پنجره دوجداره ویتانوا

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

بهره مندی از کمترین عناصر برای دستیابی به بیشترین مزایا

در چند سال های اخیر، سبک مینیمالیسم به یک فلسفه­ ی طراحی و شیوه زندگی بسیار محبوبی تبدیل شده که بر سادگی فرم، فضا، مواد، جزئیات و رنگ متمرکز است. سبک مینیمال سبکی مقرون به صرفه است که بر اصالت خود یعنی دوری از تجمل گرایی و مصرف گرایی، تاکید می ورزد. این سبک در تلاش است تا با محدود کردن و به حداقل رساندن عناصر، ماهیت اصلی معماری را نمایان و برجسته کند. بطور کلی این سبک نشان می‌دهد که چطور می­توان با استفاده از حداقل­ها، حداکثر استفاده از فضا و وسایل را نمود. دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال از سبک های مدرن و بسیار به روز نیز می باشد.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

معرفی سبک مینیمالیسم

سبک مینیمالیسم یا ساده گرایی، سبکی است که به عنوان یکی از معروف ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی به شمار می آید، و به ساده‌تر کردن فضا و محیط و استفاده حداقلی از لوازم در هر بخش می پردازد. برای آشنایی بیشتر شما با این سبک ابتدا به مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در این سبک  می پردازیم:

واژه­ی لاتین مینی­مال Minimal: در لغت به معنی حداقل است.

اصطلاح مینیمالیست: به معنی حداقلی ها و استفاده بردن از حداقل‌ها می­باشد.

مینیمالیست‌ها: افرادی که به ساده بودن و ساده گرایی تمایل و شهرت دارند.

هنر مینیمالیسم: گونه­ای سبک است که براساس آن هنرمندان طرح یا اثر خود را با ساده‌ترین و حداقلی‌ترین ویژگی‌ها و جزئیات خلق می‌کنند.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

 

ویژگی های کلی سبک دکوراسیون مینیمال در دکوراسیون داخلی منزل

  1. سادگی در شکل با عملکرد بالا. خانه­ی مینیمالیستی، دارای یک طرح ساده، بی آلایش و کارآمدی است که فضای موجود را بیهوده هدر نمی­دهد، آن را شلوغ نمی کند و همه چیز بر اساس نیاز ساکنان خانه انتخاب م ‌شود.

 

  1. طرح، رنگ و پوشش ساده غیر پیچیده برای دیوارها. طراحی ساده، با حداقل طراحی و یا بدون طرح دیوارها، موجب ایجاد حس آرامش می شود. علاوه بر آن باعث می‌شود تا فضای خانه فراخ­تر و پاکیزه­تر به نظر بیاید.

 

  1. مبلمان و اسباب و اثاثیه ساده را برگزینید. انتخاب درست مبلمان و اثاثیه­ی در طراحی دکوراسیون مینیمالیستی بسیار با اهمیت است بطوری که اولین هدف در انتخاب مبمان و اثاثیه­ی خانه، کاربردی بودن آنهاست. از جمله ویژگی­های مبلمان در این سبک علاوه بر راحتی، گوشه دار و مکعبی بودن آنها در عین حفظ ظاهری کاملا مدرن و امروزی می­باشد.

 

  1. برخورداری از جزئیات کم و ساده و حذف لوازم تزئینی غیر ضروری. از دیگر خصوصیات سبک مینیمال، استفاده از عناصر مهم و اساسی است و اجتناب می­کند از جزئیات غیر ضروری.. این سبک، در هیچ چیزی زیاده روی نمی­کند و ب عناصر بر اساس دقت و صحت انتخاب می­شوند.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

 

ویژگی‌های سبک مینیمال و طراحی دکوراسیون خانه

هرچه وسایل کمتر، فضای خانه جذاب‌تر.

در صورت داشتن پارکت یا کفپوش مناسبی، نیازی به فرش نیست، استفاده از مبل‌های راحتی جمع و جور به جای مبل های حجیم، در صورت استفاده از گیاهان، گلدان‌های سرامیکی سفید و گلدان های شیشه‌ای که آب درون آن، زیبایی گل‌ها را بیشتر به رخ می‌کشند، دارای اولویت است

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

سبک مینیمال در اتاق خواب.

  • رنگ­های روشن؛ استفاده از رنگ های روشن به خصوص رنگ سفید از مهمترین نمایه های اصلی سبک Minimal است. در این سبک به منظور عدم ایجاد حس ساختگی و جلوگیری از بی نظمی­ها، از رنگهای روشن (ترجیحا سفید) و گاها رنگ های خنثی استفاده می­شود.
  • دیوارهای ساده و بدون الگو (Pattern)؛ چه اتاق و دیوارهای آن ساده‌تر باشند، رعایت اصول دکوراسیون مینیمال نیز بیشتر به چشم خواهد آمد. دیوار اتاق خواب مینیمال به رنگ سفید، ساده و بدون الگو است. معمولا مینیمالیست‌ها میانه نسبتاً خوبی با قاب عکس یا تابلوهای نقاشی دارند، (در حالتی که دیوار را از سادگی خود خارج نکند و به شلوغی زاویه دید نیفزاید)
  • نه به لوستر و نورهای مستقیم؛ اولویت اول برای روشنایی، نور خورشید است ولی در شب، نورهای فلت یا مسطح که به صورت غیر مستقیم و با بلاکرها به اتاق تابیده می‌شود، مد نظر است. هالوژن‌ها و چراغ‌های تزیینی خاص نیز گزینه­ای ایده آل برای یک اتاق خواب با دکوراسیون مینیمال است.
  • بهره­مندی از پنجره و یا نورگیر بزرگ و عریض.
  • استفاده از پرده های ساده و یا تورهای سقید و نازک.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

 

نکته: بلاکر چیست؟ بلاکر نوعی فیلتر و محافظ نور است که با تنظیم سطح تابشی نور لامپ‌ها، سبب تاباندن

 

سبک مینیمال در اتاق کودک

اتاق کودک، جایی که از هیچ قانونی پیروی نکرده و خیلی سخت به نظافت و نظم تن در می‌دهد. با این حال می­توان اتاق کودک را با قفسه­های اسباب بازی تزئین نمود، سپس کمد لباس و پوشاک را در کنج اتاق قرار داد، کف اتاق را سراسر با موکت پوشاند و رنگ­های صورتی و آبی ملایم را جایگزین رنگ‌های خنثی و بی اثر کرد تا فضا کمتر دچار بی روحی شود. در تمام موارد ذکر شده توجه داشته باشید که استفاده از آنها دچار بی­نظمی در اتاق نشود.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

سبک مینیمال در آشپزخانه

برخورداری از سبک‌های خطی نیز باعث می‌شوند تا آشپزخانه‌ها ساده‌تر از آنچه که هستند، به نظر برسند. در این نوع طراحی‌ها هیچ فراز و فرودی میان ابزارها و وسایل آشپزخانه به چشم نمی­خورد و یکپارچگی محیط کاملاً حفظ خواهد شد. برای نمونه استفاده از جزیره در فضای آشپزخانه، علاوه بر زیبایی و سادگی آن، موجب می­شود تا فضا به دو بخش تقسیم شود.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

سبک مینیمال در سرویس­های بهداشتی.

این اصلا عجیب نیست! بله می­شود یک سرویس بهداشتی یا حمام را نیز به صورت مینیمال طراحی نمود. برای این منظور می توانید؛ از یک آینه بزرگ و عریض در بخش میز توالت، قرار دادن یک یک گلدان کوچک کاکتوس، قرار دادن لوازم اضافی درون کشو یا قفسه های تعبیه شده در پشت آینه و از دمپایی­های سفید (برای همرنگی و یکدستی محیط) استفاده کنید.

برای حمام نیز، شیرآلات حدالامکان سفید و یا نقره‌ای مات را انتخاب کنید، در صورت داشتن وان، هرگز وسایل شست و شوی را روی لبه ­ی وان نچینید.

 

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال: جمع بندی

طراحی مینیمالیستی دکوراسیونی است که در عین سادگی، زیبایی و استفاده از حداقل‌ها، کارایی خود را حفظ می­کند. این سبک که به هنر ساده گرایی شهره است، بر حذف عناصر غیر ضروری و باقی گذاشتن چندین عنصر اصلی و کاربردی، برای استفاده از حداکثر فضای موجود تاکید دارد

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟