پنجره دوجداره ویتانوا

زرد شدن پنجره upvc

زرد شدن پنجره upvc و برطرف کردن آن

زرد شدن پنجره upvc و راه حل آن

رنگ سفید و براق و زیبای پنجره های upvc از جمله مزایای این نوع پنجره هاست، اما شاید دیده باشید که با گذشت زمان برخی از پنجره ها درخشش و رنگ خود را از دست داده اند، و رنگی شبیه به زرد ، کرم یا قهوه ای پیدا کرده اند. متاسفانه این مشکلات برای پروفیل هایی که فاقد کیفیت بالا هستند اتفاق می افتد و یکی از دیگر دلایلی است که باید حتما از پروفیل های با کیفیت استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل زرد شدن پنجره upvc ،جلوگیری از این اتفاق و راه حل های برطرف کردن آن را بخوانید.

 

علت زرد شدن پنجره upvc چیست؟

خوب است که پیش از هر چیز دلایل زرد شدن پروفیل را بدانیم، تا بتوانیم از آن جلوگیری کنیم.

کیفیت ساخت پایین پنجره

در ساخت خمیر یو پی وی سی مواد زیادی وجود دارند، (فرآیند ساخت upvc را بخوانید) که هر یک نقشی خاص و مهم دارند، و تمام این مواد باید دارای کیفیت بالا باشند.

از جمله این مواد، استابیلایزر ها هستند که در واقع تثبیت کننده رنگ پروفیل می باشند. از رایج ترین استابیلایزر ها ، دی اکسید تیتانیوم و یا تیتان است که به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود. این ماده باید حتما دارای مشخصات و کیفیت ویژه ای باشد تا بتواند سالهای سال در برابر تغییرات و عواملی چون اشعه خورشید ، رنگ پروفیل را حفظ کند.

در ساخت برخی پروفیل های بی کیفیت بجای این ماده از جایگزین های مشابه که غیراستاندارد هستند استفاده می شود که موجب می شود پنجره در برابر عوامل آسیب زا مقاومت نداشته باشد و زرد شود.

زرد شدن پنجره upvc

دلیل دوم: نکندن برچسب های روی پروفیل

شایع ترین دلیل برای زرد شدن پروفیل همان استفاده ناصحیح از تثبیت کننده در ساخت پروفیل و تهیه پنجره بی کیفیت است، اما دلیل دیگری نیز وجود دارد که می تواند موجب زرد شدن پروفیل شود.

در هنگام نصب پروفیل ، پس از کامل شدن نصب حتما برچسب های محافظ روی پروفیل را بکنید، و اجازه ندهید این برچسب ها روی پروفیل باقی بمانند.

متاسفانه برخی افراد با تصور این که پروفیل از کثیفی و آُسیب بدور بماند، برچسب ها را نمی کنند.(عادت قدیمی ما ایرانی ها!)

اما این کار کاملا اشتباه است ، چرا که ماندن این برچسب ها به مدت طولانی روی پنجره، سبب می شود تا با تابش نور خورشید ماده سازنده آن ها طی واکنش هایی، موجب زرد شدن و تغییر رنگ دائمی پروفیل شود. حتی برای پروفیل های با کیفیت و اصل.

بنابراین حتما برچسب ها را پس از نصب بکنید.

نکته : در صورتی که پروفیل پنجره شما به دلیل نکندن برچسب آن زرد شده، سعی نکنید آن را با بنزین یا مواد سفیدکننده و اسیدی تمیز کنید، چرا که موجب تغییر رنگ بیشتر می شود.

نکته : برای کندن لیبل پنجره upvc نیز روش های آسانی وجود دارد، و نباید از مواد بنزینی، الکلی و اسیدی استفاده کنید.


برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت پنجره دوجداره کلیک کنید


 

سفید کردن قاب پنجره upvc

خب حالا سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که می توان دوباره پنجره ی زرد شده را سفید کرد؟

روش هایی برای این که کمی از این زردی کاست وجود دارد، اما باز هم نمی توان انتظار داشت پروفیلی که زرد شده مانند روز اول سفید شود.

اگر مدت زمان زیادی از زرد شدن پروفیل نگذشته، شاید بتوان مقداری از کدر بودن آن را با شستشوی صحیح از بین برد. در ادامه روش صحیح شستشوی پنجره را آورده ایم.

تمیز کردن صحیح پنجره برای سفید کردن آن :

با گذشت سالها از داشتن یک پنجره upvc ، ممکن است دیگر درخشش و تمیزی روز اول را نداشته باشد، و سفیدی آن رو به زردی و کهنگی گرویده باشد. البته توجه داشته باشید که زردی بیش از حد برای پروفیل های بی کیفیت و یا با کیفیت متوسط به پایین اتفاق می افتد و یک پروفیل با کیفیت تفاوت و تغییر رنگ چندان زیادی ندارد. با این وجود، گذشت زمان، گرد و غبار و مواد شیمیایی و موجود در هوا مانند آلودگی های شهری چون سرب و دیگر مواد، می تواند موجب کدر شدن پروفیل شود. در این مقاله راه هایی را برای سفید کردن قاب پنجره upvc و جلوگیری از تغییر رنگ آن به شما می آموزیم.

زرد شدن پنجره upvc

راه های سفید کردن دوباره قاب پنجره upvc

  1. گردگیری و از بین بردن لکه ها

در اولین قدم قاب پنجره را از هرگونه گرد و غبار و یا لکه بزدایید. این کار را با یک دستمال میکروفایبر یا دستمال نخی نرم که پرز ندهد انجام دهید. سطح پروفیل باید تمیز و عاری از گرد و خاک و چربی باشد، تا در مراحل بعد شستشوی آن آسان تر باشد.

  1. شستشوی قاب پنجره

پس از آن که تمیزی سطحی را انجام دادید، یک ظرف آب گرم آماده کنید و سطح را با استفاده از آب گرم و یک دستمال نخی سفید رنگ (برخی دستمال های رنگی ممکن است به پروفیل رنگ بدهند) تمیز کنید.

زرد شدن پنجره upvc
سفید شدن پنجره با شستشو
  1. شستشوی قاب پنجره برای سفیدی با آب و صابون

پس از تمیزی اولیه با آب گرم، حالا ظرفی از آب تمیز و صابون مایع تهیه کنید. یک دستمال نخی سفید تمیز، یا اسفنجی نرم و یا یک دستمال میکروفایبر را برای تمیزی انتخاب کنید ، و شروع کنید به تمیز کردن قاب پنجره upvc

توجه کنید که از اسکاچ یا دستمال های زبر یا سیم ظرف شویی استفاده نکنید، چرا که موجب ایجاد خط و خش بر روی پروفیل می شود. اگر لکه هایی وجود داشتند که به آسانی پاک نمی شدند، برای مدتی محلول آب و صابون را روی آن قرار دهید و پس از چند دقیقه پاک کنید، تا آسان تر تمیز شود.

نکته : از مواد شوینده ای که دارای سفید کننده یا مواد اسیدی هستند استفاده نکنید، چرا که می تواند موجب آسیب و تغییر رنگ پروفیل upvc شود.

زرد شدن پنجره upvc

  1. خشک کردن قاب پنجره

پس از شستشوی قاب مشاهده خواهید کرد که رنگ آن سفید تر شده است. البته مواردی استثنا وجود دارد ، که در ادامه به دلایل آن اشاره خواهیم کرد.

حالا نوبت به خشک کردن است، تا لکه های آب روی پروفیل باقی نمانند. برای خشک کردن نیز از دستمال های نخی و بدون پرز یا دستمال مخصوص میکروفایبر استفاده کنید.

 برای از بین بردن زردی پنجره این کار ها را نکنید:

برخی برای از بین بردن زردی پنجره اشتباهاتی انجام می دهند که منجر به تغییرات بیشتر می شود.

  • از وایتکس، مواد سفید کننده و مواد بنزینی استفاده نکنید.

زرد شدن پنجره upvc به هیچ وجه با وایتکس و سفید کننده ، جوهرنمک یا سایر شوینده های قوی از بین نمی رود. از مواد دارای اسید یا بر پایه بنزین نیز استفاده نکنید. استفاده از این مواد می تواند موجب تغییر رنگ بدتر و آسیب بیشتر شود.

  • پروفیل را سنباده نکشید.

برخی تصور می کنند که این زردی به وجود آمده بر سطح رویی پروفیل است، بنابراین آن را سنباده می کشند تا سطح رویی از بین برود و زردی نیز برطرف شود.

با کشیدن سنباده روی پروفیل، شما لایه رویی صیقلی را نیز از بین می برید، که نتیجه کدر شدن و خط های فراوان و نازیبا شدن بیشتر پروفیل است، و البته از دست رفتن دوام پروفیل در برابر عوامل آسیب زا. ضمن اینکه لایه زیرین آن نیز به زودی بازهم زرد می شود، زیرا زرد شدن به دلیل ماهیت بی کیفیت مواد سازنده است. بنابراین به هیچ وجه پروفیل را با سنباده صیقل نزنید.

زرد شدن پنجره upvc

چرا زردی برخی پنجره ها با شستشو نیز از بین نمی رود؟

متاسفانه در مورد برخی از قاب ها با شستشو نیز ممکن است زردی آن از بین نرود. معمولا این موضوع برای پروفیل های بی کیفیت وجود دارد، و راه حل تعویض پروفیل یا رنگ کردن آن است.

 

جلوگیری از زرد شدن پنجره upvc

پیش از هر چیز توصیه ما این است که از ابتدا از پروفیل های با کیفیت و شناخته شده، که دارای گارانتی و فروشنده معتبر هستند استفاده کنید که دچار این مشکل نشوید.

هم چنین پس از نصب حتما برچسب روی آن را نیز بکنید.

از دیگر راه های محافظت از پنجره این است که آن را با شوینده های مناسب و مجاز ، در فواصل معین و به طور صحیح تمیز کنید تا لک و زردی روی آن تثبیت نشود.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟