پنجره دوجداره ویتانوا

پنجره دو جداره

چگونه با چگالش پنجره کنار بیاییم

اگرچه چگالش پنجره نشانه خوبی از رطوبت کافی خانه است ولی می‌تواند آزاردهنده باشد.

چگالش پنجره می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به پنجره در بلند مدت بشود. برای کاهش درصد میعان پنجره بهتر است زودتر دست به کار شوید. به طور کلی چگالش یا میعان به معنای این است که رطوبت و بخار هوای موجود در خانه تبدلی به قطرات آب شده و به شیشه نفوذ می‌کند.

نکاتی در مورد کاهش میعانات داخلی و خارجی پنجره

اصولا میعان وقتی اتفاق می‌افتد که اختلاف دمای چشمگیری بین محیط بیرون و داخل خانه وجود داشته باشد. البته میعان نشانه‌ای از معیوب بودن پنجره شما نیست. به کمک چند راهکار می‌توان درصد میعان را کاهش داد.

چگالش در پنجره

از آنجا که سطوح شیشه‌ای معمولاً سردترین قسمت‌های خانه شما هستند، ابتدا تراکم روی پنجره‌ها ظاهر می‌شود. این حالت به طور کلی به صورت قطرات آب یا یخ زدگی در فضای داخلی پنجره شما ظاهر می‌شود. با کم شدن رطوبت داخل یا گرم شدن سطح شیشه، قطرات آب تبخیر می شوند.

 

 

پنجره
پنجره

 

چه عواملی باعث میعان  و چگالش در پنجره می‌شوند؟

در اثر تماس هوای گرم با شیشه سرد، چگالش در فضای داخلی پنجره‌ها و درب‌ها ایجاد می‌شود. این امر خصوصاً در ماه‌های سردتر که هوای داخل خانه گرم‌تر و مرطوب تر است و هوای خارج از آن سرد و خشک است، دیده می‌شود. حتی اگر از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده نمی‌کنید، فعالیت‌های روزمره مانند استحمام ، پخت و پز و حتی تنفس همگی در ایجاد رطوبت در خانه تأثیر دارند.

هرچند پنجره‌های دوجداره و عایق انرژی باعث جلوگیری از هدررفت انرژی می شود ولی جلوی خروج رطوبت اضافی از خانه را می‌گیرند. رطوبت زیاد در بلندمدت باعث رشد قارچ و کپک و خرابی محیط داخلی می‌شود.

چگونه می‌توان میعانات را کاهش داد؟

به روش های مختلفی می توانید رطوبت ایجاد شده در خانه خود را کاهش دهید. برخی از راه های کاهش رطوبت هوا شامل استفاده از رطوبت گیر قابل حمل یا نصب رطوبت ساز در کل خانه است. هنگامی که مشغول پخت و پز هستید، در قابلمه ها را بپوشانید تا از ورود رطوبت به محیط جلوگیری کنید و هنگام پخت و پز، حتماً از هود آشپزخانه استفاده کنید. درباره حمام نیز همین طور است. روشن گذاشتن فن هواکش حمام در حین دوش گرفتن و بعد از آن به خروج هوای مرطوب از خانه کمک می‌کند. در آخر، باز گذاشتن درب‌های داخلی به گردش هوا کمک می‌کند. بنابراین رطوبت در یک فضا جمع نمی‌شود.

میعانات خارجی معمولاً در تابستان که سطح رطوبت خارجی بیشتر است، اتفاق می‌افتد. هنگامی که دمای شیشه پایین است و در تماس با هوای گرم و مرطوب قرار می‌گیرد، باعث ایجاد میعان در سطح خارجی پنجره می‌شود. ولی تراکم سطح خارجی پنجره جای هیچ نگرانی ندارد.

 

 

چگالش در پنجره
چگالش در پنجره

 

 

چه عواملی باعث تراکم سطح خارجی می شوند؟

وقتی شیشه پنجره شما از نقطه شبنم بیرون سردتر است، احتمالاً در قسمت بیرونی پنجره شما تراکم یا شبنم مشاهده می‌کنید. شبنم به طور طبیعی هنگامی اتفاق می‌افتد که هوا کاملاً از آب اشباع شود. سه حالت اصلی وجود دارد که باعث تراکم پنجره خارجی می‌شود: رطوبت زیاد در فضای باز ، باد کم یا عدم باد.

به احتمال زیاد صاحبان خانه صبح زود پس از یک شب خنک میعان روی سطح خارجی را مشاهده می‌کنند. وقتی خورشید می‌درخشد و شیشه را گرم می‌کند، شبنم خارج از پنجره‌های شما تبخیر می شود.

چگونه می توان تراکم خارجی را کاهش داد؟

برای مقابله با تراکم خارجی ، پنجره‌ها را باز کنید تا سطح خارجی شیشه‌ها گرم شود. تنظیم دمای کولر و کاشت گیاه و درخت در نزدیکی خانه هم دیگر گزینه‌ها هستند.

 

https://www.pella.com/ideas/windows/window-condensation-tips

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟