنجره دوجداره. کلاس انتقال صدا که به اختصار STC نامیده می شود، هر چه برای پنجره ای بیشتر باید آن پنجره قابلیت عایق بندی صوتی بهتری دارد.

پنجره های دوجداره معمولی دارای STC بین 18 تا 20 هستند و پنجره هایی با STC 28 تا 32 دارای کیفیتی مطلوب تر و عملکرد مناسب تر برای جلوگیری از انتقال صوت می باشند.

پنجره های دوجداره با کیفیت بسیار خوب و آب بندی بالا و اصولی ، STC برابر با 46 را نیز می توانند داشته باشند.

بنابراین ، با خرید پنجره دوجداره حداقل باید انتظار 18 STC را داشته باشید ، که با پرداخت هزینه بیشتر و تهیه پنجره بهتر ، این رقم باید بالاتر هم باشد.

منظور از پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت چیست؟

فکر می کنید منظور از پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت چیست؟ در واقع منظور از این نوع پنجره ها، پنجره هایی است که به منظور کاهش آلودگی ‌های صوتی در هر خانه ای نصب می شوند. این پنجره ها در واقع نسل جدید از پنجره ها هستند. پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت در ساختار خود پوششی به منظور عایق شدن در برابر صدا و حرارت دارند.
در حالت کلی معمولا صدا از طریق دیوارها، کف و سقف ساختمان منتقل به داخل خانه منتقل می شوند.همین موضوع موجب می شود تا امواج صوتی ایجاد شود. برای جلوگیری از صدا هایی که از بیرون به داخل منزل وارد می شوند، می توان از پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت استفاده کرد. این پنجره های عایق علاوه بر کاهش آلودگی صوتی، به خوبی ازاتلاف و هدر رفت انرژی جلوگیری می کند. همین موضوع موجب شده تا تولید کنندگان به تولید پنجره‌های عایق صوت و صدا و حرارت دوجداره اقدام کنند.

علت عبور صدا از پنجره دوجداره چیست؟

همانطور که گفته شد پنجره های دوجداره باید عایق صوتی باشند ، اما بسیاری از افراد متوجه عبور صدا از پنجره دوجداره می شوند .

عوامل تاثیر گذار در عایق بندی صوتی عبارتند از :

  • کیفیت و جنس و برند سازنده پنجره
  • شیشه های پنجره دوجداره و ضخامت آن
  • آب بندی پنجره دوجداره
  • گاز موجود در شیشه ها
  • یراق آلات مصرفی
  • نحوه ی نصب پنجره دوجداره
  • نوع پنجره دوجداره

وجود مشکل در هر کدام از موارد بالا ، می تواند علت عبور صدا از پنجره دوجداره باشد.

1.کیفیت و برند سازنده پروفیل پنجره

یکی از مهم ترین عواملی که در میزان موفقیت عملکرد پنجره در جلوگیری از نفوذ صدا موثر است، کیفیت ساخت پنجره شماست.

با گسترش استفاده از پنجره های دوجداره UPVC و محبوبیت این پنجره ها در بین مردم، متاسفانه پروفیل ها و پنجره هایی با کیفیت ساخت پایین ، و یا تقلبی و با نام برند های نامی در بازار زیاد شده است.

مسلم است که استفاده از این پنجره ها مانند پنجره های اورجینال و با کیفیت نخواهد بود و در این صورت یکی از مشکلاتی که با آن مواجه می شوید، عملکرد نامناسب و نقص دار در عایق بندی صوتی این پنجره هاست.

راه حل : بهتر است از همان ابتدا پیش از برخوردن به این مشکلات ، پنجره دوجداره UPVC را از برند های معتبر و شناخته شده ، و افراد و نمایندگی های مجاز در فروش آن ها تهیه کنید.

از بهترین برند های درب و پنجره دوجداره و سه جداره ، وین تک ، ویتانوا ، ویستابست و هافمن است.

 

 2. شیشه های استفاده شده در پنجره دوجداره

پنجره های UPVC دارای شیشه های دو یا سه جداره اند، که بین آن ها را یک گاز پر کرده است.

اگر شیشه ها ضخامت کافی را نداشته باشند، و یا در نصب آن ها و اتصالشان به شیشه اشکال وجود داشته باشد، پنجره عملکرد عایق صوتی خود را از دست می دهد.

در این مورد ، زهوار یا زوار نیز نقش مهمی دارد، و اگر زهوار به درستی به شیشه و قاب متصل نشده باشد می تواند سبب شود تا عایق بندی به خوبی انجام نشود.

هرچه شیشه ضخیم تر باشد، در برابر انتقال صدا هم مقاوم تر است.

توجه داشته باشید که مواردی چون رفلکس بودن شیشه ، رنگ آن ، سیکوریت بودن شیشه ها تاثیری بر عایق بندی صوتی آن ها ندارد ، اما شیشه های لمینت ، در جذب صداهایی با فرکانس های بالا تاثیر بیشتری دارند.

 

3. یراق آلات پنجره دوجداره

یراق آلات پنجره ها شامل موارد بسیاری است که هر یک از آن ها می توانند در عملکرد های مختلف پنجره دوجداره ، از جمله عایق بندی صوتی تاثیر بگذارند.

بنابراین یراق آلات نیز باید دارای کیفیت ساخت بالا باشند، و یراق آلات هر پنجره ای با طراحی و شرکت سازنده آن هماهنگ باشد.

 

4.نصب پنجره دوجداره

به جرات می توان گفت که 50 درصد عملکرد پنجره های دوجداره ، در نصب ان هاست.

حتی اگر از بهترین برند های سازنده پنجره هم استفاده کنید ، اما نصب آن توسط افراد حرفه ای و وارد انجام نشود، پنجره عملکرد صد درصدی خود را نخواهد داشت.

راه حل : نصب ، تعویض و بازسازی پنجره های خود را به افراد ماهر و با تجربه بسپارید. در اکثر موارد شرکت های سازنده و فروشنده پنجره های دوجداره معتبر ، خود دارای تکنسین و نصاب های ماهر برای انجام این کار هستند. نصب پنجره خود را به آن ها بسپارید.

 

5.گاز درون شیشه ها

در بین شیشه های دو یا سه جداره ، یک گاز خنثی ، که عموما آرگون است وجود دارد. در صورتی که مشکلی برای پنجره به وجود نیاید، این گاز تا سالهای سال باقی می ماند و تاثیر خود را در عایق بندی پنجره دارد.

اما باید توجه داشته باشید که باز هم کیفیت ساخت و عملکرد سازنده ، در تزریق این گاز به درون شیشه ها موثر است و اگر کیفیت ساخت پایین باشد، گاز ممکن است خیلی زود حتی قبل از یک سال از بین شیشه ها خارج شود.

 

6.آب بندی و درزگیری

برای داشتن عایق بندی صوتی صددرصدی ، علاوه بر موارد گفته شده ، باید از درزگیر ها نیز بهره گرفت. درزگیر ها انواع مختلفی چون فومی ، سیلکونی ، درزگیر مویی و غیره دارند.

طرح پنجره دوجداره و نوع درزگیر مناسب آن ، و هم چنین نحوه ی نصب یا تزریق درزگیر که باید بوسیله ی تکنسین نصب انجام شود، در میزان و نحوه ی عملکرد پنجره دوجداره در برابر آلودگی صوتی موثر است.

 

7.طرح و نوع پنجره دوجداره

البته تمامی پنجره های دوجداره UPVC باید عایق صوتی باشند، اما نوع بازشوی آن می تواند در میزان این عایق بودن تاثیر گذار باشد.

برای مثال ، پنجره دوجداره ثابت و پنجره لولایی دو حالته ، از بالاترین عایق بندی چه در برابر صوت چه حرارت برخوردارند، در حالی که در این بین پنجره های دوجداره کشویی عایق بندی ضعیف تری دارند.

بنابراین ، اگر در منطقه ای هستید که آلودگی صوتی بسیاری وجود دارد، برای بهره گیری بیشتر از پنجره دوجداره ، بهتر است به طراحی آن هم دقت کنید و نوع بازشویی که عایق صوتی بهتری دارد را انتخاب کنید.

 

ویژگی های یک پنجره دوجداره با عایق صوتی خوب

حال که دانستیم چه مواردی می تواند در عایق بندی و نفوذ صدا موثر باشد، می خواهیم بدانیم به طور کلی پنجره دوجداره خوب از نظر عایق صوتی ، چه خصوصیاتی دارد؟

  1. از برند های معتبر با سابقه خوب باشد ، و حتما نوع اورجینال آن باشد.
  2. دارای شیشه دوجداره 4 میل یا 6 میل ، به همراه گاز ارگون بین آن ها باشد.
  3. اندازه گیری و ابعاد برداری ، و هم چنین نصب آن توسط افراد ماهر انجام شود.
  4. دارای طراحی و بازشوی مناسب محیط باشد.
  5. لاستیک های آب بندی مناسب ، مثل epdm داشته باشد.
  6. یراق الات با کیفیت و مناسب داشته باشد.

به طور کلی ، باید گفت برای اطمینان از تمامی موارد بالا، شرکت فروشنده و خدمات رسان مناسب را انتخاب کنید ، تا بهترین نتیجه گیری را از پنجره دوجداره خود در برابر آلودگی صوتی داشته باشد.

بنابراین پاسخ به این پرسش که آیا همه ی پنجره های دوجداره عایق صوتی هستند یا خیر، این است که بله ، پنجره ی دوجداره با کیفیت باید عایق صوتی باشد.

گروه بازرگانی عبیدی مفتخر است تا با همکاری با بهترین و بزرگترین شرکت های سازنده پنجره های دوجداره چون وین تک و ویتانوا ، پروفیل ها و دیگر ملزومات پنجره های upvc را در استان های البزر ، تهران و تبریز ، با کیفیت اورجینال در اختیار هم وطنان گرامی بگذارد.

 

بهترین پنجره دوجداره عایق صدا کدام است؟

با وجود تمام موارد گفته شده در مورد عایق صوتی بودن پنجره های دوجداره ، ممکن است سوال کنید که چه پنجره ای بهترین عایق بندی صوتی را دارد ، و اگر در محیطی با سر و صدای بسیار بالا باشید به طور کلی بهتر است چه پنجره ای را تهیه کنید؟

شاید با وجود حتی کیفیت فوق العاده بالا ، اطمینان از سالم بودن پنجره دوجداره ، و استفاده از یراق آلات خوب ، بازهم هنوز به درجه ای از سکوت و عایق بندی صوتی که میخواهید نرسیده باشید.

جمع بندی ای از تمام موارد گفته شده ، درباره عایق بندی صوتی پنجره دوجداره  ، باید شما را به نتیجه مطلوب برای خرید پنجره دوجداره با بهترین میزان عایق بندی صوتی برساند.

بهترین پنجره دوجداره عایق صوتی باید دارای خصوصیات زیر باشد:

1. مهمترین نکته همانطور که پیش در نیز به آن اشاره شد این است که کیفیت ساخت پنجره باید بالا باشد و در شرایط و سطح استانداردی ساخته شده باشد

کیفیت ساخت پنجره شامل پروفیل ها ، یراق آلات ، ضخامت ، جایگاه لولا ها ، و البته لاستیک های درزگیر EPDM  می شود که بسیار در عایق بندی صوتی پنجره دوجداره تاثیر دارد.

2. دومین خصوصیت یک پنجره دوجداره با عایق صوتی خوب و در صورتی که نیاز به میزان بسیار زیادی از عایق بندی صوتی داشته باشید، این است که پروفیل upvc آن حداقل پنج کاناله باشد .

به این معنی که دارای 5 حفره در ضخامت پروفیل و دیواره ها ، با ابعاد استاندارد باشد.

این کانال ها باید طوری ساخته شده باشند که مزاحم فضای مربوط به پروفیل گالوانیزه نشوند.

هرچه تعداد کانال های پنجره دوجداره بیشتر باشد، عایق بندی صوتی بهتری خواهیم داشت. بنابراین ، بهترین پنجره دوجداره برای عایق بندی صوتی حداقل 5 کاناله است.

3. پروفیل گالوانیزه اهمیت بسیار زیادی در عایق بندی صوتی پنجره دوجداره دارد.

اگر بخاطر اضافه کردن کانال از پروفیل گالوانیزه U شکل کوچک تر و با ضخامت کمتر استفاده شود ، پنجره دوجداره عایق بندی صوتی کمتری دارد که مسلما مطلوب نیست.

بنابراین به اصل بودن پروفیل و داشتن ضخامت کافی پروفیل ضمن داشتن 5 کانال استاندارد توجه کنید.

4. شیشه ها : اگر واقعا تا حد بسیار زیادی درگیر سر و صدا هستید و بهترین پنجره از نظر عایق صوتی را می خواهید ،گزینه مناسب تر برای شما می تواند پنجره سه جداره باشد.

داشتن یک جداره بیشتر ، ضمن داشتن دو برابر گاز آرگون یا دیگر گازهای خنثی  برای عایق بندی ، عایق بندی صوتی بیش از 3 برابر را حداقل ممکن می سازد.

بنابراین در کنار ترکیبات گفته شده ،استفاده از پنجره های سه جداره هم اضافه کنید.

5. یراق آلات و بازشو دوحالته : قبل تر در بررسی انواع پنجره های upvc از نظر بازشو و طراحی ، گفتیم که پنجره دوحالته یکی از بالاترین میزان عایق بندی صوتی را دارد.

دلیل آن هم استفاده از چهار قفل و اسپانیولت مخصوص است که موجب عایق بندی دوبرابر نسبت به پنجره تک حالته را می شود.

جمع بندی : در مجموع برای داشتن بهترین عایق بندی صوتی چه پنجره ای بخرم؟

اگر محل زندگی بیش از حد شلوغ ، مانند نزدیکی اتوبان، نزدیک به فرودگاه ، یا مدارس دارید ، و باید از حد بالایی از عایق بندی صوتی برخوردار باشید، بهترین ترکیب برای شما پنجره ی دوحالته ، با سه جداره شیشه، و یا شیشه دوجداره با روکش لمینت است ، که دارای 5 کانال بوده ، پروفیل گالوانیزه استاندارد داشته ، و از لاستیک های درزبندی EPDM نیز برخوردار باشد.

هم چنین توجه کنید که نصب پنجره بر کارایی آن بسیار تاثیر دارد و اگر پنجره شما تمامی فاکتور های لازم برای عایق صوتی بودن را داشته باشد، و بهترین پنجره از نظر عایق بندی صوتی هم باشد، اما به خوبی نصب نشود و نصاب ماهر نباشد، بازهم عملکرد صددرصدی را نخواهید داشت.

البته این ترکیب برای خیابان های بسیار شلوغ و پر سر و صدا است، و بهترین پنجره دوجداره عایق صوتی برای شرایطی مانند خیابان های عادی ، می تواند پنجره دوجداره دوحالته با پروفیل های سری 6 و 3 کاناله باشد ، که کفایت می کند و نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای عایق بندی بالاتر نیست.

 

چرا صدای زوزه باد از برخی پنجره ها شنیده می شود؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با انواع پنجره ها، حتی پنجره های دوجداره دارند، شنیدن صدای زوزه باد ، بخصوص در طبقات بالای ساختمان است. این معضل در مناطق و فصل هایی که وزش باد زیادی وجود دارد می تواند مشکل ساز باشد و آرامش را از بین ببرد.

دلیل این امر به چند مورد بستگی دارد که به اختصار به آن ها می پردازیم:

در ارتفاعات زیادی هستید :

شنیدن صدای زوزه باد از پنجره بیشتر برای کسانی پیش می آید که در برج های چندین طبقه و ساختمان های بسیار بلند هستند. شدت و میزان وزش باد در طبقات بالا و در واقع هرچه ارتفاع بیشتر باشد افزایش می یابد. بنابراین باید بدانید که این امر در بهترین حالت نیز تا حدودی اتفاق می افتد.

اگر در ساختمانی با ارتفاعات بالا هستید، ساختمان باید طوری طراحی شده باشد که بادگیر باشد و صدای باد را به پنجره ها منتقل نکند.

محل قرار گیری پنجره در نمای ساختمان :

پنجره های دوجداره دارای یک شیار راه آب هستند، که برای عبور آبی که از شستشو یا باران به جا می ماند ساخته شده اند. یک پنجره خوب ، باید حتما دارای این شیار تخلیه آب باشد. اما گاهی اتفاق می افتد که این شیار خود سبب می شود تا صدای وزش باد که زوزه مانند است از پنجره شنیده شود. دلیل این امر کارگزاری پنجره در محلی باد خیز است به طوری که در سمتی از ساختمان باشد که در معرض وزش بادهای شدید قرار دارد. زاویه و محل قرار گیری پنجره به طور کلی در این مورد تاثیر دارد و باید در جهت قرارگیری باد نباشد.

نصب غیراستاندارد پنجره دوجداره :

موردی که بسیار پیش می آید و مشکلات زیادی از جمله صدای زوزه باد در پنجره را به وجود می آورد(در نصب اشتباه این مورد کوچکترین مشکل است!) نصب پنجره به صورت غیر استاندارد و غیر اصولی است.

باید در نظر بگیرید که نصب پنجره بر عملکرد کلی آن یعنی عایق بندی صوتی و حرارتی تاثیر دارد و اگر اشتباه باشد و درز ها به خوبی قابل بسته شدن نباشند، صدای زوزه باد نیز هنگام وزش بادهای شدید در پنجره حس خواهد شد.

 

کلام پایانی

در این مقاله از سایت ویتانوا به بررسی پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت پرداختیم. همچنین نکاتی را در خصوص بهترین پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت برای شما عزیزان شرح دادیم. دقت داشته باشید که پنجره هابی عایق صوت در واقع همان پنجره های جداره ای هستند. این پنجره ها به صورت تک جداره، دوجداره و سه جداره امروزه تولید می شوند. با پیشرفت علم و تکنولوژی همواره انسان ها به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به آسایش هستند. می توانید با نصب پنجره های عایق صوت و صدا و حرارت این مشکل را تا حدودی حل کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟