پنجره دوجداره ویتانوا

پنجره های دوجداره

قوانین و استانداردهای پنجره های دوجداره از دید شهرداری و آتش نشانی

پنجره  دوجداره یا عایق طراحی منحصر به فردی دارد، این پنجره از نظر ساختار با دیگر پنجره های از جمله پنجره های سنتی متفاوت می باشد، به این دلیل که ساختار پنجره های دوجداره از دو یا سه قاب شیشه ای تشکیل شده است، که فضای ما بین این شیشه ها هوا با مقداری گاز است.

پنجره های دو جداره ، عایق بندی خوبی برای کاهش سرو صدا و شلوغی می باشند. این پنجره ها همچنین جهت عایق بندی سرما و گرما در فصل زمستان و تابستان در ساختمان نصب می شوند. و از نفوذ آب، گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کنند.

نصب پنجره های دو جداره باید طبق اصول و استاندارد باشد. ما در این مقاله قصد داریم، استاندارد ها و قوانین نصب پنجره های دو جداره را از دید آتش نشانی و شهرداری برای شما بیان کنیم، تا شما هم با این قوانین و استانداردها بهتر آشنا شوید، و در زمان نصب پنجره های دو جداره طبق این قوانین و استانداردها عمل کنید. پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

بهتر است، در ابتدا به یک سری از عواملی اشاره داشته باشیم، که نصب پنجره های دو جداره در ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد و خود این عوامل موجب برقراری یک سری از قوانین و ضوابط برای نصب پنجره های دو جداره در ساختمان می شود، و برای آسایش و راحتی بیشتر خود و دیگران باید بر اساس این اصول و ضوابط، پنجره های دو جداره را نصب کرد.

عوامل موثر بر نصب پنجره های دوجداره

عواملی داخلی ساختمان

یکی از مهمترین عواملی داخلی ساختمان میزان رطوبت و دمای داخلی ساختمان می باشد. باید این موضوع در ساختمان مورد بررسی قرار گیرد و بعد اقدام به نصب پنجره های دو جدار کرد.

عوامل بیرونی ساختمان

عوامل بیرونی ساختمان شامل، عواملی از قبیل باد و باران ، ضربه و سرقت می باشد. اینکه ساختمان در چه مکان و شرایط جغرافیایی قرار دارد، مهم می باشد، به این دلیل که در بیشتر مواقع که باد و باران می آید، موجب وارد آمدن فشار و ضربه به پنجره های دو جداره می شود.

موقعیت مکانی و امنیت داشتن ساختمان هم یکی از مواردی است ، که باید در زمان نصب پنجره های دو جداره باید به آن توجه داشت. اینکه هدفتان از نصب پنجره های دو جداره، پیش گیری از هر گونه سرقتی از ساختمان می باشد، شما را مستلزم خرید پنجره های دو جداره ضد سرقت و نشکن می کند. غیر از موارد گفته شده، نا گفته نماند که عواملی محیطی نیز از قبیل سیل و زلزله نیز در انتخاب و نصب پنجره های دو جداره بی تاثیر نیست.

ضوابط و قوانین آتش نشانی و شهرداری ها برای نصب پنجره های دوجداره

1- محل نصب پنجره های دو جداره در ساختمان باید طوری باشد، که امکان نظارت بر زندگی دیگر همسایگان نباشد. و همسایگان احساس اطمینان و آرامش کنند.

2- طبق قوانین و استاندارد، اگر بخواهید پنجره های دو جداره و یا هواگیری در قسمت خارجی ساختمان نصب کنید، باید همسایگان مجاوری در نزدیک ساختمان خود نداشته باشید و در صورت امکان باید همسایگان حداقل دو متر عقب نشینی کرده باشند.

در صورت عدم عقب نشینی و همجواری با همسایگان، محل قرار گیری پنجره های دو جداره باید ارتفاعی به اندازه 75/1 متر داشته باشد و در ضمن باید از پنجره های دو جداره ای استفاده شود، که غیر قابل باز شدن باشد، و امکان این نباشدکه بر زندگی دیگر همسایگان نظارت کرد.

3- بیشتر مجتمع های مسکونی طوری طراحی و ساخته شده اند، که امکان استفاده دو واحد مسکونی مستقل از یک حیاط خلوت و نورگیر وجود دارد. طبق قوانین و استاندارد باید، محل قرار گیری پنجره های دو جداره باید دو واحد رو به رو هم فاصله ای 4 متری و از کف تا بالا ارتفاع 75/1 متری داشته باشد. و در ضمن این پنجره ها قابلیت باز شدن و دید زدن همسایگان را نداشته باشد.

4- ساختمان های که نزدیک پارک ها و گذرگاه ها بنا شده اند، استفاده از نورگیر موردی ندارد. ولی برای آسایش و راحتی ساکنین ساختمان بهتر است، ارتفاع نورگیر طوری باشد، که افرادی که در مکان های عمومی در حال تردد هستند، نتوانند نظارتی بر زندگی ساکنین ساختمان داشته باشند.

محل نصب و اندازه های متناسب برای پنجره های دوجداره

5- برای آسایش و راحتی و همچنین حفظ حریم شخصی همسایگان، بهتر است، محل نصب پنجره های دو جداره از سقف اتاق به پایین حدود 20 سانتیمتر فاصله داشته باشد، تا همسایگان مجاور اطمینان کنند، که هیچ گونه نظارتی بر زندگی آنها نمی شود.

6- برای نصب پنجره های دو جداره، و راحت باز و بسته شدن آنها نیاز به هیچ گونه کتیبه ای در بالا و پایین پنجره نیست.

7- طبق این قوانین و برای اینکه باز و بسته شدن پنجره های دوجداره راحت باشد.باید فریم آهنی پنجره های دو جداره طوری نصب شود، که با هر باز و بسته کردن پنجره، فریم آهنی به سقف کاذب و همچنین جا پرده ای گیر نکند، تا با چند بار باز و بسته شدن پنجره، آسیبی به سقف کاذب و جا پرده ای نرسد.

8- برای اینکه کتیبه ثابت پنجره های دوجداره در بیرون ظاهری زیبا به پنجره دوجداره بدهد. بهتر است، در صورتی که از نرده استفاده نمی کنید، فریم آهنی پنجره های دو جداره را تا ارتفاع 20 الی 30 سانتیمتر از کف نصب کنید، تا کتیبه در بیرون در عین جلوه دادن به پنجره دو جداره، شکل خود را حفظ کند.

9- طبق اصول و استانداردهای شهرداری و آتش نشانی، در ساختمان ها و به خصوص آپارتمان ها ، در قسمت معابر شمال و جنوبی باید عرض پنجره های دو جداره 20 متر باشد و همچنین ارتفاع 85/0 متری از بالا داشته باشد

10- برای حفظ آرامش و راحتی خود و دیگران باید در معابر شرقی و غربی ساختمان نیز طبق اصول باید، پنجره های دو جداره با عرض 24 متر و ارتفاع 85/ 0 در ساختمان نصب شوند.

سخن پایانی

پنجره های دو جداره مناسبترین و بهترین روش برای عایق بندی ساختمان برای کاهش سرو صدا و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آب و برف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این پنجره های با طراحی منحصر به فرد خود از ورود سرما و گرما در فصل های زمستان و تابستان جلوگیری می کند، و همچنین به علت نشکن بودن آن محیط امنی را برای ساکنان فراهم می کند. بهتر است، طبق اصول و استانداردهای گفته شده، پنجره های دو جداره را در ساختمان نصب کرد، تا برای خود و دیگر همسایگان مجاور آسایش و راحتی را فراهم کنید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟