پنجره دوجداره ویتانوا

اسپیسر پنجره دوجداره

اسپیسر پنجره دوجداره

تا چه اندازه با سازوکار پنجره های دو جداره آشنایی دارید؟ آیا اجزای تشکیل دهنده آنرا می شناسید؟ چقدر در مورد میزان عملکردشان می دانید؟
اسپیسر یا فاصله اندازها که در صنعت ساختمان و ساخت درب و پنجره دوجداره UPVC کاربرد زیادی دارند، معمولا فضای بین میلگرد و قالب را تامین کرده و قاب های شیشه ای پنجره را به گونه ای از هم جدا می کند که گازی در بین آنها محفوظ می ماند. در ادامه قصد داریم تا شما را بیشتر با سازو کار این محصول و پنجره دو جداره آشنا کنیم.

منظور از پنجره های دو جداره چیست؟

پنجره دو جداره متشکل از فریم UPVC (نوعی پلاستیک فشرده شده با چگالی بالا)، قاب شیشه و دو یا چند لایه شیشه است. که این شیشه ها بوسیله ی قطعه ی نواری شکلی به نام اسپیسر از یکدیگر جداشده اند.

از مزایای پنجره های دوجدار می توان به امنیت بالا، مانع هدر رفتن انرژی و عایق صوتی و حرارتی (به دلیل گاز آرگونی که بین شیشه ها در جریان است) اشاره داشت.

اسپیسر پنجره های دوجداره و نحوه کار آن

اسپیسر شیشه در واقع وسیله ای کوچک اما کاربردی از جنس فلز یا پلاستیک می باشد. بوسیله این قطعه میتوان دو یا چند شیشه را (در صورت چند جداره بودن) از یکدیگر جدا نمود و در فواصل معین کنار هم قرار داد. نحوه جداسازی به این صورت انجام می شود که دو صفحه شیشه بوسیله چسب بهم متصل شده و این قطعه، صفحات را در جای اصلی خود نگه می دارد. همچنین برای پر کردن فضای خالی بین شیشه ها از گازهایی مانند آرگون و کریپتون استفاده می کنند.

انواع اسپیسر شیشه دوجداره کدامند؟

1. تک مهره: استفاده از درزگیر بوتیل آلی در انتهای اسپیسر که از نفوذ رطوبت، به میزان مشخص جلوگیری به عمل میاورد. این نوع مهر و موم محکم دارای استحکام است ولی نه آنقدر که، از نشت گاز در پنجره های پر از گاز جلوگیری کند.

2. دو مهره: دارای یک سیلانت اولیه (ترکیب آلی بوتیل جهت عدم نفوذ آب و از بین رفتن گاز) و سیلانت ثانویه (جهت افزایش استحکام ساختاری پنجره) است، که در نتیجه سطح بالاتری از مهر و موم را نسبت به تک مهره فراهم می کند.

اسپیسر پنجره دوجداره چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته شد اسپیسر قطعه ای مهم درساخت پنجره دو یا چند جداره محسوب می شود. که خاصیت عایق بودن در برابر حرارت و رطوبت افزایش می دهد. و همین امر سبب تقویت تمام ساختار پنجره شده. همچنین استفاده از اسپیسر باعث ارتقاء مهر و موم نیز می شود. از جمله ویژگی آن به طور خلاصه می توان. عایق صوتی بودن، کاهش اتلاف گرما و کاهش جریان حرارتی در پنجره را نام برد.

عوامل موثر در کیفیت اسپیسر؟

از المان های تعیین کننده کیفیت و استحکام یک اسپیسر، متریال و موادی است که این قطعه از آن ساخته می شود. پلاستیک و فلز از جمله متریال های ساخت هستند که هریک مزایا و معایبی نیز دارند.

برای مثال: اسپیسرهای فلزی نسبت به نوع پلاستیکی، از دوام بیشتر و ترکیب بندی بهتر برخوردارست (مزایا). این نوع اسپیسر فلزی به دلیل آلومینیوم بکار رفته در آن، عایق حرارتی ضعیف تری دارد (معایب).

نکته: از نقاط ضعف فلز آلومینیوم، عدم توانایی تنظیم دما است که سبب شده تا مه و رطوبت ایجاد شده در فضای بین شیشه ها، جذب شود، و نتواند عایق حرارتی مناسبی باشد.

بهترین سیستم اسپیسر شیشه کدام است؟

استفاده از سوپر اسپیسر شیشه، علاوه بر اینکه راهکاری مناسب، جهت بهبود چشمگیر دمای سطح شیشه، جذب صوتی مناسب، کاهش فشار وارده بر درزگیرها، کاهش انقباض در هوای سرد و مقاوم در برابر جریان گرما محسوب می شود. در مقابل تراکم نسبت به سایر سیستم های اسپیسر شیشه، از مقاومت بهتری برخوردار است.

جمع بندی:

به طورکلی؛ در صنعت ساخت و تولید پنجره های دو جداره، از اسپیسر پنجره یا فاصله انداز استفاده می شود. برای ایجاد فضا و فاصله، بین دو قاب شیشه و نگهداری گاز بین شیشه ها.

اسپیسرها با تنوع در مدل، رنگ و جنس به بازار عرضه می شوند. که در این بین سوپر اسپیسر، با طراحی مناسب و ویژگی هایی نظیر: بهبود دمای سطح شیشه، جذب صوتی مناسب، کاهش فشار وارده بر درزگیرها، مقاومت در برابر جریان گرما بهترین نوع محسوب می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟