پنجره دوجداره ویتانوا

انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره

انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره

نکاتی در انتخاب یراق آلات در و پنجره دوجداره

یراق آلات پنجره های دوجداره بخش مهم و جداناپذیری از پنجره های upvc هستند که کارکرد پنجره ها بدون آن ها مختل می شود. بنابراین انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره در هنگام خرید آن بسیار مهم است و باید از انواع مناسب و با کیفیت آن استفاده کرد.

مناسب نبودن یراق آلات با نوع پنجره دوجداره و طراحی ان ، نداشتن کیفیت مناسب و جنس آلیاژ نامرغوب ، می توانند سبب شوند تا پنجره upvc کارایی لازم را نداشته باشد. بنابراین حتی اگر از گران ترین و با کیفیت ترین پروفیل upvc هم استفاده شود، اما یراق آلات آن مناسب نباشند ، تاثیر منفی بر عملکرد پنجره به وجود می آید.

 

تهیه یراق آلات درب یا اسپانیولت

اسپانیولت یکی از مهم ترین و اصلی ترین یراق آلات درب و پنجره های دوجداره است، که در پنجره های دارای زبانه وجود داشته ، و لنگه پنجره را به چهارچوب محکم می کند.

شکستن اسپانیولت از مشکلات رایج در یراق آلات است که دلیل آن هم می تواند فشار زیاد روی اسپانیولت و دستگیره ، کیفیت ساخت پایین آلیاژ سازنده آن ، و نداشتن قدرت کافی فنر ان باشد.

بنابراین ، در تهیه یراق اسپانیولت پنجره ، باید حتما از برند های سازنده معتبر استفاده شود، و آلیاژ سازنده با کیفیتی بالا باشد.

اسپانیولت

اسپانیولت باید محکم و ضخیم باشد تا به هنگام باز و بسته شدن پنجره ، از رگلاژ خارج نشود .

روکش اسپانیولت نیز نکته ای دیگر در تهیه این قطعه است.

روکش استاندارد باید حداقل 300 ساعت در برابر آب و نمک تست شده باشد ، تا اطمینان حاصل شود در شرایط آب و هوایی مختلف دچار ضعف و فرسودگی نشود.

اسپانیولیت باید حتما مطابق با ابعاد و اندازه ، نوع و طرح پروفیل انتخاب شود و هر اسپانیولتی برای هر پنجره ای جواب گو نیست؛ چراکه وزن اعمالی از سوی پنجره ، مستقیما بر عملکرد و دوام اسپانیولت تاثیر دارد. وزن بالا تر از حد تحمل برای اسپانیولت ، می تواند سبب شکستگی آن شود.

 

دستگیره ها

دستگیره ها نیز از یراق آلات مهمی اند که ما سر و کار زیادی با ان ها داریم و برای هربار باز و بسته کردن پنجره از آن ها استفاده می کنیم.

بنابراین ، این یراق آلات هم باید مناسب با ساختار پنجره باشند.

یکی از نکات در انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره و دستگیره ، ارتفاع دستگیره است . به طوری که اگر طول دستگیره کم باشد و دستگیره کوتاه باشد، فشار بین بازشو و فریم به اندازه کافی نیست ، بنابراین در دراز مدت فشار بیشتری به پنجره وارد می شود، و هم آب بندی آن به درستی صورت نمی گیرد و هم باز و بسته کردنش آسان نخواهد بود.

دستگیره

اگر دستگیره طول بلندی هم داشته باشد، فشار لازم را برای باز و بسته شدن اعمال نخواهد کرد و باز و بسته کردن پنجره هم نیاز سخت می شود.

برخی از دستگیره های تولید شده دارای وزن پایینی هستند و دلیل آن ضخامت کم آلیاژ سازنده است، که تولیدکنندگان برای کاهش هزینه هایشان انجام می دهند.

این دستگیره ها دوام و توان کافی را نخواهند داشت و ممکن است شکسته شوند.

رنگ دستگیره هم نکته ی دیگری در تهیه این یراق آلات است.

دستگیره ها می توانند دارای چندین لایه رنگ باشند. این رنگ کاری سبب دوام بیشتر دستگیره می شود و باعث می شود در صورت بروز اسیب و ضربه یا شست و شو، رنگ دستگیره به راحتی از بین نرود. بنابراین ، یک دستگیره خوب دارای چندین لایه رنگ مخصوص است .

صفحه ی اصلی دستگیره هم باید ضخیم و مرغوب باشد ، تا تغییر حالت نداده و دفرمه نشود.

واشر پلاستیکی ای که بین اهرم دستگیره و صفحه قرار میگیرد، باید خشک و ترد نباشد، و نرمی و دوام مورد نظر را داشته باشد.

سیلندر درب نیز بخشی از دستگیره است، که باید مطابق با سایز و وزن پروفیل انتخاب شود.

این سیلندر باید از آلیاژ برنج ، با روکش آلومینیومی ساخته شده باشد.

فنر دستگیره درب باید دارای دوام و جمع شدگی و باز شدن مناسب باشد و اهرم را بتواند تا 90 درجه باز کند.

شفت دستگیره نیز عملکرد مهمی دارد. شفت چهارپهلویی که در داخل اسپانیولیت است، فشار زیادی را متحمل میشود، که به دستگیره هم وصل است. این شفت باید آلیاژ با کیفیتی باشد تا بین فشار بین دستگیره و اسپانیولت دچار تغییر شکل نشده و دوام زیادی باشد.

نکات انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره : زاماک

زاماک یراق آلات دیگری است که با وجود سادگی آن ، نقش مهمی را در عملکرد پنجره دارد.

زاماک یا جلو قفل ، سبب می شود تا لنگه و فریم به طور کامل روی هم چفت شوند و در رگلاژ پنجره نقش مهمی دارد.

زاماک در واقع یک آلیاژ است، و هر چه فلز روی سازنده ی آن بیشتر باشد، مقاومت آن هم بیشتر است.

سبک بودن زیاد و وزن کم نیز نشان می دهد که زاماک ضعیف است و کارایی لازم را ندارد.

زاماک پنجره دوجداره

لولای پنجره

لولا ها از اصلی ترین و در عین حال ساده ترین یراق آلات پنجره هستند .

لولا ها در انواع تک حالته و دوحالته وجود دارند .

نکته ی انتخاب لولا ها نیز توجه به ضخامت و وزن آن هاست، که در صورتی که به میزان کافی نباشد، نشان می دهد که توخالی و پوک بوده و این امر سبب کیفیت و دوام پایین لولا ، و خرابی زود به هنگام آن می شود.

رنگ کاری لولا هم باید مقاوم باشد و با سایش و خراش های سطحی از بین نرود.

لولا

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟