پنجره دوجداره ویتانوا

باز و بسته نشدن پنجره دوجداره

باز و بسته نشدن پنجره دوجداره به چه علت است؟

یکی از مسائلی که گاهی اوقات در مورد پنجره های دوجداره پیش می آید، باز و بسته نشدن پنجره دوجداره است. اگر در محل کار خود و یا در منزل پنجره هایی از این مدل داشته باشید به احتمال زیاد می دانید که ما در مورد چه مسئله ای با شما صحبت می کنیم. این اتفاق دلایل متفاوتی دارد و موضوعی است که ما در این متن قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم.

دلایل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره

وقتی می گوییم که پنجره دو جداره باز و بسته نمی شود به این معنی است که پنجره ای که قبلا به راحتی باز و بسته می شده، با مشکل رو به رو شده و نمی توان به راحتی گذشته آن را باز و بسته کرد. در این شرایط اگر دستگیره درب را در جهت باز کردن بچرخانید درب باز نشده و یا زمانی که می خواهید درب پنجره را ببنید، درب بسته نخواهد شد و یا بسته شدن آن با ترفندهای متفاوتی صورت می گیرد. از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد اختلال در باز و بسته شدن صحیح پنجره دوجداره می شود می توان به موارد زیر اشاره داشت.

پایین بودن کیفیت لولاها دلیل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره

هر چه متریالی که برای تولید پنجره دوجداره به کار برده می شود از کیفیت پایین تری برخوردار باشد، مشکلات بیشتری نیز ایجاد خواهد کرد. یکی از اجزاء این پنجره که باید حتما کیفیت بالایی داشته باشید، لولاها هستند. لولاها وظیفه دارند تا وزن قسمت بازشوی پنجره را بر عهده بگیرند، حال اگر این قسمت کیفیت بالایی نداشته باشد، بعد از مدتی درب، باز و بسته نخواهد شد.

در پنجره هایی که ابعاد زیادی دارند، پایین بودن کیفیت لولا می تواند دردسرهای بیشتری را نیز به دنبال داشته باشد. معمولا هر چه ابعاد یک پنجره بزرگ تر باشد، باید کیفیت لولا نیز بالاتر بوده تا بتواند وزن پنجره را به خوبی تحمل کند. اگر این موضوع رعایت نشود و لولا نتواند وزن لنگه بازشو را به خوبی تحمل کند، لنگه بازشو دچار افت شده و لولا نیز از محل خود خارج می شود. معمولا بهترین راه حلی که در این شرایط می توان پیشنهاد داد آن است که لولاهای قدیمی را با لولاهایی که قابل تنظیم هستند، عوض کرد. این لولاها هم می توانند وزن بالاتری را تحمل کنند و در ضمن قابلیت رگلاژ شدن نیز دارند. با این عمل، باز و بسته شدن پنجره دو جداره اتفاق نخواهد افتاد.


برای خرید پنجره دوجداره در تهران کلیک کنید


پایین بودن کیفیت گالوانیزه داخل پروفیل

موضوع دیگری که آن نیز می تواند باعث ایجاد مشکل در باز و بسته شدن پنجره دوجداره شود عدم وجود گالوانیزه با کیفیت در داخل پروفیل است. در برخی موارد اگر پیچ نصب لولا شل شود و نتوان آن را به هیچ وجه سفت کرد باید به کیفیت پنجره ای که به شما تحویل داده شده، شک کنید. در پروفیلی هایی که داخل پنجره های یو پی وی سی وجود دارد، گالوانیزه هایی به شکل u قرار داده می شود.

این گالاوانیزه ها باعث افزایش ممان اینرسی و افزایش مقاومت پنجره شده و زمانی که پیچ به داخل پروفیل قرار داده شده و پیچانده می شود، پیچ ها در گوشت پروفیل سفت می شوند. حال اگر گالوانیزه ای که در پنجره دوجداره به کار برده شده است کیفیت بالایی نداشته باشد، بعد از آنکه پنجره به دفعات باز و بسته شد، پیچ ها شل شده و لنگه بازشوی درب دچار افت می شود. برای اجتناب از این موضوع توصیه می کنیم پنجره دوجداره را از تولیدکنندگانی خریداری کنید که به بحث کیفیت اهمیت زیادی می دهند و رضایت مشتری برای آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد.

بهم خوردن رگلاژ پنجره دوجداره

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث باز و بسته نشدن پنجره دوجداره شود، بهم خوردن رگلاژ است. زمان هایی که لنگه بازشو پنجره به مدت طولانی باز می ماند، ممکن است این مشکل به وجود آید. وقتی لنگه بازشو از حالت رگلاژ خود خارج می شود، پنجره به راحتی بسته نشده و زمانی که می خواهید آن را ببندید، انگار یک مانع بر سر راه وجود دارد و پنجره به اصطلاح، گیر می کند.

در این شرایط اگر لولایی که بر روی پنجره قرار داده شده است قابلیت رگلاژ شدن را داشته باشد، مشکل به راحتی قابل حل است. برای این کار نیز باید کاور پایین لولا را بردارید و با یک آچار آلن، لنگه بازشو را به سمت بالا، چپ و راست تنظیم کرده و مشکل را به راحتی حل کنید. اگر لولا قابلیت رگلاژ شدن نداشته باشد شما برای حل این مشکل باید به یک تعمیر کار اطلاع دهید تا برای برطرف کردن مساله پیش آمده به منزل شما مراجعه کند.

وجود انقباض و انبساط در پروفیل یو پی وی سی

زمانی که دمای هوا افزایش و یا کاهش پیدا می کند، باز و بسته نشدن پنجره دوجداره ممکن است اتفاق بیفتد. یو پی وی سی ضریب انبساط حجمی بالایی داشته و با سرد و گرم شدن هوا، منقبض و یا منبسط می شود. برای آنکه این فرآیند در باز و بسته شدن پنجره دوجداره مشکلی ایجاد نکند، اطراف آن، یک بادخور 4 میلی متری در نظر می گیرند. با وجود این بادخور اگر یو پی وی سی، دچار افزایش و یا کاهش حجم شود، جای کافی داشته و مشکل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره اتفاق نخواهد افتاد.

شاید برای برخی افراد این سوال پیش آید که افزایش و یا کاهش حجم ماده یو پی وی سی چگونه می تواند در باز و بسته شدن پنجره دو جداره مشکل ایجاد کند. وقتی که متریال مورد استفاده جای کافی برای انقباض و انبساط نداشته باشد، تحت فشار قرار گرفته و لولاهای لنگه بازشو از حالت رگلاژ خارج می شوند و این مورد باعث می شود که پنجره به خوبی بسته نشود. معمولا اگر بتوان با آچار آلن این مشکل را حل کرد که چه بهتر وگرنه کار خاصی نمی توان برای حل آن انجام داد و از ابتدا، تولید این پنجره با مشکل مواجه بوده است.

قطعات زاماک و گیر کردن پنجره به آنها

یکی دیگر از دلایل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره، گیر کردن لنگه بازشو به قطعات زاماک است. قطعات زاماک قطعاتی هستند که پلیت های قارچی شکل اسپانیولت در داخل آنها قرار گرفته و باعث می شوند زمانی که می خواهید پنجره را ببندید، اطراف لنگه بازشو کاملا عایق شود. این قطعات از جمله مهم ترین قطعاتی هستند که مانع از ورد گردو غبار به داخل فضای بسته می شوند.

اگر زمانی که خواستید پنجره را ببندید مشاهده کردید که لنگه بازشو به قطعات زاماک گیر کرده، بدانید که لولای پنجره از حال رگلاژ خارج شده و باید هر چه زودتر برای رفع این مشکل، تنظیم رگلاژ انجام شود. اگر لولا را بتوان رگلاژ کرد که بسیار عالی است، در غیر این صورت باید لولاها را با لولاهایی که قابلیت رگلاژ دارند، تعویض کرد.

جدا شدن قسمت بالای لنگه بازشو از لولا

یکی دیگر از دلایلی که باعث باز و بسته نشدن پنجره دوجداره می شود، جدا شدن قسمت بالایی لنگه بازشو از لولا است. این حالت در پنجره هایی که به صورت دو حالته طراحی و تولید شده اند اتفاق می افتد. در این پنجره ها، لولا از قسمت بالایی جدا شده و بازشوی آن نیز به حالت قیچی دو حالته متصل شده است.

معمولا در شرایط این چنینی با انجام رگلاژ می توان مشکل را حل کرد و همه چیز را به حالت سابق خود برگرداند. البته توجه داشته باشید که اگر با رگلاژ کردن نیز مشکل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره حل نشود، این مشکل ممکن است به خاطر عدم رعایت استانداردهای تولید و یا بی دقتی در اندازه گیری، به وجود آمده باشد. اگر این چنین باشد مشکل، به هیچ وجه حل نشده و تنها راه حلی که می توان برای آن پیشنهاد کرد، تعویض کامل پنجره دو جداره است که البته این موضوع نیز با هزینه های بالایی همراه بوده و تلف شدن هزینه ای که برای پنجره قبلی صرف کرده اید را در پی خواهد داشت.

دیگر دلایل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره

• گاهی اوقات، تولید و یا کیفیت اجزاء به کار برده شده در ساخت پنجره دوجداره هیچ ایرادی نداشته و اشتباهات انسان است که باعث اختلال در باز و بسته شدن پنجره دوجداره می شود. اگر یک فرد به هنگام باز کردن و یا بستن درب پنجره دو جداره، تمام وزن خود را بر روی آن بیندازد و یا از دستگیره آویزان شود، بدون شک باز و بسته شدن این پنجره با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

• اگر لولاها خم شده و یا دچار شکستگی شوند و یا حتی پیچ هایی که باعث اتصال لولا و پروفیل شده اند شل شوند، باز و بسته نشدن پنجره دوجداره اتفاق خواهد افتاد.
• اگر به هنگام نصب پنجره دوجداره یک فریم آهنی در اطراف آن قرار داده نشود، این پنجره به راحتی از حالت رگلاژ خارج شده و مشکل باز و بسته نشدن پنجره به وقوع خواهد پیوست.
• این پنجره ها به نگهداری نیاز دارند و زمانی که لولاها رگلاژ نمی شوند، مشکلاتی مانند باز و بسته نشدن در آنها مشاهده می شود. اگر رگلاژ انجام نشود در چهار نقطه ای که لنگه به فریم متصل است، مانع و یا به اصطلاح گیر، به وجود آمده و درب به راحتی باز و بسته نمی شود. اگر عملیات رگلاژ انجام شود این مشکل نیز بروز نخواهد کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟