پنجره دوجداره ویتانوا

استاندارد پروفیل upvc

استاندارد پروفیل های upvc

استاندارد ملی برای پروفیل های upvc

پروفیل های یو پی وی سی تولید شده در برندهای مختلف ، چه خارجی باشند و چه داخلی ، باید از استاندارد ها تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران نیز بهره مند باشند. استاندارد پروفیل upvc  شامل مواردی است که در این مقاله بدان می پردازیم .

برای مثال پروفیل های UPVC وین تیک ، با دارا بودن گواهینامه کیفیت رال آلمان (RAL) ، که بالاترین درجه ی کیفیت و استاندارد است، در کشور نیز باید توسط سازمان استاندارد ملی بررسی شود .

برای ارزیابی کیفیت ساخت پنجره ها ، مواردی از جمله مقاومت آن در برابر ضربه هایی با قدرت بالا تست می شود . مجموعه استاندارد هایی که برای پنجره های UPVC توسط سازمان ملی استاندارد تعیین شده است ، مبحث 6840 نام دارد .

 

بر اساس تعاریف مطرح شده در مبحث 6840 ، اصطلاحات زیر در مورد درب و پنجره UPVC به کار می رود :

پروفیل : پروفیل به ماده ای اکسترودی گفته می شود که دارای اندازه ای مشخص بوده و ابعاد معینی دارد.

پروفیل اصلی : پروفیل اصلی در واقع مهم ترین قطعه و با بیشترین کارایی در درب و پنجره های دوجداره UPVC است ، که وظیفه ی آن تحمل بار و وزن وارده می باشد.

پروفیل ثانویه : پروفیل ثانویه نیز نقش مهمی در کارایی پنجره ها دارد، اما وزن و بار را تحمل نمی کند .

مواد قالب ریزی شده : مواد دیگری هستند که در ساخت پروفیل استفاده می شوند، و باید تحت نظر استاندارد تهیه شوند.

سطح قابل دید : منظور از سطح قابل دید ، سطحی است که اگر درب یا پنجره UPVC را ببندیم، دیده می شود.

 

چه مواردی در آزمون های مربوط به استاندارد پروفیل مورد توجه اند ؟

وزن پروفیل

وزن پروفیل با توجه به ابعاد آن و نوع پنجره، باید در بازه ی خاصی از استاندارد باشد تا کیفیت لازم را برای اخذ استاندارد داشته باشد.

ابعاد پروفیل

ابعاد پروفیل نیز در آزمون ها سنجیده می شود و نسبت آن با وزن و دیگر اجزاء مقایسه می شود.

آزمون حرارتی پروفیل

پروفیل باید در برابر حرارت تا میزان مشخصی مقاومت داشته باشد تا بتوان گفت از استاندارد بهره مند است. پروفیل باید بدون هرگونه خم، تغییر رنگ ، تغییر شکل و آسیب تا حرارت مشخصی دوام بیاورد.

شرایط آب و هوایی

یکی از ویژگی های مهم پروفیل های UPVC ، مقاومت آن ها و امکان استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف است. بنابراین در تست هایی که انجام می شود، پروفیل ها را در برابر تغییرات دمایی، گرما، سرما ، و دیگر شرایط آب و هوایی می سنجند تا دارای کیفیت و مقاومت کافی باشد.

تست مواد اولیه

مواد اولیه استفاده شده در ساخت پروفیل و میزان آن ها، نقش کلیدی در دیگر ویژگی های آن دارد . این مواد باید مجاز، غیر آلاینده ، معین و با میزان و فرمول مشخصی باشند تا توسط سازمان ملی استاندارد مورد تایید قرار گیرند.

مقاومت ضربه ای پروفیل

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، مقاومت پروفیل نیز از موارد قابل توجه در تست هاست. مقامت باید در برابر ضربه ها و فشار و بار پنجره سنجیده شود، و در محدوده ی معینی قرار گیرد.

شکل ظاهری

در آزمون مربوط به مبحث 6840 ، شکل ظاهری پروفیل تولید شده نیز دارای اهمیت است . پروفیل از نظر شکل ظاهری ، رنگ ، سطح و … مورد توجه قرار می گیرد. پروفیلی استاندارد است که دارای رنگ ثابت و یکنواخت ، سطحی صاف و بدون تورفتگی و یا برجستگی ، ترک ، و یا هر اضافات دیگری باشد . همچنین خم ، نا متوازنی و نا ترازی نیز نباید در شکل ظاهری پروفیل وجود داشته باشد.

 

به طور کل باید گفت هدف سازمان ملی استاندارد ، و بررسی ها در آزمون آن ، رسیدن به کیفیتی یکسان و ویژگی های مورد نظر ، در تمام پروفیل های موجود در بازار کشور است .

درب و پنجره های مورد عرضه توسط گروه عبیدی ، علاوه بر دارا بودن استاندارد ملی ، از بهترین و به روز ترین استاندارد های جهانی نیز بهره می برند.

در این مورد می توان به نام مشهور وین تک اشاره کرد ، که مفتخر به دریافت انواع گواهینامه های بین المللی ، از جمله گواهینامه ی RAL آلمان است .

ویتا نوا نیز از دیگر برند های نامی مورد تهیه ماست ، که از موفق به دریافت انواع استاندارد های خارجی و داخلی و استاندارد ملی شده است .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟