پنجره دوجداره ویتانوا

نگهداری از پنجره دوجداره

10 نکته در مورد نگهداری از پنجره دوجداره

10 نکته کلیدی در نگهداری از پنجره های دوجداره

پنجره های دوجداره upvc از پرکاربردترین انواع پنجره ها هستند، که خوشبختانه نگهداری آسان و دوام فوق العاده ای نیز دارند. با رعایت برخی موارد و توجه به این 10 نکته درمورد نگهداری از پنجره های دوجداره ، می توانید درب و پنجره ای سالم ، با عملکرد مناسب و نهایت عایق بندی و دوام داشته باشید.

با ما همراه باشید.

 

  1. سرویس و رگلاژ پنجره ها

روغن کاری یراق آلات هر چند وقت یکبار (در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماه) ، بررسی عملکرد و روان بودن لولا ها ، بررسی سلامت یراق آلات و رگلاژ پنجره ها ، مهم ترین نکته در نگهداری از درب و پنجره های دوجداره است. در صورتی که درب و پنجره ها به خوبی رگلاژ نباشند ، و یا از روغن کافی در یراق آلات بهره مند نبوده و به روانی حرکت نکنند ، طول عمر آن ها کم شده و یراق آلات می توانند دچار آسیب شوند.

برای روغن کاری درب ها و پنجره ها از روغن های رقیق مخصوص روغن کار استفاده کنید.

برای داشتن بهترین حالت و نتیجه گیری مطلوب، قطعات مکانیکی و یراق آلات متحرک را در بازه های زمانی خاص روغن کاری کنید.

توجه کنید که در صورت روغن کاری مجدد، باید روغن قدیمی که کثیف و مانده شده است را با دستمال تمیز کنید و سپس روغن جدید اضافه کنید. از زدن روغن جدید روی روغن قدیمی خودداری کنید و سطح را پیش از آن تمیز کنید.

 

  1. لاستیک های و درزبند های عایق بندی

مسلما عایق بندی صحیح و عملکرد مناسب پنجره در ایجاد عایق صوتی و حرارتی ، یکی از مهم ترین ویژگی های یک پنجره upvc سالم است .

درزگیر ها باید دارای لاستیک های مناسب و نرم باشند ، و در صورتی که خشک و یا تکه تکه شده اند تعویض شوند . زدودن خاک و کثیفی ها خود می تواند در طول آن ها موثر باشد.

درزگیر های پنجره به طور کلی عمر مفید دارند و بهتر است هر شش ماه یکبار شست و شو و یا تعویض شوند.

بهترین حالت این است که هر سه ماه یک بار با پارچه ای تمیز و با استفاده از آب و صابون، درزگیر ها را تمیز کنید و آلودگی های جمع شده را بزدایید، تا درزگیر و لاستیک ها نرم و سالم بمانند.

توجه کنید که فقط از مخلوط آب و صابون استفاده کنید، و از شوینده های اسیدی یا سفید کننده ها به طور خالص استفاده نکنید چراکه موجب خوردگی و پوسیدگی درزگیر ها می شوند.

 

  1. اتصالات

یراق آلات و اتصالات باید بدون آسیب باشند ، و شل نباشند. سلامت اتصالات را چک کرده ، و در صورت شل بودن آن ها را به مقدار مناسب محکم کنید.

برای سفت کردن پیچ های یراق آلات، باید از آچار ها، انبر ها و پیچ گوشتی های مناسب استفاده کنید تا خورده نشوند. استفاده از پیچ گوشتی یا آچار و انبر با سایز نامناسب می تواند موجب صدمه به یراق آلات شوند.

هم چنین از سفت کردن بیش از حد یراق آلات و اتصالات بپرهیزید چرا که می تواند منجر به بریدن و از بین رفتن رزوه ها شود.

 

  1. جلوگیری از آسیب شعله

گرچه پروفیل های upvc تا حد زیادی در برابر شعله آتش مقاوم اند ، اما برای حفظ کیفیت و سلامت آن ، از نزدیک کردن شعله به نزدیک آن جلوگیری کنید ، و در صورت نیاز به جوشکاری یا فرزکاری در نزدیک پنجره ، روی آن را بپوشانید.

 

  1. رگلاژ پنجره

درب و پنجره ها پس از مدتی ممکن است از حالت رگلاژ خارج شده و به درستی بسته نشوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات ، و هم چنین حفظ کارایی در صورت بروز اشکال در باز و بسته شدن ، اقدام به رگلاژ درب و پنجره دوجداره کنید.

رگلاژ هر پنجره با توجه به مکانیزم کار آن متفاوت است و این نکته باید در نظر گرفته شود. مثلا رگلاژ پنجره های دوجداره تک حالته و دوحالته و کشویی همه باهم متفاوت اند.

رگلاژ لولاها نیز با توجه به نوع آن ها متفاوت است.

پیشنهاد ما این است که رگلاژ پنجره را به تکنسین نصب یا تعمیرکاران ماهر بسپارید که دارای تجربه و ابزار مناسب برای رگلاژ پنجره و درب هستند.

در صورتی که خود قصد رگلاژ درب و پنجره را دارید نیز پیش از آن از نحوه رگلاژ لنگه، لولا یا دیگر اجزاء آگهی پیدا کنید.

 

  1. استفاده از دستگیره ها

دستگیره ها جزو پر استفاده ترین یراق آلات برای ما هستند که در طول زمان و برای باز و بسته کردن پنجره تعامل زیادی با آن ها داریم.

نحوه صحیح استفاده از دستگیره و آگاهی از مکانیزم بازشوی پنجره، می تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت و عملکرد صحیح پنجره داشته باشد.

در هنگام استفاده از درب و پنجره های دوجداره ، باید بر اساس نوع پنجره و بازشوی آن از دستگیره ها استفاده کنید . می توانید در هنگام نصب از تکنسین یا نصاب بخواهید نحوه ی صحیح باز و بسته کردن درب پنجره را آموزش دهد.

هم چنین در هنگام خرید یراق آلات حتما از دستگیره با کیفیت و ابعاد مناسب استفاده کنید تا دوام و کارایی خوبی داشته باشد.

 

  1. شست و شو

در صورتی که درب و پنجره upvc شما نیاز به شست و شو دارد ، از مواد شوینده مناسب ، بدون اسید ، بدون بنزین و تینر و الکل استفاده کنید تا پروفیل آسیب نبیند.

بهترین ماده شوینده برای شستشوی پروفیل محصول آب و صابون است، و باید از دستمال های بدون پرز استفاده شود.

برای تمیز کردن شیشه ها می توانید از محلول های شیشه پاک کن موجود در بازار استفاده کنید.

 

  1. در صورتی که قصد دارید لنگه را در حالت خاصی قرار دهید ، از استوپر و یا مهار کننده پنجره استفاده کنید.این کار سبب می شود تا باد یا فشار های دیگر موجب به هم خوردن لنگه و آسیب دیدن پنجره ها و شیشه نشود.

 

9.از سالم بودن آبراه های پنجره اطمینان حاصل کنید تا آب به درب و پنجره شما آسیب نرساند. برخی از پروفیل های بی کیفیت با ساخت نامناسب، یا فاقد شیار تخلیه آب هستند یا شیار به خوبی کار گذاشته نشده و عمل نمی کند. در هنگام خرید نیز به این نکته توجه کنید تا بعدا در حفظ کیفیت و نگهداری از پنجره دچار مشکل نشوید.

 

10.هنگامی که پنجره باز است ، دستگیره را نچرخانید ، چراکه می تواند سبب بروز آسیب به یراق آلات آن شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟