پنجره دوجداره ویتانوا

تفاوت درب یو پی وی سی و سایر درب ها

درب یو پی وی سی و تفاوت آن با سایر درب ها

درب و پنجره ها قسمتی از نمای ساختمان می باشند. امروزه در اکثر ساختمان های نوساز برای درب و پنجره ها، از در و پنجره های یو پی وی سی استفاده می کنند. این مدل از درب و پنجره، ویژگی هایی دارند که آن را نسبت به سایر مدل ها پرکاربرد تر کرده است.

تفاوت پنجره pvc با upvc

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در بین پنجره دوجداره یو پی وی سی (upvc) و پنجره دوجداره پی وی سی (pvc) تفاوت هایی وجود دارد. ممکن است در نگاه اول کاملا یکسان به نظر برسند، اما این دو نوع درب و پنجره از لحاظ مواد اولیه به کار رفته و کیفت متفاوتند.

در صورتی که منزل شما قدیمی است و می خواهید آن را نوسازی کنید، درب و پنجره upvc می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد چرا که با استفاده از آن ها عمر ساختمان کمتر نشان داده می شود.

پی وی سی (pvc) چیست؟

کلمه pvc مختصر شده ی عبارت Poly vinyl chloride است. نوعی پلیمر که به پلاستیک شباهت دارد. از پلیمر پی وی سی در ساخت طیف وسیعی از لوازم کاربردی استفاده می شود. از بزرگترین نمونه های کاربرد پی وی سی در زندگی روزمره، پنجره های pvc، لوله های پی وی سی و… می باشند.

پروفیل هایی که با ماده اولیه پی وی سی ساخته می شوند، به راحتی برش خورده، وزن بسیار سبکی دارند و انعطاف پذیری آن ها قابل توجه است. بنابراین می توانند جایگزین مناسبی برای پروفیل های فلزی باشند و در حدود بیش از 50 درصد تولیدات پی وی سی در ساختمان سازی ها استفاده می شود. از ویژگی های مثبت ی وی سی می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

• وزن کم و بسیار سبک
• انعطاف پذیری بالا
• مقاومت بالا
• شکل پذیر بودن
• تحمل فشار زیاد و عدم شکستگی
• جلوه بیرونی و سطح براق و صیقلی
• مقاوم در برابر آتش سوزی
• و…

یو پی وی سی (upvc) چیست؟

یو پی وی سی (upvc) مخفف عبارت unplasticized polyvinyl chloride می باشد. این ماده ساختاری شبیه به پی وی سی دارد در حالی که از جنس پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی است. برای ساخت این ماده از نفت خام و کلرید سدیم استفاده می شود. بیشترین کاربرد یو پی وی سی در ساخت درب و پنجره ساختمان ها می باشد. این پروفیل را می توان نسل جدید پی وی سی در نظر گرفت.

صنعت گران با در نظر گرفتن مشکلات موجود در پی وی سی و به جهت رفع آن ها پروفیل جدیدی تولید کردند. یو پی وی سی محصولی جدید تر و باکیفیت تر نسبت به پی وی سی است که با سرعت جایگزین آن شده است. درست است که پی وی سی جایگزین مناسبی برای فریم های درب و پنجره فلزی می باشد اما یو پی وی سی بسیار منعطف تر از آن است.

تفاوت پنجره pvc با upvc چیست؟

تفاوت یو پی وی سی و پی وی سی در نوع پروفیل به کاربرده شده در ساخت آن ها می باشد. هر روزه شاهد پیشرفت صنعت ساختمان سازی و رونمایی از محصولات جدیدی در این عرصه می باشیم. صنعت درب و پنجره سازی نیز هم پای این صنعت در جهت پیشرفت قدم بر می دارد. پنجره های یو پی وی سی نمونه ای از همین پیشرفت می باشد که تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به درب و پنجره های پی وی سی دارند.

مشکل اساسی پروفیل های پی وی سی که در ساخت درب و پنجره استفاده می شود، تغییر رنگ بسیار سریع آن ها در برابر نور خورشید و اشعه ماورا بنفش است. این تغییر رنگ امری ناخوشایند است که بر روی نمای درونی و بیرونی ساختمان تاثیر منفی دارد.

ویژگی درب های چوبی

درب و پنجره های چوبی از ابتدایی ترین های صنعت درب و پنجره سازی می باشند. با گذشت زمان، درب های چوبی فرسوده می شوند و دیگر کیفت اولیه خود را نخواهند داشت. هزینه تعمیر و نگهداری درب های چوبی بسیار بالا می باشد. همچنین ممکن است این درب ها مورد حمله حشرات مزاحمی همچون موریانه ها، ساس ها و… واقع شوند که می توانند آرامش زندگی انسان را به هم بریزند.

در چنین مواقعی نیاز است تا این درب ها تعویض شوند که باز هم این، یک هزینه اضافه محسوب می شود. همچنین به دلیل قابل شستوشو نبودن درب های چوبی، نمی توان از آن ها در محیط های آلوده استفاده کرد.

ویژگی درب های فلزی

درب های فزی مدتی پس از درب های چوبی وارد بازار شدند. این درب ها توانستند برخی از معایب درب های چوبی را پوشش بدهند. استفاده از فلز توانسته بود دوام و استحکام پنجره ها را افزایش بدهد و به آن ها قابلت شستوشو داد. اما با گذشت زمان، معایب این نوع فریم درب و پنجره نیز مشخص شد.

همانطور که می دانید آهن فلزی رسانا می باشد. به همین دلیل در فصول سرد سال، سرما را از بیرون به داخل خانه منتقل می کرد و این موضوع در فصول گرم سال نیز صدق می کرد. در نتیجه میزان بالایی از انرژی هدر رفته و مصرف آن بالا می رفت که علاوه بر افزایش هزینه انرژی، باعث کاهش منابع طبیعی نیز می شود.

مقایسه درب و پنجره دوجداره UPVC و آلومینیوم

از میان درب و پنجره های تولید شده، درب و پنجره های یو پی وی سی و آلومینیومی طرفداران بسیار زیادی دارند. این مدل ها، اولین گزینه های انتخابی در هنگام نوسازی ساختمان های قدیمی و یا ساخت و ساز بنا های جدید می باشند. اما گاهی انتخاب یکی از این مدل ها برای افراد سخت و گیج کننده می شود. با دانستن ویژگی های مثبت و منفی هر کدام از این فریم ها می توانید انتخاب راحت تری داشته باشید.

درب‌ها و پنجره‌های دوجداره آلومینیومی و یو پی وی سی

رایج ترین متریال فلزی جهت ساخت درب و پنجره ساختمان ها، آلومینیوم می باشد. از ویژگی های مثبتی که آلومینیوم دارد، سبک بودن آن نسبت به سایر فلزات می باشد. همین امر باعث شده تا این متریال از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار بگیرد.
پروفیل یو پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده است که بسیار سخت و مقاوم می باشد. به همین دلیل به بهترین گزینه جهت ساخت درب و پنجره تبدیل شده است.
در جدول زیر به بررسی مزایا و معایب هر کدام این دو فریم می پردازیم:

مزایای درب و پنجره آلومینیومی

 سازگاری با محیط زیست

وزن کم و سبک

مقاومت بالا

 عایق صوتی

 عایق گرمایی

دوام زیاد و عمر طولانی

 طرح و رنگ های مختلف

معایب درب و پنجره آلومینیومی

  هزینه بالا در مقایسه نا انواع مشابه

 درزگیری دشوارتر از یو پی وی سی

 بالا بودن میزان اتلاف انرژی

مزایای درب و پنجره upvc

 مقاومت بالا در برابر اکسید شدن

 اتلاف انرژی در حدود صفر

 سبک و کم وزن

 دارانی تنوع رنگی بالا

 تنوع در مدل

 قیمت مناسب

 تنوع در برند

 تنوع در پروفیل

معایب پنجره و درب یو پی وی سی

آسیب رساندن به محیط زیست

 حساسیت بیشتر در تولید و نصب

رابطه درب و پنجره و سبک زندگی افراد

سبک زندگی افراد می تواند در انتخاب درب و پنجره توسط آن ها تاثرگذار باشد. درب و پنجره های آلومینیومی بیشتر جنبه لوکس دارد و بیشتر در خانه افراد مرفه استفاده می شود. درب و پنجره upvc در ساختمان های معمولی استفاده می شود. به همین جهت استفاده از پنجره و درب upvc بسیار رایج تر از درب و پنجره آلومینیومی است.

درب های یو پی وی سی

با توجه به اینکه امروزه حفظ انرژی یکی از مسائل مهم می باشد، استفاده از درب و پنجره های فلزی، غیر منطقی به نظر می رسد. سازندگان و طراحان به دنبال درب و پنجره هایی می باشند که بتواند تا بیشترین حد ممکن از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. تفاوت درب (upvc) یو پی وی سی با درب فلزی و چوبی این است که درب های یو پی وی سی به صورت عایق حرارتی می باشند و مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

درب های یو پی وی سی وزن پایینی دارند و نصب آسان آن نسبت به درب های چوبی و فلزی، امتیازی مثبت برای این نوع درب و پنجره محسوب می شود. برای نصب درب و پنجره های یو پی وی سی و یا جایگزین کردن درب و پنجره های چوبی و فلزی با این مدل درب و پنجره ها، نیازی به بنایی نیست و خیلی راحت نصب می شوند.

امنیت درب ها

مورد بعدی که باید در مقایسه درب و پنجره ها در نظر بگیرید، امنیت درب ها می باشد. درب های یو پی وی سی نسبت به سایر مدل ها امنیت بالاتری دارند. این مدل از درب و پنجره، به صورت ضد سرقت طراحی شده اند و ضریب ایمنی آن ها بسیار بالا می باشد.

درب های upvc علاوه بر امنیت، مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، شرایط آب و هوایی مختلف، خوردگی، عوامل طبیعی و … دارند که از امتیازات مثبت این فریم ها محسوب می شود. در نتیجه شما با مشکلاتی همچون زنگ زدگی و خورده شدن درب و پنجره ها رو به رو نخواهید شد.

همچنین دیگر نیاز به هزینه های اضافی برای تعمیر و تعویض نخواهید داشت و در مدت طولانی، برای شما کار خواهد کرد. علاوه بر همه این ها درب های یو پی وی سی عایق خوبی در برابر صوت و گرما می باشند.

در آخر…

انتخاب از بین یکی از درب های فلزی، چوبی و یو پی وی سی به سلیقه و ترجیح فرد، میزان بودجه و… بستگی دارد. اما اگر می خواهید بهترین گزینه را انتخاب کنید، یو پی وی سی از لحاظ چفت و بست بود، قیمت، انتقال ندادن گرما، خدمات پس از فروش و… گزینه بهتری برای انتخاب شدن می باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟