پنجره دوجداره ویتانوا

شیشه پنجره دوجداره

آیا نصب شیشه دوجداره روی هر پنجره ای امکان پذیر است؟

در طول سالیان درازی که گذشته، انسان ها به روش های گوناگونی از شیشه در زندگی خود استفاده می کنند. از تولید لوازم آشپزخانه گرفته تا ساخت شیشه ی پنجره ها که یک محافظ محسوب می شود. هر چقدر که تکنولوژی پیشرفت کرد، تاثیرات مثبتی بر روی صنعت شیشه سازی گذاشت.تا آن جا که صنعتگران موفق به ساخت شیشه های دوجداره و چند جداره شدند. این پیشرفت باعث شد تا ما امروز بتوانیم انواع شیشه های مختلف را تولید و با توجه به نیاز مان مصرف کنیم. نصب شیشه های دوجداره می تواند برای منزل شما بهترین گزینه باشد.

اگر قصد خرید درب و پنجره یوی پی وی سی دوجداره داشته باشید به احتمال زیاد اصطلاح شیشه دوجداره به گوش شما خورده است. این اصطلاح خیلی ها را به اشتباه می اندازد. نکته ای که در این بین وجود دارد، متفاوت بودن شیشه دوجداره و پنجره دوجداره از یکدیگر است.

نصب شیشه های دوجداره را می توانید بر روی پنجره های دوجداره انجام داد، و یا جایگزین شیشه پنجره های قدیمی کنید.
آیا دوجداره کردن شیشه پنجره های قدیمی امکان پذیر است؟ برای اینکه به این سوال پاسخ بدهیم بهتر است در ابتدا با شیشه دوجداره و اجزای آن آشنا شویم.

اجزای شیشه دو جداره

به جهت تهیه شیشه های دوجداره، چندین لایه شیشه را به صورت موازی در کنار همدیگر قرار می دهند. سپس با قرار دادن این شیشه ها بر روی یک پروفیل آلومینیومی، شیشه ها را ثابت نگه می دارند.
برای ساخت شیشه های دوجداره در ابتدا شیشه های معمولی را برش میدهند.

در بین هر لایه از شیشه، فریم های پرشده با مواد رطوبت گیر به نام اسپیسر قرار می گیرد. اسپیسر (spacer)در بین دو شیشه فاصله ای ایجاد می کند. فاصله به وجود آمده و هوای موجود در آن، باعث عایق بودن آن در مقابل گرما و صدا می شود. برای پر کردن فاصله بین دو شیشه معمولا از گاز آرگون که گازی بی اثر است استفاده می کنند. در نهایت شیشه ها و اسپیسر های آن ها را در داخل پروفیل های مختلف در و پنجره نصب می کنند.

بهترین نوع شیشه دوجداره

پنجره های دوجداره عایق خوبی در برابر گرما و صوت می باشند. این پنجره ها علاوه بر حفظ گرما، آرامش و دوری از آلودگی صوتی را برای شما مهیا می کند. بهترین حالت برای شیشه های دو جداره، استفاده کردن از دو شیشه به ضخامت 4 و 6 میلی متر و در فاصله 8 میلی متری از یکدیگر است. هر چقدر فاصله بین شیشه ها بیشتر باشد، شیشه دوجداره عایق بهتری برای گرما می باشد.
آیا نصب شیشه دوجداره روی هر پنجره ای امکان پذیر است؟

پروفیل هایی که به طور معمول برای شیشه های دوجداره به کار می روند، پروفیل های یو پی وی سی هستند. این پروفیل ها در کنار اینکه وزن کمی دارند، عایق های خوبی در برابر صوت و گرما نیز می باشند. پنجره های قدیمی معمولا از جنس آهن ساخته شده اند و فلزی هستند.

پروفیل هایی که از جنس فلز ساخته شده باشند، وزن بیشتری داشته و در برابر صوت و گرما نیز عایق نمی باشند. به همین دلیل تصور عام بر این است که دو جداره کرد پنجره های قدیمی کاری بیهوده است. در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم.

پروفیل های فلزی منافذ زیادی دارند

اینکه پروفیل های فلزی دارای منافذ باز زیادی هستند کاملا صحیح است. اما می توانید برای بستن این منافذ از انواع درزگیر های موجود در بازار استفاده کنید. درزگیر های مدل EPDM می توانند گزینه ی مناسبی برای بستن درزها و منافذ باز پروفیل های فلزی باشد. در نتیجه دیگر جای نگرانی از بابت هدر رفت انرژی و عایق نبودن در مقابل صوت، نیست.

فلزات عایق صوتی

تصور پیش فرض اکثر افراد این است که فلزات عایق صوتی نمی باشند و صدا را به صورت چند برابر انتقال می دهند. اما باید همینجا بگوییم که این تصور از پایه اشتباه است. حقیقت این است که هرچقدر جرم یک ماده بیشتر باشد، برای به ارتعاش در آوردن مولکول ها و انتقال صوت نیاز انرژی زیاد تری دارد.

همانطور که می دانید آهن نسبت به یو پی وی سی بسیار سنگین تر است در نتیجه نمی توانیم بگوییم که پروفیل های یو پی وی سی عایق بهتری در مقایسه با پروفیل های آهنی هستند.

فلزات عایق گرما نیستند

اینکه فلزات عایق گرما نیستند کاملا درست است. اما چیزی که باید در پنجره به آن توجه کنید نسبت مساحت شیشه به پروفیل است. پروفیل فلزی در کل 5 تا 10 درصد از مساحت پنجره را تشکیل می دهد. به همین دلیل میزان تبادل حرارتی که اتفاق می افتد بسیار ناچیز خواهد بود.

با توجه به اینکه حدود 90 درصد از پنجره های معمولی را شیشه تک جداره تشکیل داده است پس با تعویض شیشه تک جداره به شیشه دوجداره می توانید تا میزان زیادی جلوی هدر رفت انرژی را بگیرید.
اتصال فلزات به شیشه باعث انتقال حرارت و گرم و سرد شدن شیشه می شود

برای اینکه از انتقال گرما و حرارت جلوگیری شود، در ساخت شیشه های دوجداره و چند جداره از یک قاب سه جزئی به عنوان کاور استفاده می کنند. این قاب از جنس پلیمر بوده و در برابر صدا، گرما و رطوبت عایق است. به همین راحتی این مشکل نیز برطرف می شود.

مزایای تبدیل شیشه تک جداره به شیشه دوجداره

با توجه به عواملی که بالاتر به آن ها اشاره کردیم می توان نتیجه گرفت که دو جداره کردن شیشه پنجره های با پروفیل فلزی می تواند به صرفه و منطقی باشد. با نصب شیشه دوجداره  و تعویض پنجره تک جداره و جایگزین کردن آن با پنجره دوجداره می تواند به نفع شما باشد. از مزایای این جایگزینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 نیازی به تعویض پروفیل قبلی ندارید.
 هزینه مورد نیاز برای تعویض شیشه معمولی و تبدیل به شیشه دوجداره بسیار کمتر از خرید پروفیل کامل و جدید می باشد.
 سرعت شما در انجام کار بالاتر است و در مدت زمان کمتری به پنجره های دوجداره مجهز می شوید.
 ضایعات تولیدی کاهش پیدا می کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟